7 jaar hobbyfotogravejantine.nl

Op 01-07-2021 bestaat de website alweer zeven jaar. En dus tijd voor zeven vragen die jullie hebben gesteld. En dat heb ik geweten! Hier de selectie van de vragen die ik binnen heb gekregen.

Vraag 1 : Hoe ben je op de naam gekomen!

Eigenlijk heb ik hier niet zo heel lang over nagedacht. Ik kom uit de vrachtwagen fotografie. Ja zelfs het spotten langs de snelwegen! Die plaatste ik dan online. Het heeft me veel goede dingen gebracht , maar helaas ook veel slechte. Die hebben het toen gewonnen van de leuke dingen. Ik weet nog heel goed ik was er goed ziek van. Vijf jaar werk weg !
Na een paar maanden van rust , besloot ik het weer op te gaan pakken. Maar ik wilde meer dan alleen de transport. En zo geschiede de huidige naam. De V is bewust gedaan. Omdat ik niet wil vergeten waar ik vandaan kom! Mensen raken hierdoor wel eens van in de war , want het klopt niet. Fotograve is niet met een V maar met een F. En vaak willen ze niet naar de uitleg luisteren en zijn ze het gesprek aangegaan dat hun fantastisch zijn en ik ben een dom iemand. Tja je kan niet iedereen tevreden houden. Dat is wel jammer. Maar het is mijn naam en ik ben er trots op en sta er weer 7 jaar en dat is al heel wat .

Vraag 2 : Wat is het meest grappige / mooiste moment wat je voor je camera heb gehad.

Oei ! Daar moet ik wel even goed over nadenken! Heb er best veel gehad! Maar ik denk dat ik wel uit kom op de Toyota GT 86. Ik ging op advies van een goede kennis naar de dealer toe om mijn verhaal uit te leggen, en dat ze mee werkte, was voor mij enorm tof! En vanaf dat moment was ik echt “besmet ” geraakt met het autorijden virus.. Ze hebben gelijk je eerste auto reportage zal je altijd bij blijven! En ik ben ze daar echt wel dankbaar voor! Geloof in je dromen en dat heb ik gedaan! Overigens is het wel verdrietig om te moeten mededelen dat de GT86 van toen er niet meer is! Maar gelukkig hebben we de foto’s nog!

Vraag 3 : Waarom ben je gaan fotograferen?

Cliché gezegd , omdat ik het leuk vind!
Maar even serieus , het was voor mij een uitlaatklep. Je moet begrijpen dat de maatschappij steeds harder en harder word. En mensen je makkelijk vernederen , want het is makkelijker iemand af te kraken dan een compliment te geven! En er komt bij dat mijn situatie toen nou niet bepaald heel tof was! Achter de camera zag ik de mooiste plekjes en plaatjes. Het gaf me rust en ik werd niet veroordeeld op mijn uiterlijk of omdat ik dyslexie heb en sommige zaken anders schreef. Het plaatje .. daar ging het om. Ze hebben mij geleerd een goede foto spreekt zonder woorden.. Het brengt herinneringen terug goede en misschien slechte.. maar op het moment dat een foto dat doet, spreekt hij tegen je en dan is het geslaagd!

Vraag 4 : Met de kennis van nu in het achterhoofd zou je het zo weer doen?

Met het fotograferen bedoel je? Ja 10000% zekerheid! En misschien nog wel meer dan dat! Het klinkt misschien ontzettend arrogant maar waar ik nu sta heb ik op eigen kracht bereikt. Het is niet handje ophouden ofzo het is vaak hard knokken en als het lukt dan ben ik super trots en dat laat ik dan ook wel duidelijk weten haha. De wereld van auto en transport is echt een mannen wereld. En die mannen leven enorm in een automatische bubbel en die er zijn nog steeds, mannen die mij nu nog steeds zien als dat dikke mokkel met de camera. Dan komt dat echt wel eens binnen maar dan is het rug recht .. borst voor uit ( niet zo heel moeilijk bij mij 😛 ) en door. Het hoort er bij. Het hoort er helaas bij tegenslag. Het maakt een mens.

Vraag 5 : Hoeveel tijd ben je in de week kwijt aan je werkzaamheden voor de website ?

