Transporterend Nederland maakt graag kennis met de MAN waterstof-truck

Voor Paul Kappen, Key Account Manager  MAN Truck & Bus, zijn het bijzondere dagen. Het lijkt of heel Nederland belangstelling heeft voor de eerste truck met een verbrandingsmotor op waterstof. Inmiddels hebben zich honderden transporteurs gemeld die meer informatie willen over de emissievrije vrachtauto.

Kappen vindt het innovatieve voertuig helemaal niet spannend meldt hij op LinkedIn. “De MAN hTGX rijdt als een truck, heeft het geluid van een truck, trekt met 520PK en 2500Nm koppel als een echte truck en het tanken is ook kinderspel. Letterlijk de slang eraan en op het kopje drukken. De waterstofprijzen ontwikkelen de goede kant op dus de case is ook snel dicht te rekenen. Zero Emissie en Zero downsides.”

Een vrachtauto met een waterstofverbrandingsmotor kan een belangrijke tussenstap zijn richting efficiënt en emissievrij vervoer. De verbrandingsmotor bestaat uit een techniek die de afgelopen decennia sterk is geoptimaliseerd en zeer betrouwbaar is. De Nederlandse wet wordt aangepast aan de Europese en dat betekent dat het voertuig wordt gezien als emissievrij en toegang heeft tot de zero-emissie zones. 

Komende 2 weken laat MAN transporterend Nederland kennis maken met deze revolutionaire truck die een prachtige aanvulling is wanneer BEV’s niet de beste oplossing bieden. Daarbij moet gedacht worden aan zware inzet, lange(re) afstanden tot wel 600 km op 1 tankbeurt en op plekken waar electrische voertuigen door netcongestie niet kunnen worden opgeladen. En dat worden er steeds meer.
Het tanken van waterstof neemt maximaal 15 minuten in beslag dus meerdere shifts op 1 dag zijn met de waterstof-truck met een verbrandingsmotor geen enkel probleem.

Bron: Waterstofmagazine.nl

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait