Daimler Truck start test met vijf vrachtauto’s op vloeibare waterstof
De Duitse vrachtautofabrikant Daimer Truck meldt dat het bedrijf de volgende fase ingaat om het transport met zware vrachtauto’s emissievrij te krijgen. Daarvoor bouwt Daimler vijf GenH2 trucks op vloeibare waterstof. Het bedrijf heeft vijf klanten geselecteerd die vanaf medio 2024 met deze nieuwe voertuigen gaan rijden. Bekende namen als Amazon, Air Products, INEOS, Holcim en Wiedmann & Winz gaan deelnemen aan de eerste klantentests om de ervaring op te doen met langeafstandstransport met brandstofcelvrachtwagens.
Daimler Truck geeft de voorkeur aan vloeibare waterstof bij de ontwikkeling van aandrijvingen op basis van waterstof. In vloebare toestand heeft de energiedrager niet alleen een aanzienlijk hogere energiedichtheid, maar kunnen ook de transportkosten aanzienlijk worden verlaagd. Hierdoor kan er meer waterstof worden vervoerd, wat de actieradius aanzienlijk vergroot en vergelijkbare prestaties van het voertuig mogelijk maakt als die van een conventionele dieseltruck. Tanks voor vloeibare waterstof bieden ook voordelen op het gebied van kosten en gewicht. Het gebruik van vloeibare waterstof maakt daarom een hoger laadvermogen mogelijk.
Bij de ontwikkeling focust de vrachtautofabrikant zich volledig op de klant die grote afstanden wil rijden zonder onderweg te hoeven tanken. Het energieverbruik om waterstof af te koelen tot 253 graden onder nul, de temperatuur waarin H2 van gasvorm overgaat naar vloeibaar, is ondergeschikt. Net als het permanent koelen van de tanks om te voorkomen dat de waterstof in temperatuur stijgt. De waterstof wordt alleen in vloeibare vorm opgeslagen, voor het gebruik in de brandstofcel wordt de waterstof weer omgezet in gas.
De vijf trekkers met oplegger zullen worden ingezet bij verschillende langeafstandstoepassingen op specifieke routes in Duitsland, zoals het transport van bouwmaterialen, zeecontainers of cilindergassen. Tijdens deze eerste klantentests blijven de GenH2 Trucks eigendom van Mercedes-Benz Trucks. De voertuigen worden afgetankt bij aangewezen openbare tankstations voor vloeibare waterstof (sLH2) in Wörth am Rhein en in de regio Duisburg.
Andreas Gorbach, lid van de Raad van Bestuur van Daimler Truck AG, verantwoordelijk voor Truck Technology is enthousiast over deze proef: “Met dit eerste klantenwagenpark worden onze brandstofceltrucks nu in de praktijk getest. Een win-winsituatie voor beide partijen: onze klanten maken kennis met brandstofceltechnologie in de dagelijkse praktijk en ons engineeringteam krijgt een beter inzicht in de behoeften van de klant en relevante gebruiksscenario’s, waarbij rekening wordt gehouden met de opschaling in productie.”
Caroline Stancell, General Manager Hydrogen for Mobility, Europa en Afrika, van Air Products, legt uit: “Air Products is van plan om zijn volledige wereldwijde vloot om te bouwen naar voertuigen op waterstof en is er trots op betrokken te zijn bij dit pilotproject met Daimler Truck. De Mercedes-Benz GenH2 Truck zal binnen ons bestaande wagenpark worden ingezet voor het transport van cilindergassen, waardoor we waardevolle ervaring kunnen opdoen op het gebied van industrieel gastransport. We zijn er ook trots op dat we Daimler Truck in het kader van de proeven kunnen voorzien van een deel van de benodigde tankinfrastructuur en waterstof. Ons nieuwste mobiele tankstation voor vloeibare waterstof zal voor het project in de regio Duisburg worden gebruikt. We zijn benieuwd hoe deze onder reële omstandigheden gaat werken.”
De eerste ontwikkelingen richting deze test zijn de komende maanden al zichtbaar. De bedrijven plannen begin 2024 de eerste tankbeurt van een brandstofceltruck bij een proefstation in Wörth am Rhein. De zogenaamde “sLH2-technologie” (sLH2 = “subcooled” vloeibare waterstof) voor het tanken is samen met Linde ontwikkeld en is via een ISO-norm vrij beschikbaar voor alle geïnteresseerde bedrijven.
Bron : Waterstofmagazine.nl