Welkom bij  Hobbyfotogravejantine,

  • Auto reportages
  • Nieuwsberichten
  • Uit het leven van
  • extra reportage voor Trucks
  • Vragen en antwoorden
  • Auto nieuws
  • Transport nieuws

Recente berichten

  • 10 MAN bakwagens voor Koopman TransMission
  • Alpine onthult nieuwe Hypercar tijdens 100-jarig jubileum 24 uur van Le Mans
  • Nieuw hoofdstuk voor succesverhaal Toyota Yaris: uitgebreid hybride-aanbod, verbeterde veiligheid en een nieuwe digitale gebruikerservaring
  • IVECO S-WAY voor Bronsema Transport Stroobos: De cirkel is rond
  • De nieuwe Touareg

Recente reacties

    Recent Posts

    • 10 MAN bakwagens voor Koopman TransMission
    • Alpine onthult nieuwe Hypercar tijdens 100-jarig jubileum 24 uur van Le Mans
    • Nieuw hoofdstuk voor succesverhaal Toyota Yaris: uitgebreid hybride-aanbod, verbeterde veiligheid en een nieuwe digitale gebruikerservaring
    • IVECO S-WAY voor Bronsema Transport Stroobos: De cirkel is rond
    • De nieuwe Touareg

    Categories

    • Auto nieuws
    • Auto reportages
    • extra reportage voor Trucks
    • Geen categorie
    • Nieuwsberichten
    • Transport nieuws
    • Uit het leven van
    • Vragen en antwoorden

    Archives

    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021

    Duurzaam ‘Made in Europe’: Daimler Truck-dochter FUSO start de productie van de Next Generation eCanter

    Krachtiger, efficiënter, grotere actieradius – plus een breed scala aan toepassingen en CO2-neutraal tijdens het rijden: zo kan de nieuwe eCanter van FUSO worden samengevat. Na zijn Europese première op de IAA Transportation in Hannover in september 2022 viert Daimler Truck-dochter FUSO de start van de productie van de volledig elektrische lichte truck in Europa.

    Karl Deppen, CEO van Daimler Truck Asia, en Arne Barden, CEO van MFTE, kondigden met trots nog een andere indrukwekkende mijlpaal aan voor de fabriek in Tramagal: de 250.000ste FUSO Canter rolt hier van de band. Arne Barden: “Het MFTE-team is er trots op dat we van de iconische FUSO Canter hier in Tramagal inmiddels de vijfde generatie bouwen! Dank aan het zeer toegewijde team dat de aanloopperiode naar de Next Generation eCanter glansrijk heeft doorstaan!” De MFTE-fabriek in Tramagal produceert de FUSO Canter sinds 1980.

    Voorafgaand aan het event kreeg de pers de gelegenheid om de nieuwe voertuigen onder de loep te nemen tijdens een fabrieksrondleiding en een exclusieve rij-impressie op het Autódromo do Estoril en de omliggende openbare wegen. Zo konden zij zelf de prestaties van de nieuwe eCanter ervaren. Tijdens het rij-event gaven experts van FUSO Europe gedetailleerd inzicht in de toepassingsmogelijkheden van het nieuwe voertuig en informeerden ze over eMobility-maatwerkoplossingen.

    De Next Generation eCanter: pionier op weg naar duurzaam transport

    Sinds de introductie van de eCanter in 2017 wordt FUSO, de Japanse dochteronderneming van Daimler Truck, beschouwd als pionier en koploper in eTrucks en werkt de onderneming consequent aan de implementatie van duurzame transportoplossingen. Sinds de introductie in 2017 zijn meer dan 550 FUSO eCanters aan klanten afgeleverd in Europa, Japan en de VS, evenals in Australië en Nieuw-Zeeland. De totale afstand die de wereldwijde eCanter-vloot volledig elektrisch en dus lokaal emissievrij heeft afgelegd, bedraagt nu circa 8 miljoen km – dit komt overeen met circa 200 keer de wereld rond. De Next Generation eCanter voegt nu een nieuw hoofdstuk toe aan het succesverhaal.

    Meer varianten voor meer flexibiliteit

    Om nog beter aan de wensen van klanten te kunnen voldoen, heeft FUSO de eCanter op diverse punten aangepast. Waar de vorige eTruck alleen leverbaar was als 7,49-tons truck met een wielbasis van 3.400 mm, hebben klanten nu keuze uit zes wielbases tussen 2.500 en 4.750 mm en een GVW van 4,25 tot 8,55 ton. Het bruto laadvermogen van het onderstel is maximaal 5 ton. De eCanter wordt aangedreven door een elektromotor van 110 kW (varianten met een GVW van 4,25 en 6 ton) of 129 kW (varianten met een GVW van 7,49 en 8,55 ton) met een geoptimaliseerde aandrijflijn en 430 Nm koppel; de maximumsnelheid is 89 km/h (elektronisch begrensd).

