MAN opent groot aantal accu-reparatiecentra in Europa
Naast de twee al operationele MAN accu-reparatiecentra in Duitsland en Spanje gaat MAN Truck & Bus in 2024 en 2025 een groot aantal nieuwe accu-reparatiecentra in gebruik nemen. De komende twee jaar opent de fabrikant nieuwe reparatiecentra in Italië, Denemarken, Noorwegen, Oostenrijk, België, Nederland, Frankrijk, Polen en Groot-Brittannië. En er staan nog meer landen in Europa op de planning.
De komende twee jaar investeert MAN Truck & Bus miljoenen in deze centra. Er zijn al twee accu-reparatiecentra operationeel in Duitsland (locatie Hannover-Laatzen) en Spanje (Barcelona). De uitrol van de accu-reparatiecentra in Europa is nodig omdat de eerste exemplaren van de nieuwe MAN eTruck-generatie in 2024 aan klanten worden geleverd. Bovendien rijden er al meer dan 1.000 batterij-elektrische stadsbussen en meer dan 2.400 volledig elektrische bestelwagens van MAN rond op de Europese wegen.
Met het opvoeren van de productie van de MAN eTruck blijft het aantal elektrische voertuigen de komende jaren aanzienlijk toenemen. De bedrijfswagenfabrikant uit München bereidt zich hierop voor binnen zijn serviceorganisatie.
“Accureparatie is een must voor MAN om de economische efficiëntie en operationele inzetbaarheid van de elektrische voertuigen van onze klanten op een hoog niveau te waarborgen. We leveren ook een belangrijke bijdrage aan de closed-loop benadering van tractiebatterijen, omdat dit de levensduur van de accuin het voertuig verlengt, waardoor belangrijke hulpbronnen worden gespaard”, aldus Christopher Kunstmann, Senior Vice President Customer Service Management bij MAN Truck & Bus.
Eerste accu-reparatiecentrum in 2020 in gebruik genomen
Het eerste accu-reparatiecentrum en de bijbehorende opbouw van expertise met betrekking tot de reparatie van batterijen dateert uit 2020. De eerste proefreparaties en procesdocumentatie werden uitgevoerd voor de batterijen van de elektrische MAN eTGE bestelwagen, die in 2018 op de markt werd gebracht. Daarna volgden de batterijpakketten van de MAN eTGM distributietruck, die in 2020 in een kleine serie op de markt debuteerde, en de start van de serieproductie van de elektrische MAN Lion’s City E stadsbus, eveneens in 2020.
Voor al deze verschillende batterijen werden reparatiestappen getest, medewerkers getraind, reparatie-instructies opgesteld en werkplaatsvereisten gedefinieerd. Deze kennis, die werd vergaard in het eerste accu-reparatiecentrum van MAN in Hannover-Laatzen, wordt nu overgedragen aan de andere markten. Het doel is om in elke markt waar MAN vertegenwoordigd is met batterij-elektrische bedrijfsvoertuigen een reparatiecentrum voor batterijen te hebben. Korte transportroutes en goed opgeleide technici ter plaatse zorgen ervoor dat de accu snel kan worden gerepareerd. Dit minimaliseert de uitvaltijd van voertuigen.
Zo lang mogelijk gebruiken
Het belangrijkste doel van MAN Truck & Bus is om de batterij zo lang mogelijk te gebruiken in het voertuig. Daarom staan reparatie en revisie centraal in de huidige maatregelen. Sinds 2023 leidt MAN het REVAMP-project, als onderdeel van een consortium van negen partners uit de industrie en wetenschap. Dit driejarige project is gericht op het automatiseren van de beoordeling van de staat van gebruikte voertuigbatterijen. Deze kennis zal worden gebruikt om batterijen op een rendabele manier een upgrade te geven, zodat ze weer kunnen worden gebruikt in voertuigen (‘2nd use’) of voor andere doeleinden (‘2nd life’). Het REVAMP-project wordt gefinancierd door het Duitse Ministerie van Economische Zaken en Klimaatbescherming (BMWK).
In 2023 werd MAN Truck & Bus ook partner van het startup-netwerk Circular Republic in München om dichter bij het doel van de Battery Closed Loop te komen. Circular Republic is onderdeel van UnternehmerTUM GmbH en heeft zichzelf tot taak gesteld om gevestigde bedrijven en startups samen te brengen, om innovaties in de circulaire economie te implementeren en door te ontwikkelen. In een eerste project onder leiding van Circular Republic werkt MAN samen met andere partners aan de halfautomatische ontmanteling van tractiebatterijen en de recycling van celmodules.