Jeetje ! Dat ben ik maar niet gaan bijhouden als je dat niet erg vind! Mensen zeggen vaak nog wel , even wat online plaatsen en dan kan je weer door toch.. Maar er gaat wel meer tijd inzitten dan je zou verwachten. Het klinkt leuk sociale media, maar er is vaak weinig sociaal aan. Je moet opletten met hoe je het er opzet, want je kan teksten anders over laten komen dan de bedoeling is. Je moet de reacties bij houden want mensen zijn zeker de laatste tijd erg prikkelbaar dus voor je het weet heb je een vernedering. Dan nog de foto’s uitzoeken welke plaats je wel en welke plaats je niet op de website. Moet je ze bewerken of juist niet? Ja terwijl ik er nu over nadenk , ben ik soms wel een dag of soms een week bezig met een reportage en alles wat er bij komt.. Er gaat altijd weer meer tijd in zitten dan je zou willen..

Vraag 6 : Wat heb geleerd in al deze jaren?

Dat niet iedereen te vertrouwen is. en dat men wel eens zwaar misbruik van je goedheid maakt. En daar baal ik soms wel eens goed van! En dan kan ik mezelf wel eens voor me kop slaan! Maar het is wel opvallend als je dan voor jezelf afscheid neemt van die bedrijven / mensen dan ziet je omgeving het toch ook wel en dan gaan ze vragen stellen. Ik kan dan twee dingen doen a liegen of b de waarheid zeggen. Ik kies dan toch voor b.
Dat nemen niet alle bedrijven mij in dank af daar ben ik mij van bewust, maar ik ga er niet meer om heen draaien.
Ook beloftes die gemaakt worden, worden vaak niet nagekomen en als je dan mailt krijg je geen antwoord. Ik heb me er bij neer gelegd. Als alle beloftes nog nagekomen worden dan heb ik nog 3 x een lunch te goed, 4 bakken koffie , en 8 x een voertuig voor een weekend. Ik weet niet of ik daar nu nog trek in heb als je begrijpt wat ik bedoel! Ik ga nu liever naar bedrijven die er toen ook voor mij waren. Dat vertrouwen en respect wil ik graag behouden! En gelukkig is dat ook wederzijds met deze bedrijven!

Vraag 7 : Denk je dat je invloed heb met je website?

Toegegeven in het begin was ik er totaal niet mee bezig. Ik startte het gezien de omstandigheden op voor me ontspanning. Toen ik de eerste stappen in de auto branche ging zetten , en ik gevraagd werd voor de bedrijfswagen wereld begon er bij mij een lampje te branden!
Mensen zijn ook klaar met de standaard berichten van alle bekenden autobladen en auto shows. Mensen missen denk ik het zien van een passie. Ik kan blij worden van een mooie Hyundai Tucson ,maar ik kan ook blij worden van een Nissan Qashqai. Het hoeft niet altijd een Ferrari te zijn..
Er zijn bedrijven die mij benaderen om naar autodealers te gaan en te vragen naar een bepaalde wagen. En dan moet ik ze mijn eerlijke mening geven. En dat vond ik in het begin wel eens moeilijk! Want wat gingen ze doen met mijn mening? Als je dan uiteindelijk ziet dat ze de wagens hebben aangeschaft ( of juist niet! ook omdat je het aangeeft) doet het me wel wat.
Nu geef ik mijn mening ook gemakkelijker. Manier van behandelen houding verkoper alles.
Ik krijg met regelmaat informatie verzoeken per mail omdat mensen bij bepaalde auto dealers zijn geweest maar ze weten niet waar ze op moeten letten en voor hun gevoel drammen vertegenwoordigers. Ik begrijp die houding wel. En geef ze dan ook advies waar ze op moeten letten.
Inmiddels zit mijn website op 1500 bezoekers in de week en ja ik ben er trots op! Dus invloed.. Misschien wel , misschien niet.
Er was ooit eens een man die zei tegen mij hoe harder men schreeuwt dat je er niet aan toe doet, hoe meer ze op je site kijken en hoe nerveuzer ze worden. Misschien heeft die man wel gelijk…