    Afhankelijk van de wielbasis zijn er drie verschillende accupakketten beschikbaar: S, M en L. De accu’s maken gebruik van lithium-ijzerfosfaat-celtechnologie (LFP). Deze overtuigen vooral door een lange levensduur en meer bruikbare energie. Het accupakket in de S-variant heeft een nominale capaciteit van 41 kWh en maakt een actieradius tot 70 km mogelijk. De M-variant heeft een nominale capaciteit van 83 kWh en een actieradius tot 140 km. De L-variant, het krachtigste pakket, heeft een nominale capaciteit van 124 kWh en een actieradius tot 200 km. Dat is veel meer dan de afstand die doorgaans per dag wordt afgelegd in het lichte distributietransport. Door recuperatie kan de actieradius nog verder worden vergroot, wat tegelijkertijd de laadpauzes minimaliseert. Ter vergelijking: tot nu toe had de eCanter slechts één accu-optie met een nominale capaciteit van 81 kWh en een actieradius tot 100 km.

    Wat het laden van de accu’s betreft, is de Next Generation eCanter compatibel met alle netspanningen in de belangrijkste landen. De lader ondersteunt laden met zowel wisselstroom (AC) als gelijkstroom (DC). De laadstandaard is het Combined Charging System (CCS), waarmee tot 104 kW kan worden geladen. DC-snelladen van 20 tot 80 procent van de capaciteit kan al naargelang het accupakket in circa 24 (S), 26 (M) en 39 minuten (L), bij AC-laden (11 en 22 kW) duurt het tussen 4 en 6 uur, al naargelang het accupakket.

    MFTE-fabriek Tramagal: een pionier in duurzaamheid

    In het kader van zijn algehele ecologische strategie heeft de MFTE-fabriek in Tramagal zijn CO2-uitstoot de afgelopen jaren al stapsgewijs met succes verminderd en tegen eind 2022 CO2-neutraliteit in de productie gerealiseerd. Om deze mijlpaal te bereiken, heeft MFTE onder meer het gebruik van hernieuwbare energiebronnen voortdurend uitgebreid en de omschakeling naar groene energiebronnen voltooid. 1.200 zonnepanelen op de daken van de fabriekshallen produceren tot 350 megawatt elektriciteit per jaar. Een van de toekomstige doelstellingen is om tot 600 megawatt elektriciteit te produceren. Naast de uitbreiding van fotovoltaïsche systemen test de fabriek ook technologieën voor de lokale productie van groene waterstof.

    Vermindering van het waterverbruik is een andere maatregel op het gebied van duurzaamheid waar de fabriek zich op richt: de eigen nieuwe waterzuiveringsinstallatie behandelt al meer dan 60 procent van het proceswater en brengt het terug in de productiecyclus. Tegelijkertijd wordt gewerkt aan een geoptimaliseerd regenwateropvangsysteem voor een duurzamere irrigatie van de groene zones. Mitsubishi FUSO Europe heeft circa 500 mensen in dienst in Tramagal. De onderneming is de grootste werkgever in de regio. Vanuit Portugal gaan de voertuigen naar 32 Europese landen en naar Marokko. Mitsubishi FUSO Truck Europe is een belangrijke exporteur en de derde grootste voertuigfabrikant van Portugal.

    ‘Made in Europe’ voor de Next Generation FUSO eCanter verwijst niet alleen naar de voertuigassemblage in Tramagal: meer dan 50 procent van de onderdelen van de eTruck zijn afkomstig van meer dan negentig verschillende Europese leveranciers. In lijn met de productie van de volledig elektrische FUSO eCanter bouwt MFTE sinds vorig jaar ook zijn gehele interne logistiek en wagenpark om naar lokaal emissievrije, elektrische voertuigen.

    Bron : Daimler trucks nederland

    • jantine@hobbyfotogravejantine.nl
    • 23 mei 2023
    • Transport nieuws
    Daimler

    Copyright © All Rights Reserved To Hobbyfotogravejantine

    • Auto reportages
    • Nieuwsberichten
    • Uit het leven van
    • extra reportage voor Trucks
    • Vragen en antwoorden
    • Auto nieuws
    • Transport nieuws