Driving Experience nieuwste trucks van Mercedes-Benz: de volledig elektrische eActros en de nieuwe generatie Actros L

Indrukwekkende rijervaring met de eActros
Instappen, gordels om, startknop indrukken, optrekken – en je hoort bijna niets in de eActros behalve de compressor, het afrolgeluid van de banden en de wind. Alleen al deze eerste ervaring geeft een indruk van de fascinatie van de batterij-elektrische serietruck die Mercedes-Benz Trucks speciaal voor zwaar distributietransport heeft ontworpen. Bij het rijden op snelwegen en provinciale wegen met verschillende topografie en door steden is het ontspannen ‘glijden’ direct merkbaar, de chauffeur merkt nauwelijks onderbrekingen in het schakelen of in de tractie. De elektromotoren zorgen voor hetzelfde hoge koppel over het hele snelheidsbereik en de krachtige acceleratie is merkbaar in elke verkeerssituatie. En zelfs onder volledige belasting blijft het geluidsniveau in de cabine relatief laag.
Op elk moment tijdens de rit is het niet alleen mogelijk om te zien hoe zuinig de eActros is, maar ook om het energieverbruik te verbeteren met behulp van intelligente recuperatie. Dit komt doordat de elektromotor tijdens elke remmanoeuvre – of door de stuurkolomhendel actief te bedienen tijdens het uitrollen – kinetische energie omzet in elektrische energie. De zo gewonnen energie wordt teruggevoerd naar de accu’s van de eActros en zorgt daarmee voor een grotere actieradius. Positief neveneffect: dankzij recuperatie worden de remmen van de eActros minder belast. Afhankelijk van de situatie kan de chauffeur kiezen uit vijf verschillende recuperatieniveaus. Indien gewenst kan ook ‘one-pedal-driving’ worden geactiveerd op het touchscreen in de digitale cockpit – dat wil zeggen vertragen door recuperatie zonder de mechanische rem te bedienen. Op deze manier kan de chauffeur zich volledig concentreren op het verkeer en heeft hij geen omkijken naar de techniek. Een display in de Multimedia Cockpit Interactive, die standaard in de eActros is ingebouwd, geeft informatie over de laadstatus van de accu’s, de resterende actieradius en het actuele en gemiddelde energieverbruik in kWh/100 km.
Over energie gesproken: de eActros beschikt over drie (eActros 300) of vier (eActros 400) accupakketten, elk met een geïnstalleerde capaciteit van 112 kWh en een beschikbare capaciteit van circa 97 kWh. Met vier accupakketten heeft de eActros 400 een actieradius tot 400 km. Het technologische hart van de eTruck is de aandrijfeenheid, een elektrische starre as met twee geïntegreerde elektromotoren en een tweetraps transmissie. De twee vloeistofgekoelde motoren genereren een continuvermogen van 330 kW en een piekvermogen van 400 kW. De eActros kan worden opgeladen tot een laadvermogen van 160 kW: drie accupakketten hebben bij een standaard DC-snellaadstation met een laadstroom van 400 A iets meer dan een uur nodig om van 20 tot 80 procent te worden opgeladen.
Intelligente digitale oplossingen voor nog efficiënter gebruik
Om het beste uit de eActros te halen, tijd en moeite te besparen en de overstap naar eMobility zo makkelijk mogelijk te maken, biedt Mercedes-Benz Trucks klanten via het Fleetboard Portal een reeks digitale oplossingen en apps, waaronder een individueel ontwikkeld Charge Management. Dit biedt volledige transparantie van het laadproces voor de laadinfrastructuur van een klant en maakt het mogelijk kosten te beheren aan de hand van de geschiedenis van transacties. Daarnaast kunnen laadprocessen beter worden gepland om de laadstations maximaal te benutten en kunnen laadprocessen via Charge Management overal worden gestart en gestopt.
