Blog Hobbyfotogravejantine

  • Auto reportages
  • Nieuwsberichten
  • Uit het leven van

Meest recente berichten

  • Westerman en Mercedes-Benz Trucks helpen Europa de fiets op
  • Volvo Trucks start assemblage van accu’s voor elektrische vrachtwagens in Gent
  • Europa: aantal automerken dat kiest voor bestelwagens op waterstof groeit snel
  • Dacia Jogger
  • IVECO T-WAY wint prestigieuze iF DESIGN AWARD

Recente reacties

    Recent Posts

    • Westerman en Mercedes-Benz Trucks helpen Europa de fiets op
    • Volvo Trucks start assemblage van accu’s voor elektrische vrachtwagens in Gent
    • Europa: aantal automerken dat kiest voor bestelwagens op waterstof groeit snel
    • Dacia Jogger
    • IVECO T-WAY wint prestigieuze iF DESIGN AWARD

    Categories

    • Auto reportages
    • Geen categorie
    • Nieuwsberichten
    • Uit het leven van
    • Vragen en antwoorden

    Archives

    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021

    Twee miljoen Duster modellen: achter de schermen van een succesverhaal

    Succes leidt tot succes bij Dacia. Na de geboorte van Logan in 2004 maakte in 2010 een andere toekomstige ster zijn intrede in de autowereld: Duster. Dit iconische model, dat de SUV heeft gedemocratiseerd, trotseerde alle wegen, van de Siberische vorst tot de Marokkaanse woestijn. Met zijn stoere look en 4×4-prestaties gaat deze gezinsauto geen uitdaging uit de weg. Dacia Duster viert dit jaar twee miljoen verkochte exemplaren in bijna zestig landen. Een verhaal dat meer dan tien jaar geleden begon en dat ingenieurs, designers maar vooral klanten niet snel zullen vergeten.

    Ga rustig zitten en keer terug in de tijd, naar de jaren 2010. Je draagt een hoodie en een ‘mom’-jeans. Luxetrends ruimen plaats voor comfort en ontdekking. Je droomt van een ontspannen auto, geheel in eigen stijl. Misschien van een SUV, maar niet om het even welke. De wereldwijde SUV-markt is in volle bloei, maar de aangeboden modellen zijn erg duur en te steriel, of juist erg basic en rustiek. Uit die vaststelling is de Dacia Duster ontstaan: een toegankelijke, robuuste en aantrekkelijke auto, die perfect inspeelt op de maatschappelijke trends van zijn tijd en op de dagelijkse behoeften van zijn klanten. Hij groeit al snel uit tot een icoon voor het merk Dacia maar ook tot een symbool voor een hele sector. Met een wereldwijde verkoop van twee miljoen exemplaren sinds zijn lancering in 2010 bevestigt hij zijn succes. Dit is zijn verhaal.

    We beginnen in Roemenië, het land waar Duster wordt gebouwd, met enkele cijfers over zijn productie in de fabriek van Pitesti (Mioveni). Eens hij de ateliers heeft verlaten, vertrekken we ermee naar Italië voor een voetbalwedstrijd of nog wat verder om de hoogste berg op aarde te beklimmen. En als we nog niet moe zijn, maken we een ommetje langs Finland om uiteindelijk te eindigen in Turkije. Twee miljoen exemplaren van Duster, dat zijn er immens veel!

    Duster, een wereldwijde bestaansreden

    We blikken terug op het ontstaan van Duster 1, codenaam H79! Het productteam staat voor een hele uitdaging: vertrek van een wit blad om een voertuig te creëren dat op geen enkele markt bestaat. Het moet zich overal ter wereld thuis voelen en moet dus zowel in de sneeuw als in de hitte kunnen rijden. En dat alles tegen een betaalbare prijs, die alle concurrentie tart. Kortom, een robuuste, betrouwbare en veelzijdige auto met 4×4-aandrijving.

    Aan ontwerpuitdagingen is er alvast geen gebrek: een zesversnellingsbak met erg korte eerste versnelling, een grote bodemvrijheid en aanzienlijke overschrijdingshoeken, enz. De teams weten het nog alsof het gisteren was. Vooral de eerste, zogeheten kruipversnelling, die de auto slechts 5,79 km/u laat rijden bij 1.000 t/min. Net als de militairen die tijdens de oorlog langs de jeeps liepen om de wegen vrij te maken hanteerde Loïc Feuvray, productmanager voor Duster 1, hetzelfde protocol: “Ik liep naast de auto om na te gaan of hij voldoende traag was om aan de terreinbehoeften te voldoen.” Een geslaagde uitdaging, zoals ook bleek uit de carrière van Duster buiten de gebaande paden.

    De snorkel, het symbool van ‘design to cost’ bij Dacia

    De eerste Duster-generatie was al een bestseller, zijn tweede generatie nog meer. Zeven jaar na de oorspronkelijke lancering, in 2017, was de briefing duidelijk: het DNA van Duster behouden en erop voortbouwen om een nog betere versie aan te bieden. Na diverse interne wedstrijden en erg inspirerende ontwerpen was de keuze snel gemaakt: een gespierder design, een hogere gordellijn, naar achteren opgetrokken achterramen en een herkenbaar maar krachtiger radiatorrooster.

    40 keer bekroond!

    Ontwerpers en ingenieurs hebben er alles aan gedaan om deze unieke auto te creëren, maar ook de producenten moesten heel wat uitdagingen het hoofd bieden. De fabriek van Pitesti (Mioveni), op 200 km van Boekarest, werd omgebouwd en gemoderniseerd om Duster te produceren. Een geïntegreerd platform, specifieke kittingzones om onderdelen voor te bereiden, automatisch geleide karren (AGV) en ergonomische werkposten, aangepast aan elke handeling. Voor de Roemenen is Duster een nationale trots geworden: politie, leger, ambulance… Duster werd door alle overheidsdiensten en grote ondernemingen omarmd.

    Duster is echter niet alleen een nationale, maar ook een internationale trots! Sinds zijn lancering werd hij bekroond met meer dan veertig prijzen. Auto van het jaar in Roemenië, beste SUV in het Verenigd Koninkrijk, beste gezinsauto in Duitsland en België en vele andere titels getuigen van het succes van dit unieke en emblematische model.

    bron : Dacia Nederland

    • jantine@hobbyfotogravejantine.nl
    • 2 februari 2022
    • Nieuwsberichten
    Dacia

    Copyright © All Rights Reserved To Hobbyfotogravejantine

    • Auto reportages
    • Nieuwsberichten
    • Uit het leven van