Compact genie met grote impact: Toyota Yaris bereikt mijlpaal van 10 miljoen wereldwijde verkopen

Sinds zijn introductie, bijna een kwarteeuw geleden, is de Toyota Yaris een pionier voor de introductie van nieuwe technologieën in het compacte segment en behoort het consistent tot de bestverkochte modellen van Toyota in Europa.
Familie
De huidige generatie – de vierde generatie – Yaris toont het aanpassingsvermogen aan de behoeften van de klant. In de laatste drie jaar is de Yaris-familie uitgebreid met de alom geprezen GR Yaris, een pure sportwagen, en de zeer succesvolle eerste SUV op basis van de Yaris, de Yaris Cross.
Cijfers
Dat de Yaris al sinds zijn introductie een groot succes is in Europa, blijkt direct uit de verkoopcijfers. Eind februari 2023 waren er 5.155.506 eenheden van de Yaris-familie in Europa verkocht sinds de lancering van de eerste generatie Yaris in 1999. In 2022 vertegenwoordigde de verkoop van de Yaris-familie meer dan een derde van Toyota’s totale verkoop in Europa met 185.781 exemplaren van de Yaris, 156.086 exemplaren van de Yaris Cross en 5.392 exemplaren van de GR Yaris, goed voor 8% van het totale segment.
Wereldwijd model
Yaris is een echt wereldwijd Toyota-model met productielocaties over de hele wereld. De eerste Yaris-productie begon in januari 1999 in de Takaoka-fabriek in Aichi, Japan. Vandaag wordt de Yaris in tien landen geproduceerd: Japan, Brazilië, China, Taiwan, Indonesië, Maleisië, Pakistan, Thailand, Frankrijk en Tsjechië
In Europa produceert Toyota Motor Manufacturing France (TMMF) de Yaris sinds 2001 en de Yaris Cross sinds 2021, hetzelfde jaar dat Toyota Motor Manufacturing Czech Republic (TMMCZ) in Kolin ook de Yaris-productie startte om tegemoet te komen aan de toenemende vraag naar het model in Europa. De cumulatieve Europese productie van de Yaris-familie bedroeg eind 2022 meer dan 4,6 miljoen exemplaren.
Belangrijke componenten van de Yaris, zoals de benzine- en hybride elektromotoren en transmissies, worden lokaal geproduceerd bij Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP). Die fabriek levert de componenten zowel aan TMMF als TMMCZ.

Twee keer auto van het jaar
De eerste generatie Yaris won de felbegeerde Auto van het Jaar titel in 2000, het eerste Toyota-model ooit dat die onderscheiding verdiende. De jury prees de looks van de eerste generatie Yaris zowel van binnen als van buiten, evenals de veelzijdigheid van de gezellige cabine. De 1,0-liter motor van de Yaris werd ook geprezen om zijn genialiteit en efficiëntie, waarbij de jury zei dat het de beste 1,0-liter motor is die je kunt kopen.
Het innovatieve en vriendelijke karakter van de eerste generatie Yaris wordt misschien het best samengevat door de slogan die Toyota gebruikte in een zeer succesvolle reclamecampagne in Italië, die de nieuwe auto liefkozend de bijnaam “piccolo genio” of “klein genie” gaf.
In het jaar 2000 won de Yaris ook de Japanse Auto van het Jaar-titel. In Japan draagt de Yaris echter een andere naam: de Toyota Vitz. Elke volgende generatie Yaris haalt vervolgens de shortlist voor Auto van het Jaar. In 2021 werd de huidige generatie het eerste model met een tweede Auto van het Jaar-titel in de 21e eeuw.
Een auto met vele namen
Wereldwijd draagt de Yaris verschillende namen. Sinds het debuut van het model in Japan in 1999 tot de lancering van de huidige generatie, werd het model op de markt gebracht als Vitz. Afhankelijk van variant en regio is het model ook bekend als de Toyota Platz, Echo, Belta, Vios en Scion iA.
In Europa kennen we de auto enkel als de Yaris. De naam Yaris is afgeleid van “Charis”, de unieke vorm van Charites, de Griekse godinnen van charme, schoonheid, natuur, menselijke creativiteit en vruchtbaarheid.
De verkoopmijlpaal van 10 miljoen exemplaren omvat alleen de exemplaren die de naam Yaris, Vitz, Yaris Cross en GR Yaris dragen.
