Welkom bij  Hobbyfotogravejantine,

  • Auto reportages
  • Nieuwsberichten
  • Uit het leven van
  • extra reportage voor Trucks
  • Vragen en antwoorden
  • Auto nieuws
  • Transport nieuws

Recente berichten

  • Volvo introduceert krachtige truck op Bio-LNG voor CO2-reductie bij langere transporten
  • Drie nieuwe IVECO S-WAY’s voor P. van der Nat Transport uit Giessen
  • Officieel: Ford keert terug in de Formule 1
  • Belimo
  • Ritje mee met …

Recente reacties

    Recent Posts

    • Volvo introduceert krachtige truck op Bio-LNG voor CO2-reductie bij langere transporten
    • Drie nieuwe IVECO S-WAY’s voor P. van der Nat Transport uit Giessen
    • Officieel: Ford keert terug in de Formule 1
    • Belimo
    • Ritje mee met …

    Categories

    • Auto nieuws
    • Auto reportages
    • extra reportage voor Trucks
    • Geen categorie
    • Nieuwsberichten
    • Transport nieuws
    • Uit het leven van
    • Vragen en antwoorden

    Archives

    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021

    Dacia: aantrekkelijk design hoeft niet duur te zijn

    Het design van de nieuwe modellen van Dacia verleidt. Eenvoudig en authentiek, het straalt robuustheid en zin in avontuur uit. De Brit Miles Nürnberger is sinds juni 2021 Directeur Design bij Dacia. Na 14 jaar bij Aston Martin te hebben doorgebracht deelt hij met ons zijn scherpe blik op de nieuwe auto’s van het merk. Hoe is het design van Dacia aantrekkelijker geworden zonder de auto’s duurder te maken? Miles Nürnberger kraakt de code.

    Design was niet het sterkste punt van Dacia bij de wedergeboorte van het merk 18 jaar geleden. De Logan van de eerste generatie was vooral bedoeld om het scherpst geprijsde nieuwe model op de markt te zijn. Sinds enkele jaren en met het huidige gamma van Duster, Sandero en Jogger is het design van Dacia erg aantrekkelijk. Deze transformatie vond natuurlijk niet in een dag plaats. Het is het resultaat van een steeds verdergaande toepassing van de filosofie van het merk Dacia op alle ontwikkelingsniveaus van de modellen. In de eerste plaats een slim en efficiënt design.

    Eenvoudig en authentiek, de kracht van Dacia

    Wat maakt het design van Dacia bijzonder? Voor Miles is dat overduidelijk: “De roeping van elk model is duidelijk herkenbaar vanaf de eerste aanblik.” Duster is een ‘echte’ avonturier, Jogger is een ‘echte’ gezinsauto. De filosofie van Dacia draait rond een zeer pragmatische visie op de auto. “Wat je bij Dacia ziet, is wat je krijgt”, legt Miles uit, geïnspireerd op WYSIWYG (What You See Is What You Get), dat een revolutie teweegbracht voor tekstverwerkers en html-pagina’s op internet.

    Op de markt onderscheidt Dacia zich door zijn doortimmerde gamma voertuigen dat beantwoordt aan de essentiële behoeften van klanten. Niet meer, niet minder. Die sterke vooringenomenheid heeft een weerslag op alle ontwerpniveaus van een auto. Vooraf bepalen wat essentieel is of zal zijn voor een toekomstig model dat drie of vier jaar later wordt gecommercialiseerd en weigeren om steeds meer te doen, vereist sterke designkeuzes. “Dat vraagt om een pure, bijna fundamentele creatieve aanpak”, aldus Miles, die verder verduidelijkt: “Dacia is een uitdaging. Je moet echt zuinig zijn. Bij Aston Martin heb je een lage investering, maar een hoge aankoopprijs. Bij Dacia is dat omgekeerd. Maar dat maakt het niet makkelijker!”

    De ontwerpers van Dacia laten zich leiden door heel duidelijke principes: elke lijn moet robuustheid, zin voor avontuur en natuur uitstralen … Eenvoud en authenticiteit zijn essentiële verleidingsmiddelen. “Dacia moet een bron van eenvoudig plezier zijn voor de klant en hem zin in avontuur geven”, vat Miles samen.

