Meer grote waterstoftankstations langs Europese hoofdwegen

Een belangrijk bericht voor transporteurs die de vrachtautovloot willen verduurzamen. Het EU-parlement heeft bindende minimumdoelstellingen aangenomen voor de uitbreiding van de tank- en laad-infrastructuur voor vervoer zonder uitlaatemissies. In praktijk betekent dat dat er meer elektrische oplaadpunten en waterstoftankstations moeten komen langs de Europese snelwegen. Deze moeten ook nog eens betaalbaar en gebruiksvriendelijk zijn. Alle automerken moeten er terecht kunnen en er moet betaald kunnen worden met algemeen geaccepteerde betaalkaarten.
De nieuwe regels maken deel uit van het “Fit for 55 in 2030-pakket”, waarbij de EU van plan is de uitstoot tegen 2030 met ten minste 55 procent te verminderen ten opzichte van het niveau van 1990. De lidstaten krijgen tot 2024 de tijd een plan presenteren over hoe zij deze doelstellingen willen bereiken. Rond 2026 moet er minstens één oplaadstation voor elektrische auto’s om de 60 kilometer langs de hoofdwegen van de EU staan. Voertuigen op waterstof hebben gemiddeld een grotere actieradius, dus de toekomstige waterstoftankstations mogen iets verder uit elkaar liggen. De Europese Commissie stelde voor om iedere de 150 km een waterstoftankstation te plaatsen, het EU parlement heeft dit aangescherpt naar 100 km. Dit moet uiterlijk in 2028 zijn uitgevoerd in plaats van in 2031 zoals de Commissie heeft gepland.
Tenslotte roept het Parlement op om tegen 2027 een “EU-databank over alternatieve brandstoffen” op te zetten om informatie beschikbaar te stellen over beschikbaarheid, wachttijden en prijzen bij verschillende laad- en waterstoftankstations in heel Europa. Deze informatie moet ook op de laad- en tankstations zelf worden getoond, zodat consumenten de prijzen per kilowattuur of per kilogram waterstof gemakkelijk en transparant kunnen bekijken en vergelijken.
bron : waterstof magazine