Welkom bij  Hobbyfotogravejantine,

  • Auto reportages
  • Nieuwsberichten
  • Uit het leven van
  • extra reportage voor Trucks
  • Vragen en antwoorden
  • Auto nieuws
  • Transport nieuws

Recente berichten

  • Landmacht en transport
  • De hyundai Ioniq 6
  • Vol gas met: OrgaPro Reusel
  • Elektrische Dacia Spring gewild bij particulieren
  • Grootse nieuwe Actros L voor bloemenexporteur Nijssen Junior BV

Recente reacties

    Recent Posts

    • Landmacht en transport
    • De hyundai Ioniq 6
    • Vol gas met: OrgaPro Reusel
    • Elektrische Dacia Spring gewild bij particulieren
    • Grootse nieuwe Actros L voor bloemenexporteur Nijssen Junior BV

    Categories

    • Auto nieuws
    • Auto reportages
    • extra reportage voor Trucks
    • Geen categorie
    • Nieuwsberichten
    • Transport nieuws
    • Uit het leven van
    • Vragen en antwoorden

    Archives

    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021

    Vlaanderen verdubbelt subsidie op elektriciteit en waterstof-mobiliteit

    De Vlaamse overheid maakt een opvallende verschuiving van subsidie voor schoon transport bekend. De steun voor de fossiele brandstoffen LNG en CNG worden geschrapt en de volledige focus komt te liggen op batterij-elektrisch en waterstof-elektrisch. Dit laat de Vlaamse minister van Economie en Innovatie Jo Brouns weten.

    De zogenaamde Ecologiepremie+, die kan aangevraagd kan worden bij het Vlaams Agentschap Innoveren en Ondernemen (VLAIO), steunt ondernemingen die ecologie-investeringen realiseren in het Vlaams Gewest. Alleen investeringen die voorkomen op een lijst van gestandaardiseerde ecologie-technologieën, komen in aanmerking. Minister Jo Brouns kondigt nu aan dat deze technologielijst wordt uitgebreid, zodat ondernemingen worden ondersteund om te investeren in duurzaam zwaar transport. Concreet gaat het om: elektrische vrachtwagens en bussen, vrachtwagens met een brandstofcel op waterstof, dual-fuel motoren (waterstof-diesel) voor vrachtwagens en containerliften. Naar schatting kunnen deze ecologie-technologieën per vrachtwagen een vermindering van 92 ton CO2-uitstoot per jaar realiseren. Ter vergelijking: dit stemt overeen met de aanplanting van bijna 8 ha bos per vrachtwagen.

    Tot voor kort werden ook vrachtwagens met CNG (Compressed Natural Gas) of LNG (Liquefied Natural Gas) ondersteund via de ecologiepremie, omdat deze duurzamer zijn dan klassieke dieselmotoren. Maar deze op gas gebaseerde technologieën worden nu verwijderd van de lijst en komen dus niet meer in aanmerking van de ondersteuning via de ecologiepremie van VLAIO. Zo komt er meer financiële ruimte vrij om 100% emissievrij zwaar transport te ondersteunen. Elektrische voertuigen zijn momenteel de meest duurzame en komen dus vanaf nu in aanmerking voor de ecologiepremie. De gemiddelde steun bedraagt € 125.000 voor één vrachtwagen en € 148.500 voor één autobus. Ook de ombouw van dieselmotoren naar dual-fuel motoren (met injectie van waterstof) komt in aanmerking. Daarvoor bedraagt de subsidie gemiddeld € 36.000. Een vrachtwagen die is uitgerust met een waterstof brandstofcel kan rekenen op een ecologiepremie van ongeveer € 90.000. Om zoveel mogelijk bedrijven de kans te geven om met deze technologieën te experimenteren, is de ecologiepremie+ per aanvrager beperkt tot maximaal twee vrachtwagens op elektriciteit, twee autobussen op elektriciteit en twee vrachtwagens op waterstof. Hierdoor blijft er ook financiële ruimte om kleinere KMO’s en ondernemingen te laten experimenteren met deze duurzame transitie in de transportsector.

    “Als Vlaamse overheid willen we volop inzetten op die duurzame transitie, weg van fossiele brandstoffen”, zegt de Vlaamse minister van Economie en Innovatie Jo Brouns. “De aanpassingen die we nu doorvoeren zijn dan ook logisch om duurzaam zwaar transport te ondersteunen zoals vrachtwagens en bussen op elektriciteit of waterstof in plaats van op CNG of LNG. Zo willen we ook KMO’s helpen die duurzame keuzes te maken.”

    bron : Waterstof Magazine

    • jantine@hobbyfotogravejantine.nl
    • 13 juni 2022
    • Nieuwsberichten
    Waterstof

    Copyright © All Rights Reserved To Hobbyfotogravejantine

    • Auto reportages
    • Nieuwsberichten
    • Uit het leven van
    • extra reportage voor Trucks
    • Vragen en antwoorden
    • Auto nieuws
    • Transport nieuws