Fiat viert 125-jarig bestaan en glimlacht naar de toekomst

FIAT bestaat 125 jaar en is één van de oudste automerken ter wereld. Op 11 juli 1899 werden in Turijn de statuten ondertekend voor de ‘Società Anonima Fabbrica Italiana di Automobili – Torino’, waarna FIAT uitgroeide tot een iconische en toonaangevende autofabrikant dat wereldwijd vele miljoenen auto’s aan de man bracht. Het jubileum, een mijlpaal die maar weinig autofabrikanten bereiken, werd gevierd tijdens het evenement ‘Smiling to the future’. Dit event markeert ook het begin van een nieuw hoofdstuk in de lange, succesvolle geschiedenis van FIAT. Bekijk HIER het evenement.

John Elkann, voorzitter van Stellantis: “FIAT ontstond in 1899 uit de passie voor vooruitgang. Het is een van de weinige bedrijven die erin slaagden de overgang te maken van ambachtelijke productie naar het industriële tijdperk. Het merk gaf miljoenen mensen de vrijheid om zich te verplaatsen – in stijl. We zijn nooit gestopt met ontwikkelen, oplossingen vinden, geloven in onze toekomst en vasthoudend verdedigen wat we hebben opgebouwd. We bedanken alle mensen die ervoor hebben gezorgd dat de Turijnse startup uitgegroeid is tot Stellantis, een van de grootste autofabrikanten ter wereld.”

Olivier Francois, FIAT Brand CEO & Stellantis Global CMO during Fiat 125 anniversary in Turin, Italy – Thursday July 11, 2024 – Motors – ( Photo Mauro Ujetto / LaPresse )

Carlos Tavares, CEO van Stellantis: “Geweldig om hier in Turijn, de thuisbasis van FIAT, het 125-jarig bestaan van het merk te vieren en de emotie daarvan met alle belanghebbenden te delen. Als een van de iconische merken van Stellantis biedt FIAT klanten wereldwijd échte Italiaanse smaak. Voor het derde jaar op rij is FIAT het grootste merk van Stellantis als het gaat om volume. Het is het grootste merk in Italië, Brazilië, Turkije en Algerije en biedt overal ter wereld schone, veilige en betaalbare mobiliteit. Ik dank iedereen voor wie FIAT al generaties lang dierbaar is en ervoor zorgt dat FIAT nóg eens 125 jaar rijke historie kan schrijven, en de passie en het verlangen deelt om onze klanten altijd te laten glimlachen.”

Olivier Francois, CEO van FIAT en Stellantis Global Chief Marketing Officer: “FIAT biedt klanten al 125 jaar wat ze nodig hebben: onderscheidende en betaalbare stadsauto’s, zuinige auto’s voor het gezin, bedrijfswagens en last but not least, Abarth voor alledaags rijplezier. FIAT maakt nu zijn comeback op de wereldmarkt, gebaseerd op drie pijlers: Italiaans design, een wereldwijd toepasbaar platform en lokale relevantie. De nieuwe Fiat Grande Panda is het eerste lid van onze nieuwe mondiale familie. In het komende decennium creëren we een productaanbod met het juiste model voor elke klant, want bij FIAT staat de klant centraal.”

Tijdens het ‘Smiling to the future’-evenement ter gelegenheid van FIAT’s 125e verjaardag in het iconische Lingotto-gebouw – de voormalige FIAT-fabriek in Turijn – waren twee ‘speciale gasten’ aanwezig. Zo werd daar de Fiat 500e Giorgio Armani voorgesteld, een extra verfijnde, gelimiteerde editie die FIAT wereldwijd aanbiedt en die Italiaanse uitmuntendheid koppelt aan duurzaamheid. Daarnaast was ook de Fiat Grande Panda aanwezig, de nieuwe ‘wereldauto’ die als eerste van een nieuwe generatie modellen een nieuw tijdperk voor FIAT inluidt. De festiviteiten in Turijn eindigden met een parade van klassieke en moderne FIAT-modellen over de beroemde testbaan op het dak van het Lingotto-gebouw, waarmee het technologische en historische erfgoed van het merk op passende wijze werd gedemonstreerd.

Olivier Francois, FIAT Brand CEO & Stellantis Global CMO during Fiat 125 anniversary in Turin, Italy – Thursday July 11, 2024 – Motors – ( Photo Mauro Ujetto / LaPresse )

Fiat 500e Giorgio Armani

Ter gelegenheid van zijn 125-jarig jubileum kondigde FIAT een belangrijke samenwerking aan met Giorgio Armani – symbolisch op de verjaardag van de Italiaanse modeontwerper. De twee wereldwijd fameuze Italiaanse merken sloegen de handen ineen om de mooiste uiting van Made in Italy op wielen te creëren: de Fiat 500e Giorgio Armani. Het is voor het eerst dat twee wereldwijd iconische merken op het gebied van Italiaans design, stijl, originaliteit en vakmanschap samen een ‘instant klassieker’ creëerden. Deze speciale editie van de Fiat 500e is een eerbetoon aan het meesterschap van het Centro Stile FIAT en het Armani Style Center. Ontwerpers van beide bedrijven werkten maandenlang samen om de ziel van de twee merken in één werk samen te voegen.

Olivier Francois, FIAT Brand CEO & Stellantis Global CMO during Fiat 125 anniversary in Turin, Italy – Thursday July 11, 2024 – Motors – ( Photo Mauro Ujetto / LaPresse )

De FIAT 500e Giorgio Armani is leverbaar als hatchback en combineert de ongeëvenaarde elegantie van Giorgio Armani met de brutale persoonlijkheid van de Fiat 500e. De exclusieve uitvoering is beschikbaar in twee unieke, eigentijdse kleuren: ‘dark green micinalised’ en ‘ceramic greige’. Contrasten en versieringen zijn daarbij tot een minimum gereduceerd voor een puur, minimalistisch effect in lijn met de stijl van Giorgio Armani. Een belangrijk uiterlijk element zijn de wielen met een opvallend GA-logo.

