Welkom bij  Hobbyfotogravejantine,

  • Auto reportages
  • Nieuwsberichten
  • Uit het leven van
  • extra reportage voor Trucks
  • Vragen en antwoorden
  • Auto nieuws
  • Transport nieuws

Recente berichten

  • Landmacht en transport
  • De hyundai Ioniq 6
  • Vol gas met: OrgaPro Reusel
  • Elektrische Dacia Spring gewild bij particulieren
  • Grootse nieuwe Actros L voor bloemenexporteur Nijssen Junior BV

Recente reacties

    Recent Posts

    • Landmacht en transport
    • De hyundai Ioniq 6
    • Vol gas met: OrgaPro Reusel
    • Elektrische Dacia Spring gewild bij particulieren
    • Grootse nieuwe Actros L voor bloemenexporteur Nijssen Junior BV

    Categories

    • Auto nieuws
    • Auto reportages
    • extra reportage voor Trucks
    • Geen categorie
    • Nieuwsberichten
    • Transport nieuws
    • Uit het leven van
    • Vragen en antwoorden

    Archives

    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021

    Nederland: Mercedes GenH2Truck maakt testritten in Nederland

    De nieuwe Mercedes-Benz GenH2 Truck is een week geleden bij Babberich de Nederlandse grens over gestoken om te beginnen met een meerdaagse testrit door Nederland. De zware vrachtauto is voor deze veldtest geladen met ballast in de vorm van stenen. De eerste stop op Nederlandse bodem was het grote waterstoftankstation van Kuster in Doetinchem, schrijft hoofdredacteur Paul Bombeld van Waterstof Magazine die sprak met de testrijders.

    Kuster werd eerder deze week benaderd met de vraag of er capaciteit genoeg is om de tanks van de truck met 350 bar te vullen. Dat levert geen probleem op, het tankstation is gebouwd om dagelijks 10 bussen van streekvervoerder Arriva van waterstof te voorzien. Daarnaast is er nog ruimte voor extra voertuigen. Bij een minimale toevoerdruk van 30 bar kan het tankstation probleemloos 1000 kilo waterstof per dag aan uiteenlopende voertuigen leveren. Op de tankvoorziening is ook voldoende ruimte om grote zware voertuigen van energie te voorzien.

    De testtruck van Mercedes beschikt over vier tanks van ieder 4,5 kilo die tussen de wielen zijn geplaatst.Dit zijn dezelfde tanks als in de Caetano bussen worden gebruikt. Hierin kan waterstof onder 350 bar worden opgeslagen. Het voertuig verbruikt met deze ballast ongeveer 8 kilo waterstof op honderd kilometer. De tanks aan weerszijden van het testvoertuig zijn niet met elkaar gekoppeld. Om de volledige 18 kilo te kunnen tanken moet het voertuig draaien bij de pomp.

    De testchauffeurs van Mercedes zijn meer dan tevreden over de vulsnelheid gecombineerd met een modern ogende pomp. De vulring rond de display, die doorlopend aangeeft hoe vol de tank inmiddels is, maakte veel indruk. In vergelijking met de Duitse waterstoftankstations wordt dit tankstation van de Nederlandse fabrikant Resato als zeer modern beschouwd.

    Dit was één van de laatste proefritten van de GenH2 Truck met gasvormige waterstof. Over een paar weken krijgt de vrachtauto nieuwe super geïsoleerde tanks en wordt waterstof getankt onder -253 graden in vloeibare vorm. De actieradius verdubbeld dan ten opzichte van waterstof tanken onder 700 bar. Welke techniek het de komende decennia gaat winnen is nog in onderzoek.

    bron Waterstof magazine

    • jantine@hobbyfotogravejantine.nl
    • 27 februari 2023
    • Transport nieuws

    Copyright © All Rights Reserved To Hobbyfotogravejantine

    • Auto reportages
    • Nieuwsberichten
    • Uit het leven van
    • extra reportage voor Trucks
    • Vragen en antwoorden
    • Auto nieuws
    • Transport nieuws