Toyota opnieuw waardevolste automerk ter wereld
De waarde van het merk Toyota steeg het afgelopen jaar met maar liefst 10%, waardoor het ten opzichte van vorig jaar een plek is gestegen op de lijst ‘Interbrand’s Best Global Brands Report’. De voorgaande jaren stond Toyota zevende in de ranglijst en nu dus op plaats zes. Het is tevens de negentiende keer dat Toyota als waardevolste automerk in de ranglijst staat. In de 2022-lijst staat het Japanse merk direct achter vijf internet- en technologiereuzen (Apple, Microsoft, Amazon, Google en Samsung).
Ecologisch verantwoorde auto’s
Interbrand omschrijft Toyota terecht als fabrikant die wereldwijd een uiteenlopend modellengamma produceert en grote vooruitgang boekt bij de ontwikkeling van ecologisch verantwoorde auto’s, die helpen om de samenleving koolstofarm te maken.
Elektrificatie gaat voort
Toyota produceert al sinds 1997 (de Prius) hybride elektrische modellen. Momenteel zijn de volledig elektrische bZ4X, de waterstof-elektrische Mirai, de hybride Yaris en Yaris Cross, Corolla in vier carrosserievarianten, C-HR, Camry, RAV4 en Highlander de geëlektrificeerde modellen van Toyota in Nederland.

Authenticiteit en betrokkenheid
De rangorde van waardevolste merken wereldwijd wordt bepaald door onder meer de marktwaarde, financiële prestaties, services, rol en kracht van het specifieke merk. Ook de authenticiteit en betrokkenheid spelen een rol bij de bepaling van de eindstand.
Top 10 waardevolste automerken volgens Interbrand
- Toyota – 59,8 miljard (dollar)
- Mercedes-Benz – 56,1 miljard
- Tesla – 48 miljard
- BMW – 46,3 miljard
- Honda – 22,8 miljard
- Hyundai – 17,3 miljard
- Audi – 15 miljard
- Volkswagen – 14,8 miljard
- Ford – 14,4 miljard
- Porsche – 13,5 miljard
bron : Toyota Nederland