Een andere digitale oplossing is de Mapping-tool, waarmee backofficemedewerkers van transportbedrijven indien nodig snel kunnen reageren op de actuele voertuigstatus. Want de tool laat realtime zien waar een voertuig zich op dat moment bevindt, of deze rijdt, stilstaat of oplaadt, hoeveel de accu is opgeladen en wat de resterende actieradius is.
Een ander hulpmiddel is een logboek met gedetailleerde informatie over rij-, sta- en laadtijden, totaalgewicht, gereden kilometers, routehistorie, topografie, temperatuur, energieverbruik en de afname en toename van het laadniveau van de accu. Het digitale rittenboek stelt wagenparkbeheerders in staat om elke eActros in het bedrijf te volgen om het gebruik in gesprekken met de chauffeur of dispatcher te optimaliseren en zo hun eTruck zo goed mogelijk in de dagelijkse routine te integreren.
Voor een optimale inzetbaarheid is ook voor de eActros het Mercedes-Benz servicecontract Complete beschikbaar. Het uitgebreide servicepakket omvat onderhoud & reparatie van het gehele voertuig en de aandrijflijn, inclusief slijtagedelen. In het servicecontract is altijd een intensieve customer support van Mercedes-Benz Uptime inbegrepen. Het intelligente systeem registreert alle relevante voertuiggegevens, van de bandenspanning tot de motor- en accuconditie. In dit verband is Mercedes-Benz Uptime al uitgebreid met meer dan 100 e-specifieke regels die bijvoorbeeld continu laadprocessen of spanningscurven met betrekking tot de HV-accu bewaken. Daarnaast is de informatie beschikbaar via het nieuwe cloudgebaseerde klantportal. Door het voertuig, de Mercedes-Benz dealer en het transportbedrijf te koppelen, kan werkplaatsbezoek makkelijker worden gepland en onverwachte stilstand aanzienlijk worden verminderd.

Deskundig advies voor eMobility op maat
Ongeacht de aandrijftechniek moet elke investering in een truck voor transportbedrijven zich in de dagelijkse praktijk terugbetalen. Daarnaast moeten er op voorhand veel vragen worden beantwoord, zeker als het gaat om volledig elektrische trucks: op welke trajecten kan ik een eTruck inzetten? Hoe zit het met de laadinfrastructuur? Welke structurele maatregelen en investeringen zijn te verwachten voor het distributiecentrum? Het is daarom des te belangrijker om klanten niet alleen een eTruck te verkopen, maar hen ook te begeleiden op de weg naar elektrificatie van hun wagenpark. eMobility is immers meer dan alleen een nieuwe aandrijving. Dat is precies de reden waarom Mercedes-Benz Trucks de eActros heeft geïntegreerd in een bedrijfsecosysteem dat ook advies omvat voor een hoge voertuiginzetbaarheid en optimalisatie van de TCO.
Zo wordt op basis van bestaande routes een zo realistisch en zinvol mogelijk gebruiksprofiel van een eTruck bepaald voor de klant. Naast de elektrificatie van het distributiecentrum omvat de eConsulting – afhankelijk van de wensen van de klant – ook alle zaken rondom de planning, toepassing en uitvoering van de laadinfrastructuur en de netaansluiting. Hiervoor is Mercedes-Benz Trucks een strategisch partnership aangegaan met ENGIE. Op verzoek wordt ook bekeken of er overheidssubsidie mogelijk is voor infrastructuur en voertuigen.
Tijdens de Driving Experience beantwoordde Mercedes-Benz Trucks vragen over de laadinfrastructuur en het daadwerkelijke laadproces in een speciaal gebouwd laaddepot. Hoe lang duurt het bijvoorbeeld om de benodigde laadinfrastructuur op te zetten en welke kosten zijn te verwachten? Hoe zit het met het Combined Charging System CCS als laadstandaard en welke opladers zijn aan te raden? Hoe werkt de communicatie tussen het voertuig en de laadaansluiting? Ook werd uitgelegd of snel of langzaam opladen beter is en wat het verschil is tussen gekoelde en ongekoelde laadkabels.
