Welkom bij  Hobbyfotogravejantine,

  • Auto reportages
  • Nieuwsberichten
  • Uit het leven van
  • extra reportage voor Trucks
  • Vragen en antwoorden
  • Auto nieuws
  • Transport nieuws

Recente berichten

  • 10 MAN bakwagens voor Koopman TransMission
  • Alpine onthult nieuwe Hypercar tijdens 100-jarig jubileum 24 uur van Le Mans
  • Nieuw hoofdstuk voor succesverhaal Toyota Yaris: uitgebreid hybride-aanbod, verbeterde veiligheid en een nieuwe digitale gebruikerservaring
  • IVECO S-WAY voor Bronsema Transport Stroobos: De cirkel is rond
  • De nieuwe Touareg

Recente reacties

    Recent Posts

    • 10 MAN bakwagens voor Koopman TransMission
    • Alpine onthult nieuwe Hypercar tijdens 100-jarig jubileum 24 uur van Le Mans
    • Nieuw hoofdstuk voor succesverhaal Toyota Yaris: uitgebreid hybride-aanbod, verbeterde veiligheid en een nieuwe digitale gebruikerservaring
    • IVECO S-WAY voor Bronsema Transport Stroobos: De cirkel is rond
    • De nieuwe Touareg

    Categories

    • Auto nieuws
    • Auto reportages
    • extra reportage voor Trucks
    • Geen categorie
    • Nieuwsberichten
    • Transport nieuws
    • Uit het leven van
    • Vragen en antwoorden

    Archives

    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021

    Circa 3.000 km volledig elektrisch afgelegd: eActros 300 trekker rijdt van de poolcirkel naar Stuttgart

    Met een batterij-elektrische zware distributietruck van de poolcirkel naar Stuttgart rijden is iets bijzonders, zelfs voor ervaren ontwikkelaars. In de toekomst zullen klanten de Mercedes-Benz eActros 300 waarschijnlijk niet als trekker voor zo’n lange rit gebruiken. Maar de mogelijkheid om het voertuig meerdere dagen achter elkaar in de praktijk te testen onder uiteenlopende klimatologische en topografische omstandigheden, is voor de ontwikkelaars de beste gelegenheid om maatregelen af te leiden voor een eventuele optimalisatie van functies en systemen. De experts van Mercedes-Benz Trucks legden in maart zo’n 3.000 km af met een bijna-serieprototype van de eActros 300 trekker. De eTruck, die speciaal werd ontwikkeld voor flexibel gebruik in het zware distributietransport, vierde zijn beurspremière op de IAA Transportation 2022 in Hannover. De productiestart is gepland voor de herfst van dit jaar.

    Vóór de 3.000 km lange rit hadden de engineers van Mercedes-Benz Trucks het voertuig al uitgebreid getest in winterse omstandigheden als onderdeel van de tests in Rovaniemi, Finland. Bij temperaturen tot -25° werd, naast de handling op beijzelde en besneeuwde wegen, vooral gelet op de starteigenschappen en de bescherming van de aandrijfcomponenten, software en interfaces bij lage temperaturen. Op de terugreis was het hoofddoel om de eActros met 25 ton lading in het echte verkeer onder de loep te nemen.

    Dr. Christof Weber, Hoofd Global Testing Mercedes-Benz Trucks: “De rit van Rovaniemi naar Stuttgart heeft aangetoond dat de eActros 300 trekker alle uitdagingen voor zijn introductie in de herfst van dit jaar op betrouwbare wijze aankan. Zowel op het gebied van energie-efficiëntie en laden als op het gebied van rijcomfort en veiligheid.”

    Ontspannen, comfortabel en veilig cruisen zonder bang te hoeven zijn voor een beperkte actieradius

    Rovaniemi, Stockholm, Malmö, Kopenhagen, Nyborg, Flensburg, Hamburg, dan over de A7 naar Würzburg en vandaar via de A81 terug naar Stuttgart: een echte marathon voor de eActros 300 trekker, waarvan de drie accupakketten – elk met 112 kWh1 geïnstalleerde accucapaciteit – een actieradius tot 220 km2 mogelijk maken op één lading.

    “Vooraf hebben we de individuele etappes nauwkeurig en zeer conservatief op circa 150 km gepland, om ook bij files of stop-and-go verkeer probleemloos naar de geplande laadstations te kunnen rijden”, aldus Marc Schniederjan, teamleider bij Mercedes-Benz Trucks, die verantwoordelijk was voor de werking van de testvoertuigen en de terugreis coördineerde en begeleidde.

    Op de Europese en hoofdwegen, maar ook op snelwegen met verschillende topografie, waren de chauffeurs onder de indruk van het ontspannen rijden zonder merkbare onderbrekingen in het schakelen of de tractie. De elektromotoren leverden over het gehele toerenbereik exact hetzelfde hoge koppel, en de krachtige acceleratie was in elke verkeerssituatie merkbaar. Het geluidsniveau in de cabine bleef altijd op een comfortabel niveau. Zelfs bij ijzige temperaturen warmde de cabine relatief snel op. Het voertuig werd gepreconditioneerd bij een laadstation om te voorkomen dat de accu te veel energie zou verbruiken en zo de actieradius zou verkorten.

    “Bij slechts minimale temperaturen onder nul bleef het verlies aan actieradius ook zonder preconditionering beperkt”, aldus Marc Schniederjan. Bij een snelheid van 80 km/h was ook goed te zien hoe de eActros 300 trekker zijn energie door middel van recuperatie gebruikte en zo de actieradius vergrootte. Gemiddeld namen de teams in de twee voertuigen drie keer per dag een laadpauze. Het laden zelf verliep zonder problemen bij de beschikbare openbare high-power DC-laadstations.

    Zonder beperkingen kon de eActros 300 trekker ook de meest uiteenlopende weersomstandigheden aan, waaronder sneeuw, kou en storm. De geïnstalleerde rijassistentiesystemen bewezen hun waarde, net als de tweede generatie MirrorCam.

    bron : Daimler trucks

    • jantine@hobbyfotogravejantine.nl
    • 30 maart 2023
    • Transport nieuws

    Copyright © All Rights Reserved To Hobbyfotogravejantine

    • Auto reportages
    • Nieuwsberichten
    • Uit het leven van
    • extra reportage voor Trucks
    • Vragen en antwoorden
    • Auto nieuws
    • Transport nieuws