Serieproductie batterij-elektrische eActros in Mercedes-Benz fabriek in Wörth gestart

Eind juni vond de wereldpremière van de Mercedes-Benz eActros plaats en op 7 oktober rolde de eerste serietruck van de lopende band in het nieuwe Future Truck Center in de fabriek in Wörth. De officiële opening van de productielijn en de start van de productie in de grootste assemblagefabriek van Mercedes-Benz Trucks werd uitgevoerd door Daniela Schmitt, minister van Economische Zaken van de deelstaat Rijnland-Palts, en Karin Rådström, lid van de raad van bestuur van Daimler Truck AG en verantwoordelijk voor Mercedes-Benz trucks, samen met Sven Gräble, Hoofd Mercedes-Benz Trucks Operations, Dr. Andreas Bachhofer, Hoofd Locatie & Productie Wörth en Thomas Zwick, voorzitter van de ondernemingsraad van de fabriek in Wörth.
Het hart van de eActros-serieproductie is het Future Truck Center, de productiehal in gebouw 75 die met de start van de serieproductie officieel in gebruik werd genomen. In de toekomst zal hier ook de elektrificatie van andere CO2-neutrale trucks van Mercedes-Benz plaatsvinden. De serieproductie van de eEconic, speciaal ontworpen voor gebruik door gemeentediensten, staat gepland voor de tweede helft van 2022. Het is de bedoeling dat de batterij-elektrische eActros LongHaul voor langeafstandstransport in 2024 klaar is voor serieproductie.
“De start van de serieproductie van de eActros is het onweerlegbare bewijs dat we emissievrij transport serieus nemen”, aldus Karin Rådström, lid van de raad van bestuur van Daimler Truck AG en verantwoordelijk voor Mercedes-Benz trucks. “De eActros, onze eerste batterij-aangedreven in serie geproduceerde truck, en de bijbehorende services zijn voor ons en onze klanten een grote stap richting CO2-neutraal goederenvervoer over de weg. En het voertuig heeft ook een heel speciale betekenis voor de fabriek in Wörth en zijn toekomstige richting: we beginnen vandaag aan de toekomst van de Mercedes-Benz truckproductie en willen de serieproductie van onze elektrische trucks hier in de toekomst aanzienlijk uitbreiden.”
Future Truck Center voor de elektrificatie van trucks met alternatieve aandrijvingen in Wörth
“De technologische transformatie in onze branche naar lokaal CO2-neutrale trucks betekent ook een enorme verandering voor onze fabrieken en productie. De start van de serieproductie van de eActros is voor ons geen alledaagse start, maar een echte nieuwe start”, aldus Sven Gräble, Hoofd Mercedes-Benz Trucks Operations. “Ons zogeheten fullflex-concept maakt het mogelijk om de e-trucks in de bestaande productie te integreren. Op deze manier kan de fabriek zich efficiënt en nog sneller aanpassen aan de marktvraag en betrouwbaar voldoen aan de hoge kwaliteitsnormen van Mercedes-Benz.”
Voordat de eActros voor elektrificatie in het Future Truck Center arriveert, wordt hij flexibel geproduceerd op de bestaande montagelijn naast trucks met conventionele aandrijving. In principe moet de carrosserie van verschillende voertuigtypen zoveel mogelijk worden geïntegreerd en moet de basisstructuur van het voertuig op één montagelijn worden gebouwd – ongeacht of er een conventionele verbrandingsmotor of een elektrische aandrijflijn is geïnstalleerd.
De eActros gaat vervolgens naar het Future Truck Center, waar de truck wordt geëlektrificeerd. Daar zijn de afgelopen maanden intensieve voorbereidingen getroffen voor de nieuwe productieprocessen, waaronder de bouw van een nieuwe assemblagelijn. De eActros wordt hier stap voor stap verder ontwikkeld. Naast de HV-accu’s worden in verschillende productiestappen ook andere HV-componenten ingebouwd, waaronder de laadunit. Deze vormt de interface tussen de truck of accu en het laadstation. In het Future Truck Center wordt, nadat alle componenten zijn geïnstalleerd, ook het hele systeem in gebruik genomen. De truck is dan rijklaar. Voor de finish en aflevering wordt het voertuig weer geïntegreerd in het reguliere productieproces.
De nieuwe productieprocessen leiden ook tot nieuwe eisen aan de kwalificatie en verdere ontwikkeling van het personeel. Sinds 2018 hebben meer dan 2.500 medewerkers in het on-site trainingscentrum in Wörth nieuwe kwalificaties verworven in het omgaan met HV-voertuigen en HV-componenten. Hiermee beschikken zij over onmisbare vaardigheden voor de montage van e-trucks.
Fabriek Wörth: centrum voor lokaal CO2-neutrale trucks in het productienetwerk van Mercedes-Benz trucks
De eActros is het begin, meer modellen zullen volgen: medio juli 2021 zijn de fabrieksdirectie en de ondernemingsraad overeengekomen dat de duurzame serieproductie van batterij-elektrische en waterstof-brandstofceltrucks in de Mercedes-Benz fabriek in Wörth ook de verdere ontwikkeling en kwalificatie van de medewerkers en de verdere uitbouw van de digitalisering omvat. Daimler Truck geeft daarmee een duidelijk signaal dat de locatie in Wörth op de lange termijn een belangrijke rol speelt wat de transformatie naar CO2-neutraal transport betreft. Met de beslissing om in Wörth emissievrije trucks te bouwen, verzekert de onderneming de capaciteitsbenutting op de lange termijn en stabiele werkgelegenheid op de locatie.
📸+📃 Daimler Truck Nederland