MAN Commander GX
Weet je, soms zie je een truck voorbij komen op de socials en denk je JA ! Die vind ik leuk!
Maar het bleef bij mij met foto’s op social media…
Nu we bij Trucksmagazine de vernieuwde online weg zijn ingeslagen , dacht ik weet je wat ? Ik ga nog een poging wagen! Ik nam contact op met de Importeur van MAN en legde mijn verhaal uit..
Die zeiden , Ja hoor Jantine , natuurlijk is dat geen probleem! Er was zelfs iemand beschikbaar , die met mij mee kon rijden! Want zoals jullie weten, mag ik helaas niet rijden achter het grote stuur .. Dat is echt wel een top service!
Ik kon al even tijdens het Mega Trucks Festival eind vorig jaar even van dichtbij kijken .. En toen was het aftellen een feit !
Nu kon ik dan eindelijk eens ECHT nader kennis maken met haar! Of is het toch hem?

Bij aankomst staat hij al te shinen binnen , wat later nog bleek , hij mocht zelfs nog even een keer extra in bad , want dan kwam deze leukerd nog leuker op de foto! Leuk om te zien hoe MAN zo deze veranderingen allemaal omarmd. Ik bedoel te zeggen dat ze best wel op heel veel zaken zitten!
Kijk , In de jaren ’80 en ’90 van de vorige eeuw stond de MAN Commander bekend als een krachtig en onverwoestbaar werkpaard. Iedereen met een beetje liefde in de transport weet ook exact wat je bedoeld met de Commander in DIE tijd! In 2019 kwam de Commander soort van terug op de markt met de bekende blauwe en oranje kleuren! Vervolgens komt er in 2020 ook nog eens een nieuw model uit!
En nu presenteren zij de TGX Commander Series en koppelen dit echte Commander-karakter aan hedendaagse luxe. De TGX Commander Series 2019 waren toen in een kleine oplage beschikbaar. Maar als je het aan mij vraagt hebben ze het lekker mee genomen in de huidige generatie MAN TGX modellen!
MAN staat nog steeds voor mij als een echte krachtige power wagen!
En dat laten ze met deze vernieuwde Commander ook weer zien!

Er is natuurlijk één brandende vraag op mijn lippen , waarom is deze commander nu groen , oranje en niet herkenbaar blauw , oranje . zoals voor vele ook misschien wel de Commander altijd zal zijn!
Daar wordt wel glimlachend op gereageerd. Wat grappig krijg ik ook te horen.. dat je daar op let .. ( tja zal wel een vrouwen tik zijn?) Maar er word mij direct uitgelegd dat het geen bewuste keuze is geweest. Maar als je kijkt he.. en dan bedenkt hoe de wereld zo snel aan het veranderen is, en MAN daar goed op inspeelt zal het vast een ding zijn van 1+1..
Wist jij trouwens dat het “vaste” model van deze stoere vent, een echte individual lion s is ? Dus heb je al heel veel , maar dan ook echt wel heel veel luxe!
Daarboven op het pakket van de Commander.. dan kan je toch niet anders dan heel blij worden? De Commander GX wordt aangedreven door een krachtige D26 motor met 510 PK. Deze motor biedt een hoger laadvermogen, terwijl je geniet van een lager brandstofgebruik. Dankzij deze zuinige motor wordt rijden nog lichter, efficiënter én comfortabeler. En bezuinigen willen we eigenlijk allemaal wel, maar er moet ook een beetje gespeeld kunnen worden .. dus een perfecte combinatie!

Opties… opties…
En natuurlijk zoals bij alle merken staat ook bij MAN de veiligheid ook in de Commander GX boven alles. Daarom is het voertuig uitgerust met verschillende veiligheidssystemen die het rijcomfort én de veiligheid verhogen. Met de digitale camera’s van MAN OptiView wordt het blikveld vergoot en worden dode hoeken geminimaliseerd. Dat is best wel tof om te zien!
Daarnaast is de Commander GX uitgerust met meerdere opties . Wat dacht je van..
MAN CruiseAssist
Lane Departure Warning en Lane Return Assist
Noodremassistentie
Dodehoekhulp
Full LED-koplampen met adaptief groot licht
MAN smart Select

Gelukkig geen noodremassistentie uitgeprobeerd tijdens mijn kennismaking. Maar die bekende dode hoek hulp wel soort van gezien.. Terwijl ik moeilijk mee kijk rijden we eigenlijk vloeiend door de stukken heen. Echt heel bijzonder om te zien!
En wist je dat je bij de smartselect ook kan “schrijven” ? Dus niet moeilijk zoeken met de routeplanner in te programmeren en dan je denkt ja dat moet ik hebben en vervolgens ga je met je vingers er toch weer snel aan voorbij..
Dat is dus nu ook verleden tijd want je “schijft” op de knop en alles pakt hij dan ook direct op !
Nog meer ?
De cabine is natuurlijk het hart van het voertuig. Daarom is deze ontworpen met volledige focus op het comfort van de chauffeur. Zo is de cabine uitgerust met een echte lattenbodem, voor een optimale nachtrust. En dat willen toch allemaal wel ? Goed slapen!
Door de ruime opbergmogelijkheden is er voor alle spullen een geschikte plaats. Naast de grote kastruimte tegen de achterwand vind je extra opbergruimte bij het dashboard én onder de slaapplek, inclusief koelkast en prullenbak. En wist jij dat jij via je matras , in dat zij kastje kan van de vrachtwagen als je denkt oh help ik moet daar iets uit hebben. ( er zijn chauffeurs die dat hebben , en dus hebben ze bij MAN door ontwikkeld!) En stiekem vinden we het allemaal wel heel erg handig en maken wij er dan toch wel weer gebruik van!
Om nog even ook tot slot de vele vele opbergruimte zeker niet te vergeten! Want wat een boel kan je daar in kwijt zeg!

Oké oké ik zei net al tot slot , maar vergeet de koelkast niet! En wat dacht je van de draaistoel! De bijrijders stoel is draaibaar. ( en daar kwam ik ook nog achter tijdens het instappen) Maar die stoel heb je ook nog als je het bovenstuk goed neer klapt heb je een tafel MET beker houder! Nou jongens en meiden .. Deze MAN kan eigenlijk toch nu gewoon alles? Ik zeg DE ideale reisgenoot!
Jullie merken het al , ik kan nog uren door gaan over deze wagen, maar dan wordt het stuk TE lang en dat is nou ook weer niet de bedoeling!
En als jij hem nou toch ook wel eens wil uitproberen , vraag dan bij je lokale MAN dealer , of neem contact op met de importeur via de website! Chris Buijtenshuis van MAN truck & Bus Nederland , enorm bedankt voor je bruisende enthousiasme en geslaagde ochtend! Ook wil ik nog dank uitspreken aan Leerhotel het Klooster in Amersfoort, dat wij de unieke kans kregen om bij hun op locatie te mogen fotograferen!