    Van het belang van proporties …

    “Het succes van het design van een auto en de schoonheid van elk voorwerp en elke auto hangt in de eerste plaats af van zijn proporties”, verduidelijkt Miles. Het design van de Dacia-modellen is sterk geëvolueerd. Het gebruik van het nieuwe CMF-B-platform biedt nieuwe mogelijkheden met een grotere wielbasis, grotere wielen die verder op de vier hoeken staan en bredere sporen. Deze moderne technische basis is onontbeerlijk voor nieuwe modellen om harmonieuze en eigentijdse proporties te krijgen.

    De kracht van Dacia is dat het op sterke merkwaarden leunt: robuustheid, veelzijdigheid en interieurruimte. Qua design is deze filosofie van ‘zin in avontuur’ een leidraad die de inspiratie positief omkadert. We mogen ook niet vergeten dat de automarkt de mode van het moment volgt en dat de designtrends voortdurend veranderen. Maar bij Dacia wordt de ontwerper bevrijd van het dictaat van het vluchtige. Hij denkt echt na over het nut van elk onderdeel of elke uitrusting om het design te sturen. “Kunstgrepen en gadgets verbannen, altijd focussen op de essentie is geen natuurlijke intellectuele gymnastiek”, verduidelijkt Miles.

    Uiteraard gaat de esthetiek van de Dacia-modellen met zijn tijd mee. De lichtunits aan de voorzijde zijn nu voorzien van leds, de radioantenne heeft de vorm van een haaienvin, de deurgrepen zijn van het type ‘koelkast’, enz. Precies genoeg om eigentijds te zijn. Niet meer, niet minder. En dat is volgens Miles de grootste moeilijkheid: “Je moet op het juiste moment de juiste keuzes maken om in te spelen op nieuwe of toekomstige ‘echte’ klantenbehoeften zonder in ‘te veel’ te vervallen.”

    … tot de positieve spiraal van ‘minder is beter’

    Bij Dacia telt elk onderdeel. “Net als voor de portefeuille van de klant in feite”, herinnert Miles eraan. Het creatieproces van de ontwerper is een zoektocht naar zuivere lijnen. De volumes zijn vol, de vormen zijn eerlijk, de lijnen zijn scherp en de snijpunten zijn goed uitgewerkt: “We hebben het over echt design, geen stijl die uit de mode gaat. Dat komt goed uit, onze klanten houden hun auto lang. De nadruk moet gelegd worden op de juiste plaats, waar dat zichtbaar is voor de klant, waar dat nuttig is. Niets anders.”

    Geen overbodige kunstgrepen of trendy gadgets. “Geen enkel element verbergt een ander element”, verduidelijkt Miles. Eenvoud leidt tot zuinigheid, maar ook tot lichtheid, fabricagegemak en herstelgemak. “Niemand houdt van wat ingewikkeld is. Minder technologie betekent minder veroudering, meer betrouwbaarheid”, benadrukt de designer.

    Een van de beste voorbeelden is de in de massa getinte kunststoffen bodemplaat voor- en achteraan van Sandero. Het ontwerp van deze twee onderdelen vereist een doordacht design. De vorm mag geen ‘zebrastrepen’ (gebrek aan kleureenheid) veroorzaken bij het gieten van het materiaal. Deze technische keuze voor de in de massa getinte onderdelen maakt de ski’s goedkoper om te produceren (geen lak) en beter bestand tegen dagelijkse krassen. Een slim en efficiënt design!

    bron : PR Renault

    • jantine@hobbyfotogravejantine.nl
    • 4 mei 20224 mei 2022
    • Nieuwsberichten
    Dacia, design

    Copyright © All Rights Reserved To Hobbyfotogravejantine

    • Auto reportages
    • Nieuwsberichten
    • Uit het leven van
    • extra reportage voor Trucks
    • Vragen en antwoorden
    • Auto nieuws
    • Transport nieuws