Welkom bij  Hobbyfotogravejantine,

  • Auto reportages
  • Nieuwsberichten
  • Uit het leven van
  • extra reportage voor Trucks
  • Vragen en antwoorden
  • Auto nieuws
  • Transport nieuws

Recente berichten

  • Volvo introduceert krachtige truck op Bio-LNG voor CO2-reductie bij langere transporten
  • Drie nieuwe IVECO S-WAY’s voor P. van der Nat Transport uit Giessen
  • Officieel: Ford keert terug in de Formule 1
  • Belimo
  • Ritje mee met …

Recente reacties

    Recent Posts

    • Volvo introduceert krachtige truck op Bio-LNG voor CO2-reductie bij langere transporten
    • Drie nieuwe IVECO S-WAY’s voor P. van der Nat Transport uit Giessen
    • Officieel: Ford keert terug in de Formule 1
    • Belimo
    • Ritje mee met …

    Categories

    • Auto nieuws
    • Auto reportages
    • extra reportage voor Trucks
    • Geen categorie
    • Nieuwsberichten
    • Transport nieuws
    • Uit het leven van
    • Vragen en antwoorden

    Archives

    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021

    ommezwaai bij Scania, toch verder met vrachtauto’s op waterstof

    Een ommezwaai bij vrachtwagenbouwer Scania. Iets meer dan een jaar geleden verklaarde de fabrikant niet verder te gaan met waterstof en nu wordt een samenwerking met Cummins Inc aangekondigd waarbij 20 waterstoftrucks op de weg worden gezet. De vrachtwagens vallen binnen het subsidieprogramma HyTruck, een gezamenlijk Nederlands initiatiefproject van Air Liquide en het Havenbedrijf Rotterdam.

    De 20 trucks op waterstof zullen worden gebouwd op Scania’s platform voor elektrische voertuigen op batterijen en zullen gebruikmaken van Cummins’ PEM-brandstofcelsystemen en waterstoftank- en opslagoplossingen. Zodra Cummins brandstofcellen aan de vrachtwagens heeft toegevoegd, zullen de 20 vrachtwagens in 2024 worden geleverd aan HyTrucks.

    In een persverklaring schrijft Scania met geen woord over de ommezwaai. “Scania maakt al jaren deel uit van verschillende ontwikkelingsprojecten voor waterstoftechnologieën om inzicht te krijgen. Hoewel er batterijen in elke elektrische vrachtwagen met brandstofcel zitten, blijven volledig op batterijen werkende vrachtwagens de belangrijkste strategie van Scania, omdat ze onze klanten een hogere inzetbaarheid en betere kosten per km of bedrijfsuur bieden.”

    “We denken dat batterij-electrisch de beste oplossing is, maar staan ook open voor wat onze klanten willen met betrekking tot andere oplossingen, zoals waterstof”, zegt Fredrik Allard, Head of E-mobility, Scania. “In sommige operaties en regio’s waar batterij-elektrische voertuigen niet optimaal kunnen worden gebruikt, zien we dat brandstofcel-elektrische voertuigen een positie gaan innemen. We onderhouden een nauwe dialoog met onze klanten over wat het beste is voor zowel het kostenaspect als de milieubelasting.”

    Scania heeft een dominantie positie op de Europese vrachtwagenmarkt en wil graag weten welke rol groene waterstof kan gaan spelen. Het bedrijf ziet H2 niet als de meest efficiënte oplossing, maar het is vrij van CO2. Daarbij komt het inzicht dat sommige soorten zwaar vervoer op korte termijn nauwelijks emissievrij te maken zijn.

    bron : Waterstof magazine

    • jantine@hobbyfotogravejantine.nl
    • 19 april 2022
    • Nieuwsberichten

    Copyright © All Rights Reserved To Hobbyfotogravejantine

    • Auto reportages
    • Nieuwsberichten
    • Uit het leven van
    • extra reportage voor Trucks
    • Vragen en antwoorden
    • Auto nieuws
    • Transport nieuws