Donkelaar Diensten

Het is tijdens de Lady’s Day Code 95 dat ik Bas ontmoette. Hij is één van de instructeurs die er aanwezig is en tijdens de pauze raak ik met hem in gesprek. Grappig detail, hij kende mijn werk al via de socials en vond het leuk om nu eens even twee tellen met mij in gesprek te kunnen gaan. Oké, mijn idee, als ik je dus nog niet ken en jij mij wel.. dan volg je mij al een tijdje en wordt het weleens tijd dat wij samen op pad gaan. Zeker, als je auto ook nog eens van de lokale truckdealer komt! Bas twijfelde eerst, maar ik zou mijzelf niet zijn als ik toch aan het einde van de dag een seintje kreeg van “Oké, ik ga contact met je opnemen”. En zo geschiedde.

Hoe het begon
Bas is eigenlijk het mooie voorbeeld zoals vele het kennen. Als “jonkie” beginnen in de wasstraat en als je 18 bent de bekende rijbewijzen halen en rijden maar. Bas vertelt enthousiast dat hij zo op plaatsen is geweest, waar hij anders niet zou komen. En dat maakt het beroep internationaal chauffeur prachtig. Maar na 7 jaar buitenland rijden en de 2e kleine op komst, besloot Bas mede door de toen ook al spelende economische recessie (2008), van de truck af te gaan. Maar de diesel in zijn bloed bleef stromen en samen met zijn vrouw zocht hij naar de beste oplossing.
Bas ging voor de Niwo-vergunning en kwam bij Scania Nederland vestiging Veenendaal terecht. Samen met verkoper Joost Hemstede kwamen ze op een jong gebruikte truck. Een Scania S500 met sleper. Bijkomend voordeel was de oranjekleur, die vond Bas ook nog eens mooi. Hij heeft wel een paar eigen dingen toegevoegd, om het net even eigen te maken. Herken je de zwarte tinten? Niet te veel, maar zeker niet te weinig. Kortom de auto is echt helemaal naar zijn eigen style gemaakt. En hij is tevreden zoals het nu gaat. Van maandag t/m donderdag rijdt Bas op zijn wagen en op vrijdag en zaterdag werkt hij bij Frits van Amerongen als rij-instructeur. Zo kan hij dus nog doordeweeks blijven rijden, maar ook zijn passie als rij-instructeur blijven uitoefenen.
Communicatie
Goede communicatie is de basis voor een juiste samenwerking. En gelukkig is dat voor Bas een basis die hij met elke opdrachtgever heeft. Ook met de huidige opdrachtgever, waar hij tevreden mee samenwerkt. Het zijn de kleine dingen, zoals bijvoorbeeld de trailer. Bas heeft er bewust voor gekozen dat hij er niet zelf één heeft, maar met een trailer van de opdrachtgever rijdt. Dat heeft voor- en nadelen. Voordeel is dat je zelf even niets hebt, nadeel dat je niet altijd weet wat er achter gaat komen. “Maar”, zegt Bas, “Mocht er iets zijn, dan wordt het wel direct doorgestuurd. Je loopt er ‘s ochtends een rondje omheen. Maar schrikt minder, als je verneemt dat het al bekend en gemeld is. Dat is goede communicatie en daar word ik vrolijk van”.
Ook met het onderhoud van de Scania is hij heel duidelijk, ieder halfjaar bij de dealer zelf. Want als er wat is (of bijna aan zit te komen) kan het gelijk aangepakt worden. Dat wordt ook prima gecommuniceerd, aldus Bas. Hij is dan ook meer dan tevreden over de gehele gang van zaken.

Foto’s
Terwijl wij in de kantine bij Bos Dynamics zitten (de opdrachtgever van Bas) worden wij door een aantal chauffeurs in de gaten gehouden en bekeken. Het is een beetje vreemd, maar ze vinden het wél stoer dat Bas dan net weer uitgekozen wordt voor deze maand.
Er moeten foto’s gemaakt worden en dat geeft mij de unieke gelegenheid even binnen te kijken. Hoe stoer is dat!? Het hardwerkende personeel kijkt ondertussen mee, terwijl ik de foto’s maak. Als ik afrond, is het tijd voor afscheid. We maken nog één filmpje voor de socials en dan scheiden onze wegen. Bas gaat nog even tanken en dan is het morgen voor hem weer de werkdag als rij-instructeur. Ik geniet dan van het weekend en denk met plezier terug aan deze dag. Wat begon met het al een tijdje volgen via socials, werd een gesprek tijdens de Lady’s Day als instructeur en werd uiteindelijk een reportage voor mijn online rubriek bij Trucksmagazine. Wat kan het toch allemaal fantastisch lopen!
Bas, bedankt voor je tijd en gezelligheid! Ik heb een geslaagde avond achter de rug.
Jantine