Ontworpen in Europa
Vanaf de eerste generatie heeft het Europese designteam zijn stempel gedrukt op de Yaris. Aanvankelijk via Toyota’s designstudio EPOC in Brussel en later ED2 na de verhuizing naar de Franse Rivièra, vlakbij Nice, waar ED2 sinds 2000 actief is.
De verhuizing versterkte Toyota’s Europese ontwerpontwikkelingsmogelijkheden verder, nadat het merk ambitieuze productie- en verkoopplannen voor de regio had uiteengezet. Als onderdeel van het wereldwijde Toyota-designnetwerk houdt ED2 de vinger aan de pols van de Europese smaak, gebruiken, waarden en trends. De Yaris is door zijn rijke geschiedenis geïnspireerd door deze inzichten.
ED2 deelt ontwerpverantwoordelijkheden met ontwerpcentra in Japan, afhankelijk van de generatie en het model. Net als bij de eerste generatie is het exterieur van de tweede generatie Yaris in 2006 ontstaan uit ED2, terwijl het centrum de hand had in de twee facelifts van de derde generatie. Voor de vierde generatie Yaris kreeg ED2 de opdracht om voor de Colour, Material & Finishing (CMF) te zorgen. Voor de Yaris Cross-ontwerpers werd de verantwoordelijkheid verder uitgebreid en kregen ze naast de zorg voor de CMF ook de verantwoordelijkheid voor het exterieurontwerp. Het productieontwerp werd vanuit Japan aangestuurd.
Gebouwd in Europa
Vooruitlopend op de populariteit van de eerste generatie Yaris, startte Toyota in oktober 1998 met de bouw van een nieuwe hightech productiefaciliteit in Valenciennes, Frankrijk, als aanvulling op de Yaris-productielijn van de Takaoka-fabriek. Vanaf het begin is TMMF ontworpen als een ‘groene, schone en slanke fabriek van de 21e eeuw’. De fabriek is 30% compacter vergeleken met een typische autofabriek uit die tijd. Daarmee heeft de fabriek een voorsprong om energiegebruik en emissies drastisch te verminderen.
TMMF is grootste autoproducent van Frankrijk in 2022
TMMF startte in januari 2001 met een initiële jaarlijkse productiecapaciteit van 150.000 eenheden. In 2022 was de jaarlijkse productie gegroeid tot 255.584 eenheden, waarmee de fabriek qua volume de grootste autoproductielocatie in Frankrijk was van dat jaar. In hetzelfde jaar werd de Yaris Cross voor het eerst het meest geproduceerde model van alle merken in Frankrijk met 161.508 geproduceerde eenheden. Daarmee onttroonde het model zijn broer Yaris, die in de afgelopen 10 jaar zeven keer bovenaan de lijst stond.
In de fabriek werken 5.000 mensen en in totaal is er 1,5 miljard euro in de fabriek geïnvesteerd. Dit omvat onder meer de vereiste kapitaalinvesteringen voor elke nieuwe generatie en model, evenals middelen die zijn ingezet om de milieuprestaties van de fabriek voortdurend te verbeteren. Slechts een paar jaar na de oprichting is een deel van het dak bedekt met fotovoltaïsche panelen en is een zonnewand van 400 m² geïnstalleerd.
Volledig zelfvoorzienend in watergebruik
Sinds 2019 gebruikt de fabriek 100% hernieuwbare elektriciteit en sinds 2012 zorgen twee bassins op locatie, met een gecombineerd volume van 16.000 m³, dat de fabriek volledig zelfvoorzienend is in het watergebruik. Het grootste deel is afkomstig van regenwater dat uit de bassins wordt verzameld, terwijl de resterende hoeveelheid wordt gerecycled uit het afvalwater van de fabriek. Dit water wordt voorbehandeld om aan de vereiste normen te voldoen voor gebruik in het productieproces.
In de afgelopen twintig jaar heeft TMMF de energie die nodig is om een Yaris te produceren met 59% verminderd. Daarmee is de fabriek een wereldleider binnen Toyota. Daar komt nog de recente installatie van een nieuwe laklijn in de plastics-afdeling bij, een wereldwijde primeur van Toyota. Naar verwachting zal deze installatie een jaarlijkse besparing van 1.000 ton CO2 opleveren. TMMF heeft zichzelf als doel gesteld om vanaf 2030 koolstofneutraal te zijn en in 2040 nul uitstoot te hebben.
De tien miljoenste
De 10 miljoenste auto – een Yaris GR SPORT in Dynamic Grey – rolde op 30 maart van de de productielijn bij TMMF. De auto wordt geleverd aan een Franse klant uit de regio Parijs.
bron : Toyota Nederland