De Volkswagen ID.5 GTX

Inmiddels je ze al wel rijden. De Volkswagen ID.3 de Volkswagen ID.4! En sinds heel kort is ze er ook in de ID.5 uitvoering! Landelijk zullen de eerste nu ongeveer de wegen op gaan , en dus is het uniek dat ik deze dame ook even voor de lens mocht!
Want weet je .. ik zag natuurlijk wel persbericht met foto’s maar enthousiast werd ik er niet van. Gek is dat he.. De foto’s zorgde er juist voor bij mij dat ik dacht euhm ja .. weet niet.. Tot ik haar zag staan in de showroom in Apeldoorn!
Mijn auto hart zei, die wordt hem toch wel! En nadat ik even met de verkoper stond te praten spraken we af als de tijd daar was.. en zo geschiedde dat ik vandaag op pad kon!

Elektrisch rijden
Ik moet ook eerlijk zijn, hoe ik tegen de ID.3 en de ID.4 soms wel eens aan keek van oke.. eerst testen en dan eens gaan bezinken , heb ik dat juist weer NIET Met de ID.5! Daar ga je inzitten en oké het is weer herkenbaar Volkswagen zoals je zou verwachten van Volkswagen, echter heeft de ID.5 nog een extra verstopte luxe erin verstopt, die je pas gaat ontdekken als je er mee gaat rijden!
Zou het komen door dat de ID.5 sls eerste volledig elektrische SUV coupé de kracht van een SUV met het stijlvolle design van een coupé combineert ?
Of door dat de wel bekende Europese lijnen heel subtiel zijn weg gewerkt vanwege de lijnen die er op lijken alsof hij gevormd is ( zoals Volkswagen zelf zegt) door de wind?
Wist je dat?
Wist jij dat de ID.5 net zo groot is als de Audi Q4 E-tron ? En dat hij goedkoper is ? Het is dus wel serieus het extra nadenken te overwegen! Maar dat even ter zijde!
Om de heerlijke binnenruimte van de ID.5 kun je niet heen.
Allemaal dankzij het MEB-platform, dat ervoor zorgt dat zelfs je mede reizigers met lange benen ( we worden allemaal langer he! ) maar al te graag op de achterbank zitten. Want voor een extra huiselijk gevoel zet je de achtergrondverlichting in één van de 10 kleuren aan, die de zachte lijnen van het interieur extra benadrukken. En dat is me toch een partij leuk!
Ook de muziek installatie is geen klagen over ! En mede dankzij het duidelijk spraak systeem ( je moet misschien wel een heel klein beetje kunnen accepteren dat het systeem autistisch is ) hoef je nergens druk om te maken! En dat is toch wel lekker tijdens het rijden!
En de actieradius ? Die is bijna 500 km, maar ook die is rechtervoet afhankelijk! En denk je , chips! Ik ga het niet redden! Dan geeft het navigatie systeem al ruim schoots van te voren aan waar je met een snellader even je pauze kan maken! Jij een bakje koffie, en je auto krijgt de energie waar hij met een laadvermogen van 135 kW ( snellader he ) al na een half uur klaar om weer maximaal 390 km te gaan! Ideaal!
En als je zegt ik heb geen tijd voor een half uur pauze, neem van mij aan.. een kop koffie, daar is altijd tijd voor! En je rust pakken is belangrijk! En die koffie drink je toch het lekkerste als je stil staat of even zit en geniet.. Of zoals ze bij DE zouden zeggen .. Koffie verbind en brengt je tot rust!

Wist je trouwens dat door de tweede elektromotor dat alle vier de wielen worden aangedreven, waardoor je meer tractie hebt en dus is hij… JUIST ! 4×4 Maar persoonlijk zou ik het bij een boerenlandweg houden, of een klein stukje onverharde weg. Maar echt offroad? Tja dat durf ik iig niet aan! Maar dat de basis goed is voor een juiste wegligging, DAT merk je en dat wil je!
Wist je trouwens dat in de ID.5 je niets af leidt
Want achter het stuur laat het augmented-reality-head-updisplay je namelijk via aanwijzingen op je voorruit zien hoe je je bestemming bereikt. Allemaal op de juiste zichtbare afstand voor je ID.5. Zo hoef je je ogen dus nooit af te wenden.
En eerst denk je wat is dit dan.. en dan vervolgens wil je eigenlijk niets anders meer!

Bedankt Pouw Automotive voor de service en mogelijkheden! En de meer dan geslaagde dag die ik heb mogen hebben!
Jantine