Waterstof-truck goedgekeurd, Xcient Fuel Cell-truck mag gaan rijden

De waterstofaangedreven Hyundai Xcient Fuel Cell-truck, die seriematig wordt geproduceerd in Zuid-Korea, is het eerste voertuig in zijn soort dat is goedgekeurd voor gebruik op de Duitse wegen. Dat heeft verhuurbedrijf Hylane bekendgemaakt. Het bedrijf heeft met overheidsfinanciering 44 vrachtauto’s gekocht en gaat deze onderbrengen bij verschillende Duitse transporteurs.
Een speciaal bedankje van het Hylane-team gaat uit naar Dekra en het registratiekantoor in Keulen, die alle noodzakelijke stappen in de aanloop naar het goedkeuringsproces, zoals rapporten en certificaten, nauw hebben gecoördineerd. Met de Duitse toelating is het voor vrachtbedrijven een stuk eenvoudiger om de klimaatdoelstellingen te halen.
Om de Duitse klimaatdoelstellingen te halen, moet de CO2-uitstoot aanzienlijk worden verminderd. Voor de transportsector in Duitsland is de reductie tot maximaal 85 miljoen ton CO2 in 2030 een echte uitdaging. Met de goedkeuring van de eerste vrachtwagen uit de waterstofserie is Hylane een pionier in het koolstofvrij maken van zwaar vrachtverkeer op de Duitse wegen. “De goedkeuring van de eerste vrachtwagen uit de H2-serie in Duitsland is niet alleen een belangrijke mijlpaal voor Hylane, maar ook een grote stap voor de mobiliteitsomslag in Duitsland”.
Het voertuig van Hyundai heeft een actieradius van zo’n 400 kilometer op een volle tank. De waterstof wordt opgeslagen in zeven cilinders, die afhankelijk van de omgevingstemperatuur in acht tot twintig minuten vol kunnen worden getankt. Het voertuig is voorzien van een laadklep. De eindgebruiker kan de opbouw naar eigen inzicht inrichten.
Foto: De eerste Hyundai waterstoftrucks voor Duitsland arriveerden eind augustus in Bremer Haven
tekst : waterstof Magazine.nl