125 miljoen subsidie voor nieuwe waterstoftankstations en vrachtauto’s
De Nederlandse regering heeft vanochtend bekend gemaakt dat er 125 miljoen euro wordt uitgetrokken voor zware mobiliteit op waterstof. Transportbedrijven kunnen tot 80% subsidie krijgen bij de aanschaf van vrachtauto’s op waterstof, waterstoftankstations krijgen maximaal 40% subsidie. De overheidsbijdrage is bedoeld voor projecten waar een nieuw waterstoftankstation wordt gebouwd, waar vervolgens 10 tot 15 vrachtauto’s gaan tanken. De bedoeling is om direct een gezonde exploitatie te krijgen.
Transportbedrijven in Nederland staan voor flinke uitdagingen. De overheid wil dat ze gaan verduurzamen, terwijl het land kampt met ernstige capaciteitsproblemen op het stroomnet. Grootschalig overschakelen op batterij-electrische vrachtauto’s is de komende jaren voor de transportsector in Nederland niet mogelijk. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat adviseert staatssecretaris Vivianne Heijnen daarom waterstof ruimhartig te ondersteunen om de verduurzaming van de transportsector niet te laten stilvallen. Met het geld worden ongeveer 40 nieuwe waterstoftankstations gebouwd en gaan duizenden vrachtauto’s rijden op waterstof.

“Door subsidie te verlenen voor de combinatie tankstation en de voertuigen die moeten tanken, komt er een einde aan de kip-ei discussie of je eerst tankstations moet hebben zodat er getankt kan worden, of eerst auto’s zodat je daarna een rendabel tankstation kunt bouwen”, aldus staatssecretaris Heijnen. De tankstations moeten wel aan verschillende voorwaarden voldoen. Ze moeten openbaar zijn en toegankelijk voor personenauto’s en vrachtauto’s.
Heijnen: „Waterstof kan hiermee echt gaan doorbreken. De belofte van waterstof is er al jaren. Zeker voor ondernemers die over langere afstanden schoon willen rijden met een zwaardere auto, bijvoorbeeld een vrachtwagen, kan waterstof ideaal zijn. Maar dan moeten er wel tankstations zijn en moet er genoeg te kiezen zijn voor ondernemers. Het wordt tijd dat we ervoor zorgen dat waterstof zijn belofte in gaat lossen.”
Het kabinet handelt daarmee in lijn met de Europese doelstellingen. “Europa eist dat er in 2030 langs alle Europese hoofdsnelwegen waterstoftankstations te vinden zijn. Voor ons land moeten dat er minimaal 30 zijn, verspreid over het hele land. Europa stelt eisen aan deze stations, bijvoorbeeld qua grootte, capaciteit en toegankelijkheid, daar gaan we dus aan voldoen”, aldus Heijnen.
Vanaf maart 2024 kunnen ondernemers de subsidie aanvragen. Bij iedere aanvraag moet minimaal één tankstation zitten.
Foto: de eerste Mercedes Benz vrachtauto op waterstof tankt bij het grote waterstoftankstation van Kuster in Doetinchem
bron : Waterstof Magazine