Diesel, elektriciteit en waterstof: MAN presenteert zijn volledige gamma aandrijflijnen voor trucks
In de aanloop naar de IAA Transportation 2024 geeft MAN Truck & Bus nu al een voorproefje van het nieuws van het merk in september. In de Oostenrijkse Alpen presenteerde het merk een compleet gamma aan truck-aandrijflijnen met elektro-, waterstof- en ultramoderne dieselmotoren die bijdraagt aan het CO2-vrij maken van het goederentransport over de weg.
De nieuwe MAN eTruck biedt met zijn modulaire accuconcept plus verschillende wielbases, cabines, PTO’s en industriële uitrustingen nu meer dan een miljoen configuratievarianten. Daarmee bewijst hij zich bij uitstek geschikt voor alle relevante branches, opbouwoplossingen en transporttaken. De voorbereiding op de komende MCS megawatt-laadstandaard met maximaal 1.000 kW maakt laden tijdens de rijpauze van de chauffeur mogelijk. Dit maakt een dagelijkse actieradius van maximaal 800 kilometer realistisch, wat ook voldoende is voor de gemiddelde langeafstandstoepassingen. Dit is één van de redenen waarom klanten al zeer geïnteresseerd zijn in de nieuwe eTruck-serie van MAN. Inmiddels zijn er al 2.000 bestelaanvragen en bestellingen binnengekomen, waaronder een grote order uit Frankrijk die 100 trucks omvat.
“Hoewel de overgang naar CO2-vrij vrachtvervoer wordt gekenmerkt door verschillende aandrijftechnologieën, ligt onze focus duidelijk op elektromobiliteit als belangrijkste aandrijfoptie. De waterstofverbrandingsmotor kan een nuttige aanvulling zijn voor specifieke toepassingen, net als de brandstofcelaandrijving die momenteel nog in ontwikkeling is”, verklaart Alexander Vlaskamp, CEO van MAN Truck & Bus. Daarnaast zal de dieselmotor volgens hem een belangrijke rol blijven spelen tijdens de gehele transformatie totdat deze volledig is vervangen.
“Daarom hebben we onze nieuwe D30-motor aanzienlijk efficiënter en zuiniger gemaakt en de CO2-uitstoot verder verlaagd. Deze krachtbron is gebaseerd op het gemeenschappelijke motorplatform van de TRATON GROUP en is het tastbare resultaat van een intensieve samenwerking tussen onze ontwikkelingsafdelingen. In de toekomst gaan we trucks met verbrandingsmotor en elektrische trucks op dezelfde productielijn produceren, om zo flexibel in te kunnen spelen op de verschuiving in de vraag naar elektrische trucks. Maar om de revolutie op het gebied van aandrijving te laten slagen, moet de uitbreiding van de laadinfrastructuur een absolute prioriteit zijn voor politici, infrastructuurexploitanten en fabrikanten”, vervolgt Vlaskamp.
Tegen 2030 moet elke tweede truck van MAN die in Europa op kenteken wordt gezet, batterij-elektrisch zijn. Onlangs opende de Milence joint-venture voor laadinfrastructuur, waar MAN als onderdeel van de TRATON GROUP samen met Daimler Truck en Volvo Trucks deel van uitmaakt, één van de eerste grote laadparken voor trucks in de haven van Antwerpen. Op initiatief van de fabrikanten worden in de komende jaren in totaal 1.700 laadpunten opgezet. In 2030 zullen er in totaal 50.000 nodig zijn voor het gestaag toenemende aantal elektrische trucks. MAN werkt ook aan de elektrificatie van zijn eigen servicenetwerk.
MAN introduceert als eerste fabrikant trucks met waterstofverbrandingsmotoren
Parallel aan de ontwikkelingen op het gebied van elektromobiliteit werkt MAN aan waterstoftechnologie als aanvullende emissievrije oplossing voor speciale toepassingen, zoals zwaar transport of voor toepassingen waar de laadinfrastructuur moeilijk te implementeren is. In lijn hiermee heeft MAN een prototype van een truck op waterstof ontwikkeld, die vanaf 2025 als MAN hTGX in kleine series van in eerste instantie 200 exemplaren wordt geleverd aan klanten in Nederland, Duitsland, Noorwegen, IJsland en een aantal niet-Europese landen. Net als zijn elektrische tegenhanger voldoet de MAN hTGX aan de strenge criteria die aan een emissievrije truck worden gesteld.
Zeer efficiënte conventionele aandrijflijn voor de overgangsfase
Voor de vraag naar trucks met conventionele verbrandingsmotoren die blijft bestaan in de overgang naar emissievrije aandrijvingen, lanceert MAN een zeer efficiënte motor voor de MAN TGX- en TGS-serie (trekkers) in de vorm van de nieuwe Power Lion-motor. De met behulp van de gecombineerde technologische expertise van de TRATON GROUP ontwikkelde motor, die speciaal is ontwikkeld voor trucks van MAN, heeft een aanzienlijk lager brandstofverbruik en zodoende een CO2-reductie tot 3,7 procent in combinatie met de nieuwe MAN TipMatic 14 versnellingsbak, een nieuw remgeneratie-systeem en aerodynamische maatregelen. In landen waar CO2-tol geheven wordt, biedt deze motor bovendien aanvullende besparingen op de kilometerkosten, omdat hij in zeer gunstige tolklassen wordt ingedeeld.
Geavanceerde veiligheids- en assistentiesystemen
Naast de CO2-arme technologieën zet MAN ook nadrukkelijk in op veiligheid door middel van geavanceerde assistentiesystemen. Sinds begin 2024 levert MAN al voetgangers- en fietsersdetectiesystemen, de derde generatie van het geavanceerde noodremsysteem (EBA) en de keerhulp voor de bescherming van de meest kwetsbare weggebruikers in zijn trucks. De nieuwe versie van de MAN TGE bestelwagen, die afgelopen mei werd onthuld tijdens de Transpotec-beurs, beschikt eveneens over een groot aantal nieuwe veiligheids- en assistentiefuncties. Voorbeelden zijn het Cruise Assist Plus-systeem met de Emergency Assistant-functie. Het noodhulpsysteem controleert continu of de bestuurder nog actief met rijden bezig is. Als dit niet het geval is, kan het systeem de auto tot stilstand brengen en vervolgens beveiligen (alarmlichten activeren, eCall starten, portieren ontgrendelen).
Bron ; MAN Truck en Bus Nederland