FedEx test Renault Master op H2 bij het bezorgen van pakjes in Utrecht
Logistiekbedrijf FedEx is in Nederland gestart met het bezorgen en ophalen van pakjes op waterstof. Voor de proef die loopt in de stad Utrecht wordt de Renault Master Van H2-TECH gebruikt. Deze wordt in Frankrijk geproduceerd door het bedrijf HYVIA, een joint venture is tussen de Renault Group en Plug. De test in Utrecht duurt twee weken.
Met een volle tank van 6 kilo kan FedEx 400 kilometer rijden. Deze hoeveelheid waterstof wordt onder een druk van 700 bar binnen vijf minuten getankt. De waterstof-electrische auto heeft een elektromotor van 33 kW aan boord en een accu van 33 kWh om snel extra stroom te kunnen leveren. Hierdoor kan de brandstofcel egaler en daarmee efficiënter stroom produceren.
Marius Penninks van FedEx Express Europe is zeer geïnteresseerd in de uiteindelijke resultaten. “Het is belangrijk om nieuwsgierig te blijven naar oplossingen die onze afhankelijkheid van fossiele brandstoffen nu al kunnen verminderen. Waterstof wordt vaak getipt als een toekomstige oplossing, zowel binnen als buiten de transportsector. Deze test biedt ons de kans om uit eerste hand ervaring op te doen met een voertuig van dit type, om feedback van onze chauffeurs te horen over de rijervaring, en om eventuele voordelen of beperkingen van de technologie te ontdekken in de context van een logistieke omgeving.”
Als onderdeel van de ambitie om tegen 2040 emissieneutraal te werken is FedEx Express begonnen met het elektrificeren van haar ophaal- en bezorgvloot in Europa en elders, waarbij oude dieselvoertuigen worden vervangen door batterij-elektrische. Of deze uitrol de komende jaren verder gaat is sterk afhankelijk van netcongestie in het gebied.
Bron : Waterstof Magazine