Carrosseriebouw Wim van Den Bosch
We hebben nu natuurlijk een groot tekort aan mensen die willen werken in de techniek, en hoe kan ik het stimuleren om andere ook in de technische ( transport ) wereld te gaan laten werken, is natuurlijk door in die wereld te duiken!
Zo kwam ik dus uit bij Carrosserie bouw Wim van den Bosch ( 69 jaar ) . Een lokale bekendheid in de carrosserie bouw . Niet alleen lokaal maar ook wel daar buiten! Van containeropbouw, tot koelwagen. Iedereen weet hem wel te vinden! Nou moeten jullie weten ,dat ik ook met hun een geschiedenis heb. Ik heb op de markt gestaan en de verkoopwagen moest natuurlijk ook op zijn tijd , de bekende onderhoud hebben.. Dus gingen wij al jaren terug naar hem toe!
Nu dacht ik het word echt wel tijd.. en dus ging ik bij Wim langs en legde mijn verhaal uit! Zijn woorden waren, Jantine jij bent altijd welkom , roep maar .. Nou dat is natuurlijk voor mij een enorme eer en zo maakte wij een afspraak en ging ik op de afgesproken doordeweekse dag er heen!

Hoe het begon
De historie van Van den Bosch voert terug tot wel voor 1900!
1850 is het jaar waarin Gijsbertus van den Bosch , de opa van Wim ,het bedrijf oprichtte.
Detail , Wim heeft zelfs de foto nog , waar het ooit begon! Echt super leuk! Als je hem spreekt en je heb de tijd! Vraag er eens na!
Oorlogen, recessies en gouden tijden… Van den Bosch carrosserie heeft het allemaal meegemaakt. En ook het bedrijf zelf heeft zich ontwikkeld: wat ooit begon met het opbouwen van rijtuigen, boerenwagens en karren, mondde uit tot een modern allround carrosseriebedrijf dat garant staat voor de hoogste kwaliteit.

Kwaliteit is groeien
Is het in de tijd van opa nog in een pandje aan de kerkewijk , in 1980 moesten ze toch echt gaan verhuizen naar een andere pand. Om vervolgens in 1999 weer te gaan verhuizen naar wat groters!
Daar kwam in 2017 Maarten de Kruijf bij als mede directeur van het onderdeel truckcentrum Veenendaal . Een stap die hij maakte samen met Wijlen Maarten van den Bosch de zoon van Wim.

Helaas hebben wij op 2 oktober 2022 vervelend nieuws gekregen. Door een tragisch ongeluk werd Maarten uit het leven gerukt. En hij word door heel veel mensen in het bedrijf nog steeds erg gemist! Hij is er niet meer , maar we zullen hem nooit vergeten!
In Juli 2021 moesten ze weer verhuizen, en zo kwamen ze uit op de Wageningselaan , de huidige locatie, en ookal begint deze locatie ook wel weer te klein te worden , Wim verteld dat hij nu wel blijft zitten! Het moet tenslotte ook steeds haalbaar zijn! Wim is daar heel duidelijk in! Want zegt hij , ik heb nu een goed team, ze zijn op allebei de kanten inzetbaar , ze zijn op elkaar ingesteld . Ik ben een gelukkige directeur! En dat straalt hij ook uit!

We gaan een ronde door het pand doen, en trots verteld Wim over de zonnenpanelen en de warmtepompen! En hoe netjes het werkt met de olie, wat aan en afgevoerd wordt! Allemaal gecertificeerd aangelegd!
Ze hebben alles letterlijk onder één dak!
Aan de ene kant de carrosserieopbouw , en dat staat eigenlijk geen minuut stil , terwijl ik daar ook ben, komt aan de andere kant een wagen binnen rijden die een probleem heeft met de truck , en er wordt gelijk even naar gekeken of ze elkaar ook kunnen helpen! Je kan wel zeggen dat het een doorlopend goede service gericht bedrijf is!
En wist je dat ook Maarten de Kruijf ook nog gewoon zelf mee werkt! Gewoon om onder de mensen te blijven, en het gezicht te behouden!
Ze hebben zelfs een echte richtbank staan zodat ze ook de carrosserie weer recht kunnen zetten naar bijvoorbeeld een ongeval, let wel op na een total loss kan dit natuurlijk NIET! Kortom overal is over nagedacht. Inmiddels lopen er 14 man personeel In het pand rond nou kan ik ze niet allemaal tegelijk natuurlijk spreken en kijken en vragen wat ze mee bezig zijn maar, Ik ga wel een paar mensen vragen Waarom, Waarom de carrosseriebouw, waarom de technische wereld? Wim vindt het prima en gaat naar kantoor terug en zegt ik hoor het wel Als je klaar bent. Hij kon verder nog wat werkzaamheden gaan doen.

Vragen vragen vragen
De techniek staat natuurlijk nooit stil en terwijl ik daar ben gebeurt er ook zoveel dat ik ervan baal dat ik niet sommige dingen op dat moment mee kan maken aan de ene kant heb je de monteur natuurlijk die aan het opbouwen is aan een koelwagen die toevallig in deze regio komt rijden!
Aan de andere kant komt er een vrachtwagen binnen die heeft een storing en dat wordt ook gelijk opgepakt want ja stilstaan is natuurlijk geen optie.
De monteurs die aan het werk zijn geven aan dat ze een goed team hebben samen. En dat ze blij zijn met Wim als werkgever. Als ik aan hun vraag stel ik wil nu de techniek in ik wil nu de carrosseriebouw in wat adviseer je? Geloof het of niet maar elke monteur zegt op dat moment welkom ga het doen. Dat is best grappig. Maar dan vraag ik verder en zeg ik wat voor prioriteiten stellen jullie aan het feit dat iemand hier werkzaam moet zijn? Dan krijg ik eerst een glimlach vervolgens geven ze allemaal aan, je moet wel een feeling hebben met de techniek en je moet Laten zien dat je het echt wil! Doe je het omdat het moet omdat bijvoorbeeld thuiskomt zegt je moet In de techniek want daar is nu geld in te verdienen kom dan niet. Hoe hard deze branche ook op mensen zitten springen Je moet één ding sowieso hebben, dat is je passie want alleen met passie ga jij heel ver komen In de techniek ! Een monteur zegt ook gelijk , als ik op zoek zou moeten naar een nieuw personeelslid dan kijk ik bij een school waar de techniek hoog staat om dan te kijken wie heeft er bijvoorbeeld een omgebouwde scooter , of die leerling die nog even terug gaat om zijn werk In de werkplaats van school goed te doen dan weet je die is gemotiveerd die wil ook echt ! Die mensen die zijn zo hard nodig voor deze branche! Geen 9 tot 5 mentaliteit want ja Je moet ook Natuurlijk storingsdiensten draaien op zijn tijd dat houdt in dat je ook wel eens In het weekend aan het werk bent, of sávonds op pad, want transport technisch gezien een vrachtwagen kan bijvoorbeeld ook nooit stilstaan want stilstaan kost geld.

Tijd om weer te gaan
Ik kan nog uren na de jongens luisteren en vragen maar dan hou ik ze ook van het werk af en dat wil ik ook niet op mijn geweten hebben!
Mijn unieke moment bij carrosseriebouw zit er weer op ik neem afscheid van Iedereen en Ik ga naar huis en ik bedenk me maar weer dan kan nog de vrachtwagen van de buitenkant zo mooi zijn een goede basis is van belang!
Dankjewel Wim en team dat ik bij jullie te gast mocht zijn en de vragen kon stellen en dat jullie ze allemaal wilde beantwoorden!
Jantine