A110 E-ternité: volledig elektrisch prototype vol geavanceerde Alpine-innovatie

“Ik wil Alpine elektrificeren om zo de naam voor de eeuwigheid te behouden.”
Deze zin, door Luca de Meo uitgesproken kort na zijn komst bij Renault Group, inspireerde direct zowel Laurent Rossi, CEO van Alpine, als de ingenieurs van het merk. Binnen een jaar bracht het vastberaden team dit idee tot werkelijkheid. Bovendien maakte het gelijk van de gelegenheid gebruik om het dak van de A110 gedeeltelijk te verwijderen.
De volledig elektrische Alpine A110 E-ternité is het resultaat van het verkenningswerk van het team van Alpine-ingenieurs. Deze prototype is mooi op tijd voor de viering van de 60e verjaardag van de klassieke A110. De A110 E-ternité slaat een brug tussen een prestigieus verleden en een volledig elektrische toekomst en illustreert het werk dat Alpine momenteel verricht aan de ontwikkeling van zijn nieuwe modellen.
EEN ONMOGELIJKE UITDAGING?
Al meer dan tien jaar lang is Renault Group een pionier op het gebied van elektrische auto’s. De groep beschikt over een zeer rijke ervaring op alle gebieden van de automotive industrie. Het ligt dan ook voor de hand dat het team van Alpine al vroeg over elektrificatie nadacht.
De komst van Luca de Meo en zijn aankondiging van de elektrificatie gaf het team een duidelijke richting en de kans om op een verkennende manier aan elektronica te werken. In de geest van een ‘restomod’ vormde de A110 het ideale platform voor dit onderzoekswerk. Het model slaat een brug tussen een ambitieus verleden en een nog ambitieuzere toekomst.
Het doel is dus duidelijk: het elektrificeren van de nieuwe generatie Alpine-modellen. Waarom dan niet beginnen met de A110? Dat is immers het toonbeeld van sportiviteit met zijn lage gewicht en grote wendbaarheid – en dat voor een realistisch budget.
“Een niet op te lossen tegenstrijdigheid”, volgens sommigen; “een uitdaging die Alpine aankan”, volgens het gepassioneerde team van het merk.

TECHNOLOGIE EN INNOVATIE IN DE KERN VAN HET PROJECT
Het mandaat was eenvoudig: elektriseer de A110 en match de prestaties, balans en wendbaarheid van de Alpine A110-auto met verbrandingsmotor, terwijl u profiteert van de sterke punten, ervaring en technologieën van de Groep.
Om deze uitdaging nog wat spannender te maken, gaat Alpine vier innovaties aan het mandaat toevoegen:
een innovatief multimediasysteem dat gebruikmaakt van de persoonlijke tablet van de bestuurder voor een intuïtieve en natuurlijke connectiviteitservaring, gebaseerd op Google of Android, waardoor alle toepassingen van de gebruiker op één enkel apparaat kunnen worden gecentraliseerd
een state-of-the-art audiosysteem met 8 luidsprekers om surround sound te recreëren.
innovatieve materialen om prestaties en duurzaamheid te combineren
een “top-off”-oplossing waarmee u kunt genieten van de rust van de elektrische technologie: een droom om in de open lucht te rijden in een elektrische Alpine A110, zonder geluid.
DE UITDAGINGEN VAN DE AANDRIJFLIJN
EEN AANDRIJFLIJN EN BATTERIJMODULES VAN DE GROEP
Als merk van de Renault Group was het voor dit nieuwe project vanzelfsprekend om eerst te kijken naar de onderdelen en technologieën die al intern beschikbaar waren. De batterijmodules zijn identiek aan die van de 100% elektrische Mégane E-Tech. Om een optimale gewichtsverdeling te bereiken en de twaalf batterijmodules te huisvesten, was het echter noodzakelijk om specifieke batterijbehuizingen voor de A110 te ontwerpen en de interne architectuur aan te passen. Er werden daarom vier modules vooraan en acht achteraan geplaatst. Om deze uitdaging aan te gaan, hebben de ingenieurs het zichzelf toegestaan om deze modules op een ‘atypische’ manier in de ruimte te plaatsen.
Ondanks de toevoeging van deze twaalf modules blijft het totale gewicht van de Alpine A110 E-ternité bijzonder licht met een toename van slechts 258 kg, dankzij een ingeperkte massa voor het batterijpakket (392 kg).

EEN VERSNELLINGSBAK SPECIFIEK ONTWIKKELD DOOR ALPINE
Om te ontsnappen aan de afweging 0 tot 100 km/u / topsnelheid en de constante zoektocht naar elektrische opslag die grote batterijen vereist, werd een innovatieve versnellingsbak toegevoegd aan de “standaard” motor van de Groep.
Omdat er geen interne versnellingsbak beschikbaar was, konden de Alpine-ingenieurs voldoen aan de korte eisen van deze A110 E-ternité. De wens was om een soepele en efficiënte versnellingsbak te vinden zonder koppelbreuk, maar ook licht en compact.
Bij de leverancier van de Alpine-versnellingsbak werd intern een versnellingsbak bestudeerd in een versie met dubbele koppeling (DCT) met een elektronische besturing, zoals op de A110-verbrandingsmotor, maar met koppelingen die zijn gedimensioneerd om hoge koppels door te geven. De dubbele koppelingsoplossing maakt het mogelijk om een koppelonderbreking te voorkomen en toch compact en licht te blijven.
ELEKTRONISCHE SYSTEEM: EEN SUCCESVOLLE TRANSPLANTATIE VAN TWEE TECHNOLOGIEN
Het Alpine-team toonde vindingrijkheid op het gebied van het elektronische systeem door twee architecturen voor elektronische apparatuur te combineren die tien jaar van elkaar waren gescheiden. Deze innovatie biedt nieuwe mogelijkheden voor vereenvoudiging van de architectuur of voortdurende verbetering van het hele product, omdat het de kenmerken van de verbrandingsmotor AS1 mogelijk maakte en tegelijkertijd nieuwe functies uit de EV-sector toevoegt, evenals andere zoals de “Overtake”-functie of de mogelijkheid communicatie tussen twee batterijen mogelijk te maken.
Er werd een enkele ECU geïnstalleerd om de communicatie tussen de twee systemen te verzekeren. Deze innovatie biedt nieuwe mogelijkheden voor het vereenvoudigen van architecturen of voor continue verbetering gedurende de gehele levenscyclus van het product.
INNOVATIEVE EIGENSCHAPPEN
De A110 E-ternité biedt nog meer, met nieuwe apparatuur die gelijktijdig door de Alpine-ingenieurs is ontwikkeld.
EEN LANGVERWACHT OPEN DAK
Lange tijd werden de eisen voor een cabrio A110 gehoord. Alpine besloot tegelijkertijd nog een uitdaging aan te gaan. De moeilijkheid was vooral om de oplossing te vinden om snel een verwijderbaar dak te integreren in de structuur van de Alpine A110. De Alpine-ingenieurs bedachten dus een eenvoudige en lichte oplossing, zonder afbreuk te doen aan de stijfheid van de productie-A110, met twee dakschalen die zijn geïnjecteerd met gerecycled koolstof. Een geheel in eigen huis ontworpen en gebouwd onderdeel.
foto’s en tekst Alpine