De Hyundai Ioniq 5

In 2016 maakte ik voor het eerst kennis met de Ioniq en ze maakte al een zeer grote indruk op mij.  En heb ik haar traject zeker ook wel gevolgd voor zowel de benzine, als de diesel en jawel ook de hybride versie. Kortom een auto die wel indruk maakte ! 

Oké toegegeven toen de eerste foto’s online kwamen van de Hyundai Ioniq 5 , dacht ik nog wel even , oké Hyundai dat gaan we even NIET doen dus.. Maar toen zag ik haar in het echt bij Cluistra in Nieuwegein.. Hyundai , hoe je het doet ik weet het niet, maar bij het instappen van de auto , en het starten zat ik al , ik ga er direct mee weg, Maar dat kon op dat moment nog even niet, a ik had een andere afspraak en b hij stond nog niet op kenteken het model waar ik in zat.We maakte een afspraak , en ze werd zelfs naar Veenendaal gebracht voor mij. Wat een service ! 

Het is reportage dag en de tijd kruipt voor mijn gevoel vooruit.. Het is nog niet de afgesproken tijd en dan moet je wachten.. en wachten duurt dan heel lang! Maar als het dan zo ver is!  En met misschien wel de grootste grijns van oor tot oor stapte ik bij Hyundai Dealer Cluistra in Veenendaal binnen.
De vertegenwoordiger glimlacht en ziet mij twinkelen. Hij verteld, eerst even de papieren, dan basis uitleg en dan veel plezier! 
En dan is het zover!

Kent je het gevoel, je stapt in gaat zitten en denkt , ja hier wil ik wel veel van mijn tijd in doorbrengen? Na een kleine 5 minuten wist ik weer waarom de Ioniq het zo goed doet , wat rijd deze auto fijn en soepel. Stoelen zijn op vele manieren te verstellen en met voldoende zijdelingse ondersteuning.
En dan hebben we het nog even niet over de muziek installatie, kraak helder! En zo zuiver!  En wat grappig detail is , dat als je over de lijn heen gaat, je bent bijvoorbeeld met andere zaken bezig dan met autorijden waardoor je een andere move maakt , dan schakelt je muziek voor uit, zodat je weet dat er iets gebeurt tijdens het rijden wat op dat moment niet juist is.  Zoveel veiligheidsopties dat het echt onmogelijk is om hier onveilig in te voelen.

Op de Ioniq 5 die ik mee heb, zitten zo veel opties dat ik eigenlijk te weinig ruimte overhoud in mijn tekst om nog meer te vertellen over de auto waar ik niet over uitgesproken raak!  Bedenk hierbij aan de Bluelink,  Of de head-up display die echt niet in de weg gaat zitten!
De achteruit rij camera MET 360 graden ( die moet je echt een keer doen!  TE leuk ! ) opvallend goede zich ook op je camera !  Stuur vervarming, de stoelverwarming.. En voor wie er nog meer over denkt, JA er kan ook nog een trekhaak onder gemonteerd worden. Maar ga daar wel voor naar de dealer ! 
Jullie merken het al zo veel opties,  en terwijl ik dit schrijf betrap ik mij er op dat ik weer glimlach.  Wat een auto!  Wat een indrukken maakte deze stoere dame! 

Wat is het AWD systeem nou eigenlijk ?

In elke auto zit een differentieel verwerkt. Dit onderdeel is cruciaal om scherpe bochten te nemen. Als zo’n scherpe bocht wordt genomen dan reiken de buitenste wielen verder (maken meer meters) dan de binnenste wielen. Een zgn. verschilversterker berekent automatisch dit verschil en maakt met behulp van stroom en de aandrijfas een verdeling over de 4 wielen. In een tweewiel aangedreven auto zit het differentieel maar gemonteerd op 1 as. Dit omdat de aandrijfas maar een enkele as hoeft te bedienen of aan te drijven. Met een AWD of 4X4 is het differentieel standaard gemonteerd naast de koppelregeling naar alle 4 de wielen. AWD auto’s zijn voorzien van een centraal differentieel dat op elk wiel detecteert welke de minste grip heeft en vervolgens het motorkoppel (Nm) splitst naar het wiel met die het meeste grip heeft. Zo’n systeem is geautomatiseerd zodat het rijden op een gladde, besneeuwde of een modderige weg geen probleem hoeft te zijn. Desondanks het geïnstalleerde systeem is deze meestal niet perfect in zware omstandigheden voor off-road.   De voor- en achteras zijn namelijk niet samen te vergrendelen. Dit verminderd de hoeveelheid grip bij een AWD voertuig. Dit betekent dat een AWD voertuig niet heel geschikt is voor zware sneeuw of diep zand. Gelukkig komen deze omstandigheden niet altijd vaak voor in Nederland ,en kan je gewoon met je AWD voertuig wel op vakantie en kan een sneeuwbuitje deze voertuigen niet stoppen. En dat kleine stukje offroad kan hij echt wel aan. Dat vind hij echt wel lekker ! 

Bedankt! 

Het afscheid deed mij toch wel even pijn, want terwijl ik haar terug zette op de plek , denk ik WAUW Hyundai , was ik eerst nog van mwah na het zien van de foto’s .. Als je haar in het echt heb gezien en dan gereden heb  ben je gewoon direct verkocht, en als je dat niet bent, daag ik je uit om samen te gaan zodat je wel verkocht bent. 
Mensen van Hyundai Cluistra zowel Veenendaal en Nieuwegein bedankt voor de service en de gastvrijheid. Ik heb een fantastische test dag mogen hebben.  Super bedankt! En als de volgende generatie er is, houd ik mij zeer aanbevolen.  Want ik ben benieuwd.. zou het nog beter kunnen dan?