Belimo
Belimo is marktleider geworden door het initiëren van innovatieve marktbehoeften. Simpel gezegd streven zij ernaar om klepaandrijvingen, regelkleppen en sensoren te bouwen die uitdagingen voor comfort en energie oplossen, feilloos presteren en je vertrouwen verdienen door een lange en productieve levensduur. En, hoor ik jullie gelijk denken. “Huh?” Oké, Belimo is een bedrijf dat vooral actief is in de installatietechniek. En nee, nou niet gelijk weg klikken… blijven lezen. Want ik kom écht zo op het transport.
Via Linkedin zag ik dat zij een Roadshow hebben. Dat wil zeggen dat ze dus met een speciaal gebouwde trailer (met een Mercedes Actros ervoor) wereldwijd rondreizen. Nadat zij al een groot aantal landen door Europa hebben aangedaan, deden zij ook halverwege januari het ROVC in Ede aan. Nou ligt dat toevallig bij mij om de hoek, dus na het lezen van de bekendmaking op Linkedin heb ik contact gelegd. Er werd meteen enthousiast gereageerd. Want ook de chauffeur verdiende het weleens om in het zonnetje te worden gezet. Belimo is een Zwitsers bedrijf en bestaat al sinds 1975, dus heeft een rijke geschiedenis. Maar omdat mijn school Duits ietwat te wensen overlaat, kreeg ik het even benauwd toen ze zeiden “de chauffeur spreekt alleen Duits”. Maar er zou iemand helpen met de vertaling en dat scheelde mij zo’n 30 kilo zweet. Dus ging ik op de vrijdag (door de sneeuw) naar Ede.

Aankomend bij het ROVC, word ik welkom geheten door Yvette Vink, zij is Marketing Manager van Belimo. En is bonkend enthousiast over het merk en vindt het een leuke andere kijk op vandaag. Ook Richard Daamen, Managing Director, is er bij aanwezig. En hij vindt het een verfrissend iets, dat ook naar de chauffeur gekeken wordt. Want zonder chauffeur natuurlijk geen Roadshow. We gaan naar boven en bij een kop koffie praten we eerst even met z’n drieën. Yvette is 9 jaar werkzaam bij Belimo en heeft het ontzettend goed naar haar zin. Want ondanks dat het hoofdkantoor in Zwitserland zit, krijgt zij in Nederland veel vrijheid. En dat is goed voor het creatief zijn. Richard springt daar op in en zegt dat Belimo een onderscheidend vermogen heeft. Dat houdt in dat de basis goed is, maar wel gekeken wordt naar ruimte ter verandering.

Richard is 10 jaar de directeur in Nederland, heeft een technische opleiding en commercie als hobby. Creatief zijn en goed (na)denken, gaat dat samen of niet? Ook daar springt Richard op in, want “Kan niet, bestaat niet”, zegt hij. En ja, daar heeft hij wel gelijk in, want ik zit hier toch óók voor de chauffeur. Er rijden diverse transportbedrijven voor Belimo en Richard kijkt vanuit zijn kantoor op de plek waar de vrachtwagens vertrekken. Echt een voorkeur voor merk heeft hij niet, hij vindt het wél belangrijk dat de auto heel is en dat chauffeurs zuinig op de spullen zijn. En geeft ‘m daar maar eens ongelijk in. Maar nu hebben ze voor de Roadshow een eigen vrachtwagen en daar kom ik dus voor! Chauffeur Wolfgang (62) wordt erbij gehaald. Hij is al meer dan 30 jaar actief als vrachtwagenchauffeur. En heeft het échte diesel in zijn bloed. Dit is de tweede Roadshow dit jaar die hij mag rijden in samenwerking met de showtruckmarketing GmbH (die overigens ook een vestiging in Utrecht heeft).

Hoe Wolfgang bij het bedrijf is gekomen?
Via het welbekende via-via-verhaal. Hij heeft geleerd voor timmerman, maar wilde toch wat anders. Via het leger, gevolgd door werkzaamheden als kraanmachinist, is hij op de vrachtwagen terecht gekomen. Of hij voorkeur heeft voor een bepaald merk? Wolfgang heeft al veel modellen mogen rijden maar van het ‘oldskool 141’ rijden, gaat zijn hart wel sneller van kloppen. Ja, ook Wolfgang heeft het bekende diesel in het bloed. Als ik vraag of hij met zijn pensioengerechtigde leeftijd stopt óf doorgaat, is hij heel stellig. Hij blijft net zo lang rijden tot hij kan. Het figuurlijke doorrijden tot je erbij neervalt. Weet je trouwens dat de Mercedes-Benz waar hij mee rijdt, alweer 12 jaar oud is? Daar sta ik tóch wel even van te kijken. 12 Jaar en nog in zo’n prima staat! Dan weet je één ding, hij heeft écht liefde voor de Truck.
Als je zo vol passie zit, vraag jij je af of hij zich onderweg nooit druk maakt? Jawel, het ‘haaks’ inhalen irriteert hem. Om maar te zwijgen over de lastminute inhaalacties, het bekende ‘er even snel voor langs’. Dat vindt Wolfgang niet zo grappig. En vooral in Duitsland komt het veelvuldig voor dat personenauto’s op de plek van vrachtwagens parkeren. Dat is uitermate vervelend, aldus Wolfgang. Want in een parkeervak voor de personenauto kan hij zijn vrachtwagen toch niet parkeren? Volgens mij is dat ook héél herkenbaar in Nederland. Verder vertelt Wolfgang dat het soms best pijnlijk is, hoe neerbuigend mensen over chauffeurs denken en praten. Want zonder transport staat alles stil. Zonder transport géén Roadshow. Zonder de transport ook geen eten en drinken.Hij vraagt zich dan ook af of mensen zich realiseren wat er zou kunnen gebeuren als er daadwerkelijk geen transport is? Als ik wat later nog even persoonlijk met hem spreek, merk ik hoeveel passie Wolfgang voor het vak heeft. Ja, zelfs in mijn gebroken school Duits en een beetje Google Translate maken mij dat duidelijk. Hij vindt het zeer bijzonder om in het zonnetje gezet te worden. En dat vind ik dan weer leuk om te horen!

Bijzondere trailer
De trailer achter de Mercedes-Benz is gebouwd in Zwitserland. Hierin laat Belimo haar producten zien. Daarin is zelfs een woonkamer op schaal nagebouwd, waar ze goed kunnen laten zien wat ze verkopen. Er zit een speciale kast in de trailer, die ervoor zorgt dat het allemaal goed werkt. Een fraai stukje techniek. En de trailer heeft zelfs een eigen nooduitgang. Ja, ik vind het bijzonder om te zien.
Het ROVC verzorgt de lunch, waar ook Wolfgang en ik aan deelnemen. Tijdens het eten komen we tot de conclusie dat of je nu Nederlands spreekt, Duits spreekt, of welke taal dan ook, we hebben allemaal één passie in het transport en dat is de Truck. En die taal snappen wij transportliefhebbers allemaal.
Mijn dank gaat uit naar Wolfgang voor zijn geduld en positieve energie. En naar het team van Belimo, voor het mee denken in oplossingen. En uiteraard ook naar het ROVC, voor de gastvrijheid en de aangeboden lunch.
Jantine