7 Duitse transportbedrijven kopen 27 Hyundai waterstof-trucks.

Hyundai Hydrogen Mobility AG maakt bekend dat zeven Duitse bedrijven, actief in de logistieke sector, gaan rijden met vrachtauto’s op waterstof. De Koreaanse vrachtwagenfabrikant gaat in totaal 27 Hyundai XCIENT Fuel Cell vrachtauto’s leveren. De deal kon worden gemaakt nu de Duitse overheid hiervoor subsidie beschikbaar stelt.

De bakwagens die gaan rijden in Duistsland zijn van hetzelfde type dan de waterstoftrucks die al rijden in Zwitserland. Daar rijden al bijna twee jaar H2-wagens op de wegen. Inmiddels zijn dat er 47 die gezamenlijk probleemloos 4 miljoen kilometer hebben afgelegd. 23 transportbedrijven rijden in Zwitserland met de Hyundai XCIENT.

De vrachtauto’s met een brandstofcel die worden geleverd zijn uitgerust met een 180 kW waterstofbrandstofcelsysteem met twee brandstofcelstacks van 90 kW. De 350 kW e-motor met een maximumkoppel van 2.237 Nm maakt dynamische rijprestaties mogelijk. De zeven grote waterstoftanks van XCIENT Fuel Cell bieden een gecombineerde opslagcapaciteit van ongeveer 31 kg brandstof, terwijl een 72 kWh-aangedreven set van drie batterijen een extra energiebron biedt. Het maximale rijbereik is 400 km per lading. Het tanken van een volle tank waterstof duurt ongeveer 8 tot 20 minuten, afhankelijk van de omgevingstemperatuur.

“We zijn verheugd om nu ook officieel de Duitse markt voor bedrijfsvoertuigen te betreden met onze heavy-duty elektrische brandstofceltruck, de XCIENT Fuel Cell. Hyundai Motor, wereldwijd leider op het gebied van waterstofbrandstofceltechnologie, zal deze kans benutten om onze activiteiten uit te breiden naar de hele Europese markt door met succes de inspanningen van Duitsland te ondersteunen om zijn koolstofneutrale doelen te bereiken”, aldus Mark Freymueller, Senior Vice President en Head. bedrijfsinnovatie bedrijfsvoertuigen van Hyundai Motor Company.

Bron : Waterstof Magazine