Van Ginkel BV
Kees en ik kennen elkaar al een fiks aantal jaren (oké, we worden oud) en hadden al vaker tegen elkaar gezegd dat er eens een reportage moest komen. Maar ja, druk natuurlijk, dus dat zakte enigszins naar de achtergrond. Tot de lokale truckshow in Veenendaal. Kees had bedacht vooraf niets tegen Jantine te zeggen, dan zou hij kijken hoelang het duurde dat ik het doorhad. Maar dat was niet lang, want ik sta (lig) bij de intocht voor de foto’s, dus had het meteen door. Dat wordt straks babbelen, dacht ik. Lang verhaal in het kort, wij waren er snel over uit, als we die reportage nu niet gaan doen, komt het er nooit meer van. En natuurlijk gaan we dan met het hele span op pad. Toen Klees ‘groen licht’ kreeg op de zaak, konden we een datum prikken en zo reed ik op een zaterdag naar Barneveld.

Over Van Ginkel BV
Van Ginkel BV Rental & Sales is in 2004 opgericht. Het bedrijf, dat zich aanvankelijk ook richtte op grondverzet en staalbouw, groeide uit tot een internationale speler van formaat op het gebied van kraan- en hoogwerker verhuur en transport. Talloze bedrijven en particulieren huren of kopen een kraan, hoogwerker of verreiker van deze Barneveldse onderneming. In elke bedrijfstak komen jullie ze inmiddels tegen. Van woningbouw, utiliteit (efficiëntie), agrarisch en natuurbeheer tot petrochemische industrie. Door hun snelheid en service (ze hebben een eigen werkplaats waar onderhoudt aan de machines in eigen beheer, maar ook voor derden) kunnen de klanten altijd op Van Ginkel BV rekenen. Wat voor klus ook van Ginkel verkoopt geen nee.

Kees was 16 toen hij als bijrijder meeging bij leveringen van de lokale meubelwinkel. Toen hij 18 werd, vroegen zij hem of het geen tijd werd voor zijn vrachtwagenrijbewijs? Daar zei Kees géén nee tegen. En al snel volgde de rest van de papieren, want Kees had de smaak van het transport te pakken. Na een paar jaar wilde Kees wat meer dan lokaal rijden en kreeg de kans om internationaal te gaan rijden. Kees pakte het aanbod aan en ging er vol voor. Na een aantal prachtige jaren en op een veel mooie locaties te zijn geweest, kwam het moment dat hij moest stoppen als internationaal chauffeur.
Via zijn broertje kwam Van Ginkel BV in het beeld. Inmiddels werkt Kees hier alweer een paar jaar en heeft het naar zijn zin. De ene keer werkt hij met zijn combinatie en verreiker, de andere keer transporteert hij hoogwerkers. De afwisseling bevalt het goed, net als de rust ten opzichte van zijn eerdere werk. “Ik kan weer genieten”, zegt hij. Kees mag zich vermaken met een ‘onwijs dikke’ Volvo 650 FH 16. Hij is meer dan trots op zijn wagen. Ze zijn thuis inmiddels gewend dat hij vaak nog even teruggaat naar zijn wagen. Dan wordt alles schoongemaakt, het is tenslotte zijn werkplek. En een schone werkplek werkt nou eenmaal het lekkerste.

Ook voor de reportage van vandaag is Kees gisteren nog druk bezig geweest. Het span moet er schoon, fris en fruitig bij staan. En zeg nou zelf, staat ze niet mooi te shinen op de foto?
Doe maar normaal
Het werk bevalt Kees goed. “In theorie is géén dag hetzelfde”, zegt hij. “En het respect dat alle medewerkers krijgen, is écht heel fijn. Iedereen wordt gewaardeerd om wie en wat hij/zij is. Uiteraard wordt verwacht dat je communiceert en eerlijk blijft. Maar dat is logisch, toch? Soms tref je onderweg (of op locatie) weleens iemand die het beter weet. Die jou dan gaat uitleggen wat je moet doen. Daar ben ik geen fan van, maar ik word er ook niet boos om. Joh, als jij dat zo goed weet, doe het mij dan even voor”, lacht hij. En ik lach met hem mee.
Ik vraag mij af of Kees zich onderweg weleens druk maakt? “Natuurlijk”, zegt hij, “heb ik onderweg ook van die momenten, net als iedere andere chauffeur. Medeweggebruikers snijden je af of geven je geen ruimte. Het lijkt wel alsof mensen niet door hebben wat het transport allemaal voor ze doet en hoe ze eigenlijk in elke sector de mensen van hun behoeftes voorzien. Dat is zowel in de food als de non-food en in ons geval ook in de bouw (woningen). Begrijp je wat ik bedoel? Mensen heb geen benul van het transport en alles wat erbij komt kijken. Dat is jammer. Daar baal ik uiteraard weleens van, maar ik probeer toch altijd de zonnige kant te zien!”

Kees gaat verder: “De transportwereld is eigenlijk één grote familie. Iedereen kent elkaar wel. Onderweg seinen chauffeurs naar elkaar. Er wordt even gebeld. Of je wordt onderweg gespot met het grote span. Dat is toch fantastisch? Ik geniet van zulke momenten”, aldus Kees .
Fototijd
Zowel Kees als ik hebben ons suf zitten prakkiseren, waar kunnen we het hele span in Barneveld kwijt, voor het welbekende fotomoment? Allebei flink zoeken, ons niet realiserend dat het industriegebied op zaterdagmiddag heel stil is. Dus locaties zat om met het gehele span te staan.
Ik stap bij Kees in en samen rijden we naar twee locaties in de buurt. Als ik zo kijk, ben ik onder de indruk. Daar staat nogal een groot span. Na de foto’s is het voor mij ook tijd om huiswaarts te keren en dan kan Kees terug naar zijn gezin.

Beste Kees, het heeft even geduurd, maar we hebben dan samen eindelijk de reportage kunnen maken. Enorm bedankt voor je gastvrijheid, vriendelijkheid en je respect. En suk6 verder met je mooie werk. Ik vond het écht superleuk!