NIEUWE PEUGEOT 9X8 HYPERCAR – ONTWORPEN OM TE RACEN

PEUGEOT onthult het prototype van de Hypercar 9X8, een geheel nieuwe generatie wedstrijdauto, die in 2022 debuteert in het FIA World Endurance Championship (WEC). Hyper-efficiënt, aangedreven door een hybride motor en uitgerust met vierwielaandrijving, maakt de PEUGEOT 9X8 deel uit van de Neo-Performance-strategie ontwikkeld door PEUGEOT, die erop gericht is om meer deugdzame en verantwoorde prestaties te bieden, zowel bij productievoertuigen als bij concurrenten. Een ongekende convergentie van het werk van het PEUGEOT Sport-engineeringteam en het PEUGEOT Design-team werd geïmplementeerd om de 9X8 te laten ontstaan.
Na maandenlang intensief samenwerken onthullen de ontwikkelingsingenieurs onder verantwoordelijkheid van Olivier Jansonnie, technisch directeur van PEUGEOT Sport, en de ontwerpers onder leiding van Matthias Hossann, designdirecteur van PEUGEOT, de hoofdlijnen en het aerodynamische concept van deze PEUGEOT 9X8.
De PEUGEOT 9X8 zal de PEUGEOT 905 en PEUGEOT 908 opvolgen in de discipline, die respectievelijk in 1992 en 1993 en in 2009 de 24 uur van Le Mans wonnen.
Met de 9X8 zet Peugeot een echt merkproject in rond het concept van Neo-Performance, waarbij ultieme sportiviteit, technologische knowhow die kan worden overgedragen naar productiemodellen, efficiëntie en stilistische uitmuntendheid worden gecombineerd.

De nieuwe Le Mans Hypercar (LMH)-reglementen, opgesteld door de FIA en de ACO om de belangrijkste LMP1-categorie op te volgen, bieden meer flexibiliteit bij de behandeling van aerodynamische oppervlakken, het bevordert een radicaal nieuwe reflectie en het ontwerp van innovatieve auto’s, en meer openstaan voor de tussenkomst van ontwerpteams. Ingenieurs en ontwerpers grepen deze kans aan om nieuwe creatieve processen uit te vinden, codes te doorbreken en een PEUGEOT Hypercar van een nieuw genre te creëren.
De 9 kenmerkt de extreme competitievoertuigen van het merk, zoals de PEUGEOT Endurance 905 (1990-1993) en 908 (2007-2011), twee iconische machines van de fabrikant.
De X roept de vierwielaandrijving en hybridisatietechnologieën op die te vinden zijn in de nieuwe PEUGEOT Hypercar, die de elektrificatiestrategie van het merk in de concurrentie voortzet.
Wat betreft de 8, dit is het nummer dat alle hedendaagse benamingen van PEUGEOT accentueert: 208 en 2008, 308, 3008, 5008 en, natuurlijk, 508, zeer recentelijk in handen van hetzelfde team van ingenieurs en ontwerpers als de Hypercar. , om als eerste model het PEUGEOT SPORT ENGINEERED-label te dragen.

Een 2,6-liter Bi-turbo V6 van 500kW (680pk) open op 90 ° – de thermische motor van de Peugeot HYBRID4 500kW-aandrijflijn die aan de achterkant van de 9X8 zal worden geïnstalleerd – stapelt, zoals verwacht, de kilometers op de bank op.
De 200kW elektromotor / generator die voorin geplaatst zal worden, de 7-traps sequentiële versnellingsbak, evenals de batterij worden gemonteerd, om het validatieschema op de bank te respecteren. PEUGEOT Sport en Saft, een dochteronderneming van TotalEnergies, gaan elke dag samen een technologische uitdaging aan door batterijen met een hoge dichtheid, een hoog vermogen en een hoogspanning (900 volt) te ontwikkelen.
bron : Peugeot Nederland