Polestar meldt omzetstijging van 125% voor de eerste helft van 2022 en bevestigt verkoopdoelstelling voor het hele jaar

Polestar (Nasdaq: PSNY), de fabrikant van premium elektrische auto’s, rapporteert robuuste prestaties voor de eerste helft van 2022, met onder meer een record aantal leveringen en een zeer dik orderboek. De voortdurende ontwikkeling in zowel bestaande als nieuwe markten resulteert in een substantiële groei van de verkopen.
Het Zweedse bedrijf, dat eind juni noteerde aan de Nasdaq New York Stock Exchange, leverde in de eerste zes maanden van 2022 ongeveer 21.200 auto’s af, meer dan een verdubbeling ten opzichte van de 9.510 auto’s in dezelfde periode in 2021 – een stijging van bijna 125%.
De wereldwijde order take steeg sinds het begin van 2022 tot 50.000, een stijging van 350% ten opzichte van vorig jaar. De sterke groei is veroorzaakt door de aanhoudende vraag van klanten en de start van de leveringen aan Hertz. Met deze sterke prestaties bevestigt Polestar de doelstelling voor het hele jaar om in totaal 50.000 auto’s af te leveren.
“Het is geweldig om te zien dat het aantal enthousiaste Polestar 2-rijders zo snel groeit”, zegt Polestar-CEO Thomas Ingenlath. “Ik heb er alle vertrouwen in dat het sterke momentum dat we dit jaar hebben gezien in naamsbekendheid en verkoopcijfers de komende jaren krachtig zal aanhouden naarmate we meer baanbrekende modellen gaan onthullen.”
Polestar breidde zijn wereldwijde aanwezigheid in de eerste zes maanden van 2022 uit van 19 naar 25 markten, en het aantal retaillocaties steeg van 103 naar 125. Tegen eind 2022 worden er wereldwijd nog eens zo’n 30 geopend. Het aantal testritaanvragen steeg met meer dan 210%, een belangrijke indicatie van de groeiende interesse in het merk.
Het bedrijf kondigde eerder aan dat, na de productievertraging vanwege de langdurige door de overheid opgelegde COVID-19-lockdowns in China in de eerste helft van 2022, nu een tweede productieshift in de fabriek wordt ingevoerd om een deel van de eerder dit jaar vertraagde productie te compenseren.
De volgende grote stap voor Polestar wordt de intrede in het SUV-segment met de wereldwijde lancering in oktober van de Polestar 3, een elektrische performance SUV. De SUV-markt is een van de auto-segmenten met het meeste groeipotentieel en de hoogste marges, vooral in de Verenigde Staten. Klanten kunnen de Polestar 3 bestellen vanaf de dag van de première in oktober.
“De Polestar 3 gaat opvallen in het SUV-segment en zal ons groeitraject stimuleren. Zijn introductie brengt ook de uitbreiding van onze productievoetafdruk in de Verenigde Staten met zich mee, waardoor we nog mondialer worden. Dit is een belangrijke volgende stap op weg naar ons doel om 290.000 auto’s te verkopen in 2025 – tien keer meer dan in 2021″, besluit Thomas Ingenlath.
Bron Polestar Nederland