De Lange Speciaal Transport neemt 5 indrukwekkende Actrossen in gebruik
Het wagenpark van De Lange Speciaal Transport in Dordrecht heeft een grote upgrade gekregen. In korte tijd heeft het bedrijf, gespecialiseerd in uitzonderlijk en zwaar transport, 5 nieuwe Actrossen in gebruik genomen. De zwaarste van deze trucks is de Mercedes-Benz Actros 4163 LS 8×4 SLT met Turbo Retarder Koppeling. Directeur Sander de Lange: “Met deze technologie is het mogelijk om slijtagevrij en zeer nauwkeurig te manoeuvreren met zelfs een treingewicht tot maar liefst 180 ton.”
- De trucks worden ingezet in het zware, uitzonderlijke transport door heel Europa.
- Alle 5 Actrossen zijn zeer luxe uitgerust om het zware, internationale werk voor de chauffeur maximaal te veraangenamen.
- Unieke uitrustings-mogelijkheden, positieve ervaringen met de samenwerking en een hoge betrouwbaarheid van de trucks deden De Lange kiezen voor Mercedes-Benz.
Sander de Lange over de grote bestelling: “Het zijn 5 zeer indrukwekkende trucks die elk op een eigen, onderscheidende manier zijn in te zetten. Zo hebben we 2 maal een Actros 2551 LS VLA 6×2 aangeschaft. Dit zijn 3-assige trucks met voorloopas, voorzien van een schuifschotel en een dubbele plaat koppeling. Op deze trucks hebben we een ontheffing van 72 ton. Ook namen we 2 Actrossen 2548 LLS VLA 6×2 in gebruik. Dit zijn rondom luchtgeveerde Lowliner-voorloopastrekkers: extra laag met een schotelhoogte van 96 cm, en daardoor goed voor volumetransport met hoge ladingen, zoals airco-units. Ze zijn allebei voorzien van een schuif- hefschotel. Het is dus ook mogelijk om hiermee een ‘normale’ trailer mee te nemen. Het mooie is dat alle genoemde speciale voorzieningen direct worden geleverd door Mercedes-Benz. Die hoeven we dus niet los aan te schaffen bij een derde partij.”
Soepel en zonder slijtage
De grootste truck van deze levering is de Actros 4163 LS 8×4 SLT. Ook deze is door Mercedes-Benz voorzien van unieke technologie: de Turbo Retarder Koppeling. Bas de Jong, Accountmanager Trucks bij Van Mossel Mercedes-Benz, vertelt hierover: “Dit is een hydrodynamisch koppelingssysteem. Hiermee wordt het zeer eenvoudig om te manoeuvreren en weg te rijden met zeer zware lading. Het systeem maakt gebruik van olie in de overbrenging: dit scheelt ook slijtage. En door het terugbrengen van het aantal schakelmomenten bespaar je brandstof. Bovendien wordt het risico van oververhitting beperkt.” De Lange voegt toe: “We komen overal in Europa, dus ook in kleine bergdorpjes. En dan is het heel fijn dat je een truck hebt waarmee je ook de kleinste manoeuvres soepel kunt uitvoeren.”
Chauffeurs enthousiast
De trucks van De Lange Speciaal Transport rijden vaak lange afstanden voor de speciale klussen. Sander de Lange: “Onze chauffeurs zijn regelmatig langere tijd van huis. We willen dat het ze in die tijd aan niets tekortkomt en ze iedere dag en nacht een prettig verblijf bieden. Eigenlijk alle leverbare luxe zit er dan ook wel op.” De Actrossen hebben de (grootste) Gigaspace-cabine met extra opbergruimte, sidefenders, luchthoorns en luxe led-verlichting rondom. Vanbinnen is de uitrusting ook riant met lederen bekleding, een comfort bed met premium matras en een uitgebreid ledverlichtingpakket. De Lange: “Hiermee kun je het geheel naar eigen smaak verlichten: net zoals in je eigen huiskamer. De chauffeurs zijn daar erg blij mee, net als met het zeer uitgebreide audiosystem: dit geeft een heel mooie sound.”
Weinig stilstand gaf vertrouwen
In het verleden deden De Lange Speciaal Transport en Mercedes-Benz Trucks al jaren zaken. De Lange vertelt hierover: “Bas de Jong werkte eerder als werkplaatsleider bij Van Mossel hier in Dordt. Hij repareerde onze trucks en deed de nodige aanpassingen. Het is een specialist die het product door en door kent, goed weet wat wij nodig hebben en ons duidelijk adviseert. En ook al reden we in de afgelopen jaren ook veel met andere merken: de zware Actros 8×4 waar we al jaren ervaring mee hebben, steekt er bovenuit. De chauffeurs zijn er over te spreken en de truck is betrouwbaar, want staat bijna nooit stil. Voor ons vormde dat, samen met de prettige samenwerking, de basis om nu voor deze grote bestelling te gaan.”
Bas de Jong is nu Accountmanager en adviseerde De Lange bij de aanschaf van deze 5 trucks. Hij sluit af: “We zijn heel trots op deze samenwerking en de indrukwekkende, state-of-the-art vloot die De Lange Speciaal Transport nu in gebruik heeft genomen.”
Over De Lange Speciaal Transport
De Lange Speciaal Transport uit Dordrecht is een transport- en expeditiebedrijf voor internationaal (weg)transport voor vrachten met bijzondere afmetingen. Het bedrijf heeft langlopende transportvergunningen door heel Europa. Klanten kunnen daardoor op korte termijn speciaal transport uitvoeren, zonder lang te hoeven wachten op de juiste licenties.
De Lange is sinds 2017 onderdeel van transportgroep Capelle. Het maakt in die hoedanigheid maximaal gebruik van de vele voordelen van deze grote organisatie. Door het grote netwerk met vestigingen in Nederland, Spanje, Frankrijk, België, Luxemburg, Duitsland, Polen en de UK heeft de groep beschikking over een groot assortiment aan materiaal. Via het eigen netwerk biedt De Lange Speciaal Transport, samen met externe samenwerkingspartners, bovendien zee- en luchttransport.
Bron : Daimler Trucks Nederland