Eerste trucks op waterstof gaan tweede kwartaal de weg op in New- Zeeland

Nog een paar weken en dan gaan de eerste vrachtauto’s op waterstof in Nieuw-Zeeland de weg op. Het land is daarmee de derde op de wereld waar vrachtauto’s van Hyundai op waterstof gaan rijden in het dagelijks transport. De schone trucks rijden inmiddels al in het thuisland Zuid-Korea en in Zwitserland.

In Nieuw-Zeeland wordt vol enthousiasme uitgekeken naar de emissievrije vrachtauto’s. Hoewel het vrachtverkeer slechts 4% van het totale wagenpark uitmaakt, dragen de voertuigen voor bijna 25% bij aan de schadelijke uitstoot van het wegvervoer. “Dat is niet omdat de vrachtauto’s op diesel zo enorm vervuilend zijn”’ zegt Andy Sinclair, CEO van Hyundai NZ. “De trucks dragen bij aan meer uitstoot omdat de meeste vrachtwagens bijna elke dag op de weg zijn. Om de efficiëntie te maximaliseren en het meeste uit de bedrijfsmiddelen te halen, maximaliseert elk bedrijf zijn tijd onderweg. Dit in tegenstelling tot personenauto’s, die erg veel stilstaan”. In Nieuw-Zeeland rijden 4 miljoen personenauto’s en 153.000 vrachtwagens.

Waterstof wordt in het land gezien als zeer schone oplossing om zware voertuigen, die intensief gebruikt worden, te elektrificeren via een brandstofcel. De waterstofvoertuigen maken hun eigen elektriciteit en leveren deze aan de motor. Het waterstofgas wordt opgeslagen in dikwandige tanks achter de cabine.

In de brandstofcel wordt de waterstof omgezet in electriciteit die een kleine accu oplaadt en vervolgens een elektrische aandrijflijn van energie voorziet die de motor laat draaien. De vrachtauto’s van het type XCIENT worden aangedreven door een 350 kW elektromotor met een koppel van 2237 Nm. Het voertuig kan 35 kilo waterstof meenemen onder 350 bar en heeft daarmee een actieradius van ongeveer 400 km.

De eerste vrachtauto op waterstof arriveerde op 18 november 2021 in de haven van Auckland (foto). Hyundai Nieuw-Zeeland heeft vijf XCIENT FCEV-vrachtwagens gekocht, deels betaald uit overheidssubsidie. Elke truck zal 50 ton CO2 per jaar besparen, in vergelijking met een gemiddeld dieselvoertuig.

Om met het voertuig te kunnen rijden zijn nog wel enkele aanpassingen nodig. Zo moet het stuur verplaatst worden van links naar rechts. Ook moet er een tankinfrastructuur worden uitgerold. Naar verwachting gaan de eerste vijf H2-trucks in het tweede kwartaal van 2022 daadwerkelijk rijden.  

bron : Waterstof magazine