Akoestisch waarschuwingssysteem, Sideguard Assist, nieuwe MirrorCam en Active Brake Assist 5
Zoals de rit met de eActros op indrukwekkende wijze laat zien, is het voertuig erg stil op de weg. Om ervoor te zorgen dat kwetsbare weggebruikers zoals voetgangers of fietsers de eTruck in hun nabijheid kunnen opmerken, is de eActros echter standaard uitgerust met een extern Acoustic Vehicle Alerting System (AVAS) – conform de wettelijke vereisten. Het akoestische waarschuwingssysteem in de eActros bestaat uit twee luidsprekers – één voor en één achter – die met elkaar en met het voertuig verbonden zijn. Afhankelijk van de rijomstandigheden worden verschillende geluiden gebruikt voor vooruit of achteruit rijden. Het voorwaartse geluid ‘simuleert’ een zwak ventilatorgeluid, terwijl bij het achteruitrijden een intermitterend tweetonig geluid klinkt.
De betere waarneembaarheid van een eTruck speelt vooral bij het afslaan naar rechts een belangrijke rol. Om in deze situatie ongevallen, vooral met fietsers of voetgangers, te voorkomen of op z’n minst de gevolgen van het ongeval te verminderen, beschikt de eActros standaard over Sideguard Assist. Als het risico bestaat dat een chauffeur een fietser of voetganger niet ziet bij het afslaan naar rechts kan het systeem de chauffeur waarschuwen via een meertraps waarschuwingsproces. Voor de zichtbare waarschuwingen gebruikt Sideguard Assist het display van MirrorCam, dat ook in de eActros is ingebouwd in plaats van de conventionele hoofd- en breedhoekspiegels.
Sinds april 2022 is de tweede generatie van het spiegelcamerasysteem in gebruik, dat de chauffeur in veel verkeerssituaties nog beter kan ondersteunen dankzij 10 cm kortere camera-armen en nieuwe beeldparameters. Een van de voordelen van het inkorten van de camera-armen is dat chauffeurs makkelijker in een rechte lijn achteruit kunnen rijden in vergelijking met de eerste generatie. Dit komt vooral doordat het perspectief van MirrorCam nu nog meer lijkt op dat van conventionele spiegels. De evolutie op het gebied van kleur- en helderheidsaanpassing van het op zich al heldere camerasysteem betekent dat de displays het voor de rijsituatie relevante gebied nóg nauwkeuriger weergeven, bijvoorbeeld bij het achteruitrijden in een donkere of slecht verlichte hal.
Dankzij zijn ondersteunende werking kan het doorontwikkelde systeem helpen om situaties zoals inhalen, manoeuvreren, rijden bij slecht zicht en in het donker, bochten en nauwe doorgangen nog veiliger en zonder stress te beheersen. De bestaande voordelen zijn nog steeds beschikbaar, zoals groothoekmodus bij achteruit manoeuvreren, afstandslijnen op het display om de afstand tot objecten achter het voertuig beter in te schatten, meedraaien van het camerabeeld in bochten of bewaking van de voertuigomgeving tijdens pauzes.
Een andere veiligheids-highlight is de vijfde generatie Active Brake Assist (ABA 5) met voetgangersdetectie. ABA 5 werkt met een combinatie van radar- en camerasystemen. Detecteert het systeem een dreigende botsing met een voorligger, een stilstaand obstakel of een overstekende, tegemoetkomende, op de rijstrook van de truck lopende of van de schrik plotseling stilstaande voetganger, dan krijgt de chauffeur eerst een zicht- en hoorbare waarschuwing. Als de chauffeur niet adequaat reageert, kan het systeem in een tweede stap een gedeeltelijke remmanoeuvre initiëren. Dreigt er desondanks een botsing, dan kan ABA 5 binnen de systeemgrenzen een automatische noodstop tot stilstand uitvoeren – op bewegende personen tot een voertuigsnelheid van 50 km/h.
bron : daimler trucks nederland