Marco Maasen
Vanuit de historie gezien is Eerbeek dé papierstad van Nederland. Vandaar dat oprichter Bartus Schotpoort al in 1934 zijn eerste transporten (met paard en wagen) verzorgde voor de vele papierfabrieken in de regio. Zijn overtuiging ‘altijd naast de klant’ vormt nog altijd de ruggengraat van wat inmiddels Schotpoort Logistics is. En onder leiding van de derde generatie ‘Schotpoorts’ is uitgegroeid tot een internationale transportonderneming met logistieke dienstverlening in de meest brede zin.

Deze keer is het via Tiktok dat ik kennis maak met Marco (48). Hij heeft leuke, enigszins sarcastische humor. Maar een geintje op z’n tijd moet kunnen. Ik volg hem al een tijdje en dacht ‘wie niet waagt, wie niet wint’ en vroeg hem of hij openstond voor een reportage voor Trucksmagazine online. Hij reageerde enthousiast en zei meteen ja. Zo was de afspraak snel gemaakt en regelde Marco de koffie en ik de koek. Op een zondag reisde ik af naar Eerbeek, soms kan het niet anders, om Marco ‘de hemd van het lijf te vragen’.
Van de 30 jaar dat Marco achter het stuur mag zitten, rijdt hij alweer ruim 20 jaar voor de firma Schotpoort. Nu op een Volvo FH 420 en sinds 2016 een LZV combinatie, waarvan er slechts 4 bij de firma aanwezig zijn. Er staat een tekst bovenaan zijn cabine waar ik benieuwd naar ben, “a broken wing”? Ik mag Marco er naar vragen, hij legt het uit, maar vanwege de emotionele betekenis wil hij niet dat ik het hier noteer. Iedereen met oprechte interesse, staat hij graag persoonlijk te woord. De sticker is gemaakt door een andere Tiktokker, genaamd Puppytrucker, waar Marco weleens live videogesprekken meevoert. Er was één voorwaarde, de naam Puppytrucker moest ook ergens op zijn cabine komen te staan. En daar kom ik zo nog even op terug…

Een echte Volvo-man
Marco rijdt al sinds zijn 18de op de vrachtwagen. Van de 30 jaar dat hij over de wegen stuurt, rijdt hij al 22 jaar Volvo. In mei is hij ook 22 jaar in dienst bij Schotpoort. Ook daar weten ze dat Marco een Volvo-man in hart en nieren is. Voor zijn werk vindt hij de Volvo de ideale vrachtwagen. “Deze schakelt zo goed, dat je het eigenlijk niet eens merkt en dat is prettig. Het is een degelijke wagen, niet teveel ‘plastic fantastic’ onderdelen, als je begrijpt wat ik bedoel! Deze Volvo FH 420 is krachtig en laat mij elke dag glimlachen”. En terwijl hij dat zegt, kijkt hij naar buiten. Als de zon op zijn wagen schijnt, is het toch wel een perfect plaatje. En zo begrijp ik die glimlach van Marco ook.
Ondertussen vraag ik hem of hij verwacht ooit te stoppen met rijden? Hij kijkt mij aan en zegt: “Van buiten naar binnen gaan, is niet voor mij weggelegd. Behalve als het niet anders kan, maar daar ga ik nu niet vanuit. Tot aan mijn pensioen wil ik maar één ding, achter het stuur van de vrachtwagen. Het raam waar ik graag door naar buitenkijk, is die van mijn cabine. En als het aan mij ligt, wordt dat géén kantoorraam”.
Mentorchauffeur
Met dertig jaar ervaring ben ik benieuwd naar wat vroeger écht anders was dan nu? En dan bedoel ik niet de mobiele telefoon. Marco vindt de mentaliteit van de mensen veranderd. “Jongeren zouden meer begrip mogen hebben voor het transportvak. Vaak komen ze aan met veel eisen (daar ben ik heus niet op tegen), maar mis ik de passie en aanpassingsvermogen. Een beetje meedenken op zijn tijd, zou niet verkeerd zijn”, vindt hij.
Naast het vak als truckchauffeur, is Marco ook mentorchauffeur. Jongeren en mensen die geïnteresseerd zijn voor een overstap naar de logistiek, krijgen de mogelijkheid een dagje met Marco mee te gaan. Zo kunnen zij ervaren of beroepschauffeur iets voor hen is. Ook mensen die in het bezit zijn van grootrijbewijs en bij Schotpoort solliciteren, gaan met hem op pad. Zo kunnen ze samen beoordelen of chauffeur en bedrijf goed bij elkaar passen.
Marco is enthousiast en praat gepassioneerd over zijn vak. Hij baalt er soms van, hoe makkelijk mensen er over denken. Maar het is leuk wanneer jongeren uit de loods met hem meegaan en vanaf de bijrijdersstoel kijken en leren. Vooral als ook zij enthousiast worden en veel vragen stellen, is Marco supertrots. En dan nog even terugkomend op de Puppytrucker sticker. Deze zit op het raam aan de passagierskant. Hoe grappig is dat!

Marco is natuurlijk een echte BT-er (Bekende Trucker) op Tiktok en maakt filmpjes terwijl hij stil staat. Hij startte hiermee in 2020 en kon toen niet bedenken dat hij zo’n leuk bereik zou krijgen. Hij ziet het als ontspanning. Ik vraag mij af, of er geen negatieve kanten aanzitten? Marco vindt het leuk om filmpjes te maken en geeft toe tijdens het rijden weleens (handsfree) te videobellen. “Iets naars of ongelukken zal ik nooit filmen of online zetten. Dat zie je tegenwoordig online vaak genoeg terug en dat vind ik jammer. Beeldmateriaal van ongelukken schijnen veel likes te scoren. Maar je zal er zelf maar liggen! Of een bekende van je zijn. Dat wil je toch niet?” Wat Marco betreft mag kanaal 19 wel weer terugkomen. Dat scheelt ook nog eens veel geld per maand.
Zonder foto’s geen verslag
De koffie is op en het is tijd om foto’s te maken, dus gaan we naar de vrachtwagen. Marco had bedacht dat ik de grote van het bedrijf eens moest ontdekken. En dat Schotpoort écht groot is, daar kwam ik wel achter. Ik heb dan wel geen 10.000 stappen gehaald, want mocht gelukkig bij Marco instappen. Iedere locatie mocht ik bekijken en op sommigen maken we foto’s. Elke keer zet Marco de wagen top neer, ik heb respect hoe hij met deze lange combinatie omgaat. Bij één locatie lopen een paar collega’s en die kijken toch wel een beetje verbaasd wat hij hier doet? En wie er met hem mee is in de vrachtwagen? Met deze reportage zal het allemaal wel duidelijk worden.

Ook aan deze toch wel speciale rit voor mij, komt een eind. We arriveren weer op de zaak en Marco parkeert de vrachtwagen voor de volgende dag. We nemen afscheid en als ik naar huis rijd, bedenk ik hoe leuk het is gegaan. Het begint met een Tiktok-bericht en er volgt een kei leuke reportagedag.
Marco, bedankt voor je tijd. Ik vond het super leuk je te mogen ontmoeten en wie weet zie ik je weer snel op de grote baan!
Jantine