Volvo test trucks op waterstof onder extreme omstandigheden
Bij Volvo Trucks heeft de ontwikkeling van vrachtwagens op waterstof een belangrijke mijlpaal bereikt. De eerste voertuigen hebben de fabriek verlaten en worden getest op de openbare weg. De komende decennia gaan de vrachtauto’s met een brandstofcel een belangrijk onderdeel vormen van het emissievrije productportfolio van de Zweedse vrachtwagenfabrikant.
Vorig jaar presenteerde Volvo Trucks voor het eerst zijn elektrische trucks met brandstofcellen. Deze emissievrije trucks gebruiken waterstof om hun eigen elektriciteit aan boord te produceren en zijn geschikt zijn voor inzet op langere afstanden. Om het extra uitdagend te maken zijn de tests uitgevoerd boven de poolcirkel in het noorden van Zweden – in een extreem koud klimaat. “De vrachtwagens rijden zeven dagen per week en in alle weersomstandigheden. De zware situaties op de openbare weg in Noord-Zweden, met ijs, wind en veel sneeuw, vormen een ideale testomgeving”, zegt Helena Alsiö, Vice President Powertrain Product Management bij Volvo Trucks. “Ik ben blij te kunnen zeggen dat de tests goed verlopen en dat de resultaten bevestigen wat we vooraf, zowel digitaal als op onze besloten testbaan in de buurt van Göteborg, hebben getest.”

De door waterstof aangedreven brandstofcel-elektrische trucks (FCEV) zullen vooral geschikt zijn voor langere afstanden en wanneer het gebruik van batterij elektrische trucks (BEV) geen optie is, bijvoorbeeld in landelijke gebieden zonder laadinfrastructuur.”
De Volvo trucks op waterstof zijn in de tweede helft van dit decennium beschikbaar. Eerst richt Volvo zich met zes modellen in serieproductie op transport op batterijen die geschikt zijn voor zeer uiteenlopende vrachtbewegingen in en tussen steden.
De brandstofcel-elektrische trucks zullen in de tweede helft van dit decennium beschikbaar zijn. Voor die periode zullen de eerste Volvo Trucks in praktijk worden getest bij een select aantal transporteurs. Om de ontwikkeling te versnellen, heeft Volvo Group zijn krachten gebundeld met Daimler om brandstofcelsystemen op maat te ontwikkelen en te produceren voor voertuigen voor langeafstand transport en zwaar vervoer. Daimler heeft zijn trucks op waterstof afgelopen weken getest in de bergen in Tirol.
Bron : Waterstof Magazine