Blog Hobbyfotogravejantine

  • Auto reportages
  • Nieuwsberichten
  • Uit het leven van

Meest recente berichten

  • Westerman en Mercedes-Benz Trucks helpen Europa de fiets op
  • Volvo Trucks start assemblage van accu’s voor elektrische vrachtwagens in Gent
  • Europa: aantal automerken dat kiest voor bestelwagens op waterstof groeit snel
  • Dacia Jogger
  • IVECO T-WAY wint prestigieuze iF DESIGN AWARD

Recente reacties

    Recent Posts

    • Westerman en Mercedes-Benz Trucks helpen Europa de fiets op
    • Volvo Trucks start assemblage van accu’s voor elektrische vrachtwagens in Gent
    • Europa: aantal automerken dat kiest voor bestelwagens op waterstof groeit snel
    • Dacia Jogger
    • IVECO T-WAY wint prestigieuze iF DESIGN AWARD

    Categories

    • Auto reportages
    • Geen categorie
    • Nieuwsberichten
    • Uit het leven van
    • Vragen en antwoorden

    Archives

    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021

    MAN WVTetra voor BUKO Transport: compact en wendbaar met 31 ton laadvermogen

    BUKO Transport uit Beverwijk heeft een regelrechte primeur in huis met de eerste MAN WVTetra, een compacte vijfasser met een koppellengte van precies acht meter. Dankzij deze compacte afmeting past deze MAN-truck binnen de wettelijk toegestane lengte voor een gangbare dieplader-aanhangwagen. Daarnaast is het bovendien een volwaardige 10×4 asfaltkipper met een laadvermogen van 31 ton.

    Voor BUKO Transport is het nieuwe concept van Wierda Voertuig Techniek een uitkomst, aldus directeur Wouter Langendijk: “Wij waren op zoek naar een alternatief voertuig voor ons asfaltwerk voor KWS Infra en we zochten contact met Wierda Voertuig Techniek om een nieuw concept te ontwikkelen; een vijfasser met een koppellengte van 8 meter zonder in te boeten op de wendbaarheid en het laadvermogen. Het resultaat van die samenwerking met WVT is deze eerste WVTetra.”

    Slechts 8 meter lang

    De bijzonder compacte MAN vijfasser is slechts 8 meter lang van bumper voorzijde tot hart koppeling, waardoor deze binnen de geldende lengte wetgeving ingezet kan worden in combinatie met een dieplader-aanhangwagen. “Dergelijke combinaties worden door ons ingezet voor het vervoer van de asfaltset en walsen en dergelijke naar het werkvak. Nadat die machines gelost zijn, wordt de truck ingezet voor de aan- en afvoer van (frees)asfalt, en dankzij dit concept kan dat zonder laadvermogen in te leveren. Tot nu toe waren we door de lengte gedwongen om hier 8×4 kippers voor te gebruiken, maar die kwamen iedere rit 8 ton laadvermogen tekort,’’ aldus Langendijk. Met een laadvermogen van 31 ton draagt de MAN WVTetra daardoor bij aan de duurzaamheid, want nu kan dezelfde vervoerprestatie verricht worden met minder ritten. Langendijk: “Voor ons was dat de belangrijkste reden om voor dit concept te kiezen. Wij zijn doorlopend op zoek naar de meest duurzame oplossingen en daar past dit concept perfect in.”

    Twee liftassen

    Voor de ombouw ging WVT uit van een MAN TGS 35.470 8×4-4 BL, die voorzien werd van een extra sturende en liftbare voorloopas. Verder werd de positie van de naloopas gewijzigd en werd er een nieuwe positie gevonden voor allerlei componenten, zoals de accu’s en de luchtketels. Ook de uitlaatdemper werd naar voren geplaatst om de compacte bouw te kunnen realiseren. Geert Veenstra, Sales Manager van Wierda Voertuig Techniek: “Belangrijk is dat het voertuig exact 8 meter lang is, gemeten vanaf de voorbumper tot de vangmuilkoppeling. Die laatste is zodanig gemonteerd dat optimaal manoeuvreren met de aanhangwagen mogelijk is. Een ander voordeel van het concept van de WVTetra is dat het voertuig door de twee liftassen leeg als 6×4 gereden kan worden. Ook dat is een aspect van duurzaamheid, want dat scheelt rolweerstand en komt het brandstofverbruik ten goede.” De MAN werd voorzien van een geïsoleerde Tibeg kipperopbouw met een overrijdbare achterklep met asfaltsnip. De truck werd geleverd door MAN Trucks dealer BTS.

    bron : MAN truck en bus Nederland

    • jantine@hobbyfotogravejantine.nl
    • 11 maart 2022
    • Nieuwsberichten
    MAN

    Copyright © All Rights Reserved To Hobbyfotogravejantine

    • Auto reportages
    • Nieuwsberichten
    • Uit het leven van