ommezwaai bij Scania, toch verder met vrachtauto’s op waterstof

Een ommezwaai bij vrachtwagenbouwer Scania. Iets meer dan een jaar geleden verklaarde de fabrikant niet verder te gaan met waterstof en nu wordt een samenwerking met Cummins Inc aangekondigd waarbij 20 waterstoftrucks op de weg worden gezet. De vrachtwagens vallen binnen het subsidieprogramma HyTruck, een gezamenlijk Nederlands initiatiefproject van Air Liquide en het Havenbedrijf Rotterdam.
De 20 trucks op waterstof zullen worden gebouwd op Scania’s platform voor elektrische voertuigen op batterijen en zullen gebruikmaken van Cummins’ PEM-brandstofcelsystemen en waterstoftank- en opslagoplossingen. Zodra Cummins brandstofcellen aan de vrachtwagens heeft toegevoegd, zullen de 20 vrachtwagens in 2024 worden geleverd aan HyTrucks.
In een persverklaring schrijft Scania met geen woord over de ommezwaai. “Scania maakt al jaren deel uit van verschillende ontwikkelingsprojecten voor waterstoftechnologieën om inzicht te krijgen. Hoewel er batterijen in elke elektrische vrachtwagen met brandstofcel zitten, blijven volledig op batterijen werkende vrachtwagens de belangrijkste strategie van Scania, omdat ze onze klanten een hogere inzetbaarheid en betere kosten per km of bedrijfsuur bieden.”
“We denken dat batterij-electrisch de beste oplossing is, maar staan ook open voor wat onze klanten willen met betrekking tot andere oplossingen, zoals waterstof”, zegt Fredrik Allard, Head of E-mobility, Scania. “In sommige operaties en regio’s waar batterij-elektrische voertuigen niet optimaal kunnen worden gebruikt, zien we dat brandstofcel-elektrische voertuigen een positie gaan innemen. We onderhouden een nauwe dialoog met onze klanten over wat het beste is voor zowel het kostenaspect als de milieubelasting.”
Scania heeft een dominantie positie op de Europese vrachtwagenmarkt en wil graag weten welke rol groene waterstof kan gaan spelen. Het bedrijf ziet H2 niet als de meest efficiënte oplossing, maar het is vrij van CO2. Daarbij komt het inzicht dat sommige soorten zwaar vervoer op korte termijn nauwelijks emissievrij te maken zijn.
bron : Waterstof magazine