Nissan Juke Hybrid
Het is geen publiek geheim dat over het algemeen Nissan mij meer niet dan wel teleurstelt. Nissan zorgt toch voor iets extra’s in de auto.. Iets wat weinig andere modellen kunnen..
Het vorige model Juke , tja wat zullen we daar eens van zeggen.. De eerste look was nou niet bepaald dat ik dacht he ja leuk! Het heeft dan ook even geduurd voor ik dat model kon begrijpen / accepteren.
Nu is dat al even geleden. want in 2016 was de aller eerste kennismaking.
In 2019 kwam de volgende en die was al positiever.. En om het jaar positief te beginnen zei de verkoper de Juke Hybrid heb je nog niet gehad.. En het is toch alweer soort van ook drie jaar geleden .. Dus neem je deze mee.. ( ik hoor een serieuze traditie ) En zo geschiede dat de eerste reportage van het jaar een feit was.

Nissan zegt het volgende over de Juke Hybrid..
* Nissan Juke Hybrid, de ultieme hybride ervaring ,
* De Nissan Juke verandert de manier van denken over hybride-technologie met een krachtige en sensationele ervaring. De Nissan Juke Hybrid combineert een elektromotor met een benzinemotor, zodat u kunt genieten van een responsieve, stille en krachtige rit met extra energie. U rijdt bovendien tot wel 19% zuiniger. Ook verkrijgbaar met een DIG-T 114 pk benzinemotor, gekoppeld aan een handgeschakelde of DCT automatische versnellingsbak.
* Technologie kan uw emoties prikkelen. Stap in en geniet van een spannende, elektrische rijervaring
Nou dat zijn natuurlijk leuke uitdagingen en die ga ik graag aan.. En dus wist ik wel wat mij te doen stond.
Laat ik eerst bij het begin beginnen ,dat hij inderdaad wel ruimer is dan zijn voorganger. En dat is niet alleen te merken omdat ik zelf nu wat kilo’s kwijt ben! Voor dat men daar over gaat zeuren!

Nissan zegt de technologie kan de emoties prikkelen,.. Ja welke emoties willen jullie dat ik hier nu neer ga zetten ? Want eerlijk ik werd er wel blij-er van toen ik er in zat. Natuurlijk de hoge instap dat is gewoon altijd goed! ( ja en mensen hebben allemaal wel eens last van de rug en dan is makkelijk instappen een must! want we kunnen nu eenmaal niet zonder onze heilige koe ) En dan hebben we het natuurlijk nog niet over de heerlijke stoel verwarming die er ook zit. Wat niet alleen goed is voor het kleine stukje verwarmen maar , ook is dat goed voor mensen die pijn in de rug hebben. En dan heb je natuurlijk ook nog de categorie mensen die zeggen het is een must om in de auto te hebben anders hoef ik de wagen niet.

Nissan zegt : De hybride-aandrijving van de Juke Hybrid selecteert automatisch de meest efficiënte energiebron: de elektromotor, de benzinemotor of een combinatie van beide. Zo profiteert u van optimale prestaties en efficiëntie. Voor het rijden in de stad maakt de Nissan Juke Hybrid voornamelijk gebruik van de EV-modus. De auto reageert dan onmiddellijk en soepel, terwijl u zelfs in het drukste stadsverkeer kunt genieten van de stilte aan boord.
En hier kan ik letterlijk alleen maar Nissan in bevestigen . Ja jullie zouden natuurlijk graag anders zien .. Maar Nissan heeft dit echt fantastisch ontwikkeld want je heb het zelf niet eens in de gaten dat je elektrisch rijd. Zo snel gaat die omschakeling, waardoor je dus ook merkt dat je inderdaad die 67 % elektrisch rijden mee haalt! En dat is natuurlijk wel weer leuk! En als je dan af en toe mensen kan laten “schrikken ” dat jij daar ineens naast staat omdat ze niet aan de kant willen.. dat vinden we allemaal natuurlijk wel leuk want laten we eerlijk zijn.. We houden allemaal wel van wat flauwe grapjes tussendoor! Ja ook ik! En als ze elektrisch rijd dan is ze ook nog eens waanzinnig snel! Dat willen we stiekem toch allemaal wel een beetje..

En dan hebben we nog natuurlijk de bekende e-padel . Of te wel het one pedel drive verhaal.
Ja ook ik heb er de eerste keer aan moeten wennen , dat zal ik zeker niet ontkennen!
One pedal driving is dus wel wennen, net zoals overstappen van een schakelauto naar een automaat of rijden op Autopilot. Bij de one pedel driving is het als je het gaspedaal loslaat, remt de auto veel harder. Kortom, je moet je gaspedaal opnieuw leren te gebruiken. Toch willen de meeste automobilisten na hun eerste paar ritjes nooit meer iets anders. One pedal driving is namelijk makkelijker rijden dan two of three pedal driving.
Er word wel eens gezegd dat het moeilijk is om onderscheid te maken tussen de pedalen als je e-pedal rijd. Maar dat lijkt mij persoonlijk onmogelijk! Je heb tenslotte toch ook leren rijden ?
Nog even een beetje extra uitleg waarom de e-pedel toch wel makkelijk is , en waarom je hem steeds meer in elektrische voertuigen ziet!
Een elektrische auto gebruikt elektriciteit om te versnellen. Maar dit kan ook andersom! Een EV kan energie terugwinnen wanneer het gaspedaal wordt losgelaten. De auto kan kinetische energie omzetten in elektriciteit. Hierdoor neemt de weerstand in de elektromotor toe, waardoor de auto afremt. De elektronen die hierbij worden gewonnen, worden opgeslagen in de accu. Dit proces wordt ook wel regeneratief remmen genoemd. Het is een slim systeem.
En ik denk dat je daarna echt niet anders meer wil!

overigens , ik had de automaat mee.. Hij is ook nog gewoon te verkrijgen in het bekende schakelen systeem.. Dus je bent echt niet verplicht gelijk die automaat te pakken..
Dat scheelt misschien dan toch weer voor het bekende …
Wist je trouwens dat Nissan ook al heeft gedacht aan het feit dat er een toename is van verkeerd tanken en mensen ( en ik haat het te zeggen , maar het is wel waar.. ) voornamelijk vrouwen! Die niet weten waar het tankdopje zit.. ( dat geeft die al aan he… maar oke.. )
Nee als je nu moet tanken , wat doet Nissan dan.. dan gaat er een systeem af.. en niet alleen het bekende tank logo.. NEE , het is eigenlijk nog te briljant ook van Nissan .. dan verschijnt er een auto in beeld met een best grote pijl waar de tank dop zit.. dus als met het nu nog niet weet te vinden..
Ik zou zeggen hercurcus dan .. ( of ben ik nu te lomp/ direct ?)
Conclusie , de juke is er eigenlijk alleen maar op vooruit gegaan de afgelopen jaren! En dat zijn toch wel twee hele grote duimen waard!

Ik zou zeggen over drie jaar weer de volgende update?
Bedankt Niek van Bochane Ede voor de service! Zeer erkentelijk mee!