Sneltransport Snoei
Om maar gelijk al het mogelijke gemopper weg te nemen: Nee, het is géén truck en Ja, het is een bedrijfswagen. In theorie valt deze WEL onder de vrachtwagens en valt het dus onder transport. En komt het dus ook in aanmerking voor deze rubriek. Lezen jullie mee? Het is in maart van dit jaar dat ik op een locatie, met de Mini-Truckers Holland een reportage heb. Helaas kan Maarten daar niet bij zijn, maar we spraken wel af dat we later in het jaar nog eens contact hebben. Dat hadden we ook, maar transport is transport en het maken van een afspraak ging niet zo heel makkelijk. Maar wij denken niet in problemen, maar in oplossingen. En zo ging ik op een koude zaterdagochtend naar Nieuw-Lekkerland om bij Maarten op de koffie te gaan.

Service is belangrijk
Bij Maarten thuis word ik vriendelijk ontvangen. Binnen is het beter dan buiten, zeker met een kop koffie en wat lekkers erbij (elke keer weer een verwennerij). Maarten is trots op zijn kinderen en als die door hebben dat ik helemaal niet eng ben, kunnen we in gesprek. We hebben de grootste lol, want wat eigenlijk niemand weet (nou ja, nu wel) is dat ik vroeger op de markt heb gestaan. En laat Maarten nou ook op de markt hebben gewerkt, samen met zijn ouders. En zo is het meteen gezellig en hebben we het over zaken die je enkel begrijpt, als je zelf op de markt hebt gestaan.
Het was de basis voor Maarten, service leveren en communiceren. Klinkt logisch, maar het houdt je met beide benen op de grond. Je bent sneltransport of je bent het niet. En heb service hoog in het vaandel, dan ben je dus 24/6 bereikbaar. Zo zorgt Maarten ervoor dat spoedpakketten elk moment van de dag bezorgd kunnen worden. Niet alleen in Nederland, zijn service betreft de gehele Benelux en als het moet, heel Europa. Dat is wat je écht goede service noemt en Maarten draait zijn hand er niet snel voor om.

Mercedes minded
“Waarom nou specifiek een Mercedes-Benz Sprinter?”. Daar is Maarten direct in, zijn ouders hadden op de markt een Mercedes-Benz 508, dus de kracht van een Mercedes was reeds bekend. Zelfs met een kleine handicap (zoals het héél koud weer bijvoorbeeld) start een Mercedes altijd. En dat speelde wel mee in zijn beslissing. Hij startte eerst met een Mercedes-Benz Sprinter 316 een N1 voertuig. Maar omdat hij steeds vaker met speciale aanhangers ging rijden, moest er toch een andere wagen komen. En Maarten wist meteen welke het moest worden. Sinds maart 2021 is hij de trotste eigenaar van deze stoere Mercedes-Benz Sprinter 419 3 Liter V6.

Wist je dat?
De 316 was dan wel een N1 wagen (lichte bedrijfswagen), maar doordat hij geregeld met een zware aanhanger reed, zat hij boven het beroepsmatige gewicht van 3.500 kilo waardoor een tachograaf verplicht was. Zijn huidige Sprinter valt onder de categorie N2 (zware bedrijfsauto) en dus ook nu rijdt hij met een chauffeurspas. Daardoor moet hij zich ook aan de geldende rij- en rusttijden houden, net als een vrachtwagenchauffeur. Vanwege het totale gewicht, is dat een wettelijke verplichting.
Voor wie precies wil weten welk rijbewijs je nodig hebt (C of C1) en of je wel óf geen tachograaf dient te hebben, kijkt voor meer informatie op de website van de RDW of Rijksoverheid. Volgens Maarten zouden de huidige generatie vertegenwoordigers daar ook meer kennis van moeten hebben. Ze zijn vaak onvoldoende op de hoogte van de wettelijke regels en geven dan onjuiste of onvolledige informatie. En dat is jammer, op serviceniveau is daar nog wat te winnen.

Maarten laat zijn wagen altijd bij de officiële dealer onderhouden, een bewuste keuze. Je hebt dan de garantie hoger zitten, waardoor je de eigen garantie voor jouw klanten weer hoog kunt houden. In combinatie met de geboden service, is het een prettige back-up. Leenvoertuigen kunnen soms beter, maar liever iets later bij de klant, dan helemaal niet. Stilstaan is geen optie.
De toekomst
Het is mooi te zien hoe enthousiast Maarten over zijn werk praat. Hij is bedreven en trots. Straalt als hij over zijn wagen praat. Zijn doel is om een miljoen kilometers op de teller te zetten. Als hij dat bereikt, is het tijd voor een volgende reportage. En daar stem ik uiteraard mee in.
Maar het is afwachten wat de toekomst brengt. Vanaf 2025 gaat er veel veranderen in de binnensteden en vanaf 2030 worden de regels nog verder aangescherpt. Wellicht is dan elektrisch rijden de norm en kom je met een diesel het centrum helemaal niet meer in. Maarten staat er niet negatief tegenover. Met de huidige actieradius is het nog geen optie voor hem, maar hij zou het weleens willen testen. Uiteraard dient het elektriciteitsnet verder verbeterd te worden, dat is nu te vaak overbelast.

Überhaupt is Maarten wel in voor milieuvriendelijke vernieuwingen. Het verbeteren van de luchtkwaliteit in binnensteden en het bewust worden van het rijden is zeker de toekomst. Ook zou voor grotere afstanden waterstof ongetwijfeld haalbaar zijn. En is biodiesel een mogelijke optie. Maarten houdt de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten. En als mensen elkaar op de weg wat meer ruimte zouden gunnen, zouden er heel wat minder files ontstaan.
Aan alles komt een eind en zo ga ook ik, na eerst nog even als Mini-Trucker te hebben rondgereden, naar huis. Maarten en gezin, enorm bedankt voor jullie gastvrijheid. En wie weet tot die miljoen!
Jantine