De Toyota Proace – City

Het is in 2013 dat zijn grote broer geïntroduceerd werd door Toyota de Proace ! Hij werd als geïntroduceerd in 2013 als opvolger van de Toyota Hiace.
Dit was een zeer waardige opvolger , en met een mooie stijgende lijn in de verkoop, kwaliteit prijs verhouding meer dan voldoende was het tijd om ook in de compacte bedrijfswagens hun positie te versterken en zo kwam de Toyota proace City !
Deze werd gelanceerd in mei 2020. Zoals Toyota zelf zegt : ” De nieuwe Toyota bestelauto vinkt alle eisen af die gebruikers van een compacte bestelwagen stellen aan hun auto. In het compacte bedrijfswagensegment – het grootste van lichte bedrijfswagens – gooit de PROACE CITY meerdere kwaliteiten in de strijd die ‘best-in-class’ zijn. Voorbeelden zijn het laadvolume, de laadlengte en het laadvermogen. Als extra bonus doet de PROACE CITY daar een maximaal trekgewicht tot 1.500 kilogram bovenop, het hoogste in zijn klasse. De benzine- en dieselmotoren behoren qua verbruik en CO2-uitstoot bovendien tot de efficiëntste in het segment. De ‘Total Cost of Ownership’ is mede hierdoor aantrekkelijk laag”

Dat zijn natuurlijk al zeer lovende woorden! Echter kwam het voor mij er nog niet van om eens te gaan testen. Tot ik op die ene zondag langs liep bij de lokale Toyota Dealer en ik zag haar staan achter het hek! En hoe meer ik keek ik vrolijker en enthousiaster ik werd. En dan weet je.. DIE MOET GETEST WORDEN!

Na een bezoek op halve afspraak, en bespreking hadden we een afspraak! En mijn bedrijfswagen hart ging echt wel vrolijk worden !
Ik had het optijd rond, dus ik kon nog opzoek naar een speciale locatie want bedrijfswagen moet natuurlijk op een robuust terrein gefotografeerd en getest worden ( voor zo mogelijk uiteraard ) en ik kwam uit bij Hardeman grind en zandhandel in Veenendaal. Ik vertelde Gijs mijn verhaal en hij zei gelijk tuurlijk , geen probleem! Kom maar! En zo geschiede dat ik op die maandag op pad ging , en ik moet direct eerlijk zijn!

De versie die ik mee mocht nemen was nog zalig nieuw! Perfect gekozen voor twee stoelen i.p.v. stoel en bank! , overzichtelijk en heel even! Normaal gesproken hoor je mij gelijk wel wat zeggen over de zit, deze .. deze zit gelijk goed! En je kan ook nog eens “flipperen” dat is toch wel stiekem extra leuk!
De bekende draai knop , die je steeds vaker terug vind zit ook in deze dame! En het is een kwestie van even omschakelen maar ach de rest werkt uitstekend als ( serieus je verwacht het niet ! ) een 8 trapsautomaat! Geen stress dus achter het stuur!

De Toyota PROACE CITY is leverbaar met de keuze uit twee lengtematen: 4,4 en 4,7 meter, de PROACE CITY Long. Die laatste lengte had ik dus mee, en met deze versie neemt je laad lengte van 1.8 m toe naar 2.2 meter en een laadvolume tot 3.9 M(3)
De vermogens variëren van 81 kW/110 pk tot en met 96 kW/131 pk. Maar is het echt zo belangrijk hoe snel je kan in Nederland ? Je mag tenslotte toch maximaal 100.. Al snap ik wel dat menig één vlot weg wil bij de stoplichten als je vooraan staat! Maar ooit een trage Toyota gezien? Dacht ik dus al!
We hebben natuurlijk het 8 inch touch screen wat er in zit, een goed geluid voor de muziek ( toch wel belangrijk! ) en heb je onderweg dorst ( denk er om! 2 Liter water per dag!) Met je flesje water hoef je niet moeilijk te doen! Want hij past prima in de opberg ruimte van je deur! Ook binnen handbereik dus! Je telefoon kan je ook nog eens keurig in het bestemde vakje doen voor op te bergen! En aanraken hoeft uiteindelijk ook niet, want met de prima koppelen die hij heeft met de auto geen zorgen! En dat scheelt jou weer een boete !

Ook met de veiligheid scoort de Proace-city ontzettend hoog! Denk hierbij aan de cruise control met adjustable speed limiter in combinatie me de adaptive cruis control.
In gemakkelijk Nederlands rekent dit systeem voor jou de afstand uit! En als je te dicht bij komt schakelt hij automatisch voor je terug en zodra het weer kan, dan accelereert de auto automatisch weer tot de eerder ingestelde snelheid wat je reed. En mede door de adjustable speed limiter voorkomt het dat de auto boven de gestaande snelheid gaat acceleren!
En wat dacht je van de kleine trilling als je even het stuur los laat.. dan geeft hij overduidelijk aan, dat je volgens het systeem “afgeleid” bent! En vergeet natuurlijk niet, de snelweg test! Want een gemiddelde bedrijfswagen staat er om bekend dat ze je het gevoel geven dat je van de weg af gaat, met wat wind. leeg en vol! Want je weet wat zeggen, bedrijfswagens zijn nou eenmaal gevoeliger vanwege het oppervlakte!

Op de dag van de test waaide het toch wel, en kon ik ook nog eens door rijden op de snelweg dus ideale test! En wat denken jullie ? Bij de Toyota Proace City heb je dat angst gevoel dus niet! En rij je met een veilig gevoel door!
En nu we het toch nog even over de weg ligging hebben!

Hij is dan wel wat langer! Maar het stoort niet! Want de wegligging maakte zelfs mij in twijfel of er niet stiekem een 4×4 systeem onder lag.. Want hij ligt zo strak op de weg! En draait ook nog eens zoals je verwachten doet hij dus de naam City meer dan ere aan. Want ook in de kleinere wegen beweegt hij zoals je zou verwachten!
Ik zou nog uren kunnen typen over het eind resultaat maar eigenlijk zou je zelf moeten gaan testen! Dan ervaar je net zo als mij de super kwaliteiten van deze top bedrijfswagen!

Dank gaat uit naar Gilbert van Gent van Toyota van Gent Veenendaal voor de service en mogelijkheden! En dank gaat ook uit naar Gijs van Zand en grind handel Hardeman dat ik daar op locatie mocht fotograferen!