BMW zoekt al 40 jaar naar een optimale waterstofauto

Waterstof magazine schreef in maart dat autokenners weten dat de nieuwste BMW op H2 niet de eerste is. Het Duitse automerk heeft al vier decennia ervaring met de brandstofcel en voertuigen met een waterstof-verbrandingsmotor.

De flirt met waterstof is voor BMW niet geheel vrijblijvend. Het automerk heeft nu eenmaal veel gebruikers die dagelijks lange afstanden afleggen en pittig rijden. Met een voertuig op batterijen is dat onmogelijk. En dan staat de vraag nog open of batterijen goed zijn voor het milieu en of er voldoende grondstoffen te vinden zijn om de wereld op batterijen te laten rijden.

Het rijden op waterstof is voor nagenoeg alle bestuurders zeer herkenbaar. Je rijdt naar een tankstation en vier minuten later kun je weer 600 kilometer vooruit. BMW zag dat 40 jaar geleden al, maar heeft verzuimd echt door te drukken met waterstofontwikkelingen. En dan speelde de tankinfrastructuur ook nog een remmende rol.

Maar de tijden zijn veranderd. In Duitsland zijn inmiddels bijna 100 waterstoftankstations operationeel, vaak gelegen bij belangrijke kruisingen van snelwegen. En in heel Europa komen er de komende jaren in hoog tempo H2-stations bij. In 2022 probeert BMW het daarom opnieuw met waterstof, nu met de BMW X5.

bron : waterstof magazine.nl