Het interieur weerspiegelt pure vakmanschap, met stiksels en driedimensionale patronen in de stoelbekleding die doen denken aan klassieke kleermakerstechnieken. De elegante materialen van hoge kwaliteit kunnen worden gecombineerd met innovatieve accenten, zoals lasergesneden hout op het dashboard. Ook kenmerkend zijn de luxe, zachte stoffen met ambachtelijk verfijnd borduurwerk. De nieuwe Fiat 500e Giorgio Armani draagt het logo van de modeontwerper niet alleen op de wielen, maar ook in de stoelbekleding. Daarnaast prijkt de handtekening van Armani op het dashboard, de portierbekleding en de achterruit.

during Fiat 125 anniversary in Turin, Italy – Thursday July 11, 2024 – Motors – ( Photo Nelson Hasanpapaj / LaPresse )

De standaarduitrusting van de FIAT 500e Giorgio Armani omvat onder meer Full LED Infinity Design-koplampen, een glazen dak, een topklasse JBL-audiosysteem en een infotainmentsysteem met een 10,25-inch touchscreen, navigatie en draadloos CarPlay en Android Auto. De volledig elektrische aandrijving bestaat uit een 87 kW (118 pk) sterke elektromotor en een batterij waarmee een actieradius tot 320 kilometer (WLTP) mogelijk is. FIAT biedt deze limited edition – in lijn met zijn missie om Made in Italy wereldwijd te promoten – vanaf volgend jaar aan in Europa.

Fiat Grande Panda: de nieuwe wereldauto van FIAT

Met de nieuwe Fiat Grande Panda keert FIAT terug op de mondiale volumemarkt. De auto is ontwikkeld op basis van drie pijlers: Italiaans design, wereldwijd toepasbaar platform en lokale relevantie. Waarden als duurzaamheid, eenvoud en schoonheid zijn belangrijke ingrediënten. Het ontwerp is geïnspireerd op de iconische Fiat Panda uit de jaren tachtig – de perfecte universele auto voor elke gelegenheid en elke klant. Daardoor was de originele Panda en is de Grande Panda een maatschappelijk relevante auto voor iedereen. Ook de Fiat Grande Panda is zowel betaalbaar als gezinsvriendelijk.

De Grande Panda is ontworpen in het FIAT Centro Stile en gebaseerd op een multi-energieplatform dat geschikt is voor volledig elektrische aandrijving en een verbrandingsmotor. Dat biedt de mogelijkheid om de aandrijflijn te kiezen die het beste past bij de behoeften van de klant, waar ook ter wereld. Dit is ook de eerste Panda in het B-segment. Met een lengte van slechts 3,99 meter en een breedte en hoogte van 1,76 en 1,57 meter is de Grande Panda compacter dan gemiddeld in dit segment. Toch biedt hij 361 liter bagageruimte, nog eens 13 liter bergruimte in het dashboard en comfortabel plaats aan vijf inzittenden.

Zijn Italiaanse karakter komt tot uiting in het onderscheidende design. De carrosserie kenmerkt zich door de combinatie van strakke lijnen en zachte oppervlakken, die de robuuste wielkasten accentueert. Opvallend zijn ook de zilvergrijze skidplates voor en achter, glanzend zwarte raamstijlen, geblindeerde ruiten en het ontwerp van de 17-inch lichtmetalen wielen. De Fiat Grande Panda wordt geleverd met keuze uit zeven carrosseriekleuren: rood, wit, zwart, groen, bruin, blauw en geel. In het interieur brengt FIAT een eerbetoon aan de testbaan op het Lingotto-gebouw. Het dashboard en de polycarbonaat rand van het beeldscherm verwijzen met hun vormen naar de testbaan en creëren een onderscheidende en suggestieve uitstraling.

Het eerste lid van de nieuwe FIAT-familie komt op de markt met volledig elektrische aandrijving en als hybridevariant. De elektrische versie combineert een 83 kW (113 pk) sterke elektromotor met een 44 kWh-batterij waarmee een actieradius van meer dan 320 kilometer (WLTP gecombineerd, onder voorbehoud) mogelijk is. Deze versie biedt tevens een unieke innovatie die het opladen eenvoudiger maakt. Zo is de Fiat Grande Panda de eerste auto met een geïntegreerde, spiraalvormige laadkabel. Die is ondergebracht in een behuizing onder de motorkap, wat extra bagageruimte achterin oplevert en het gebruik gemakkelijk maakt. Deze kabel is eenvoudig te gebruiken en ligt niet op de grond, waardoor die schoon blijft. Na het openen van de behuizing is de kabel direct en eenvoudig aan te sluiten.

De prijzen van de nieuwe Fiat Grande Panda worden binnenkort bekend gemaakt.

Casa FIAT: unieke locatie om je onder te dompelen in het FIAT-universum

Het 125-jarig jubileum van FIAT is de perfecte gelegenheid om de nieuwe tentoonstelling Casa FIAT te bezoeken. De expositie is het resultaat van de samenwerking van de Pinacoteca Agnelli en FIAT. De tentoonstelling schetst de geschiedenis van het merk en zijn relatie met het oude fabrieksgebouw in Turijn. Het gebouw is legendarisch en staat symbool voor de oorsprong van de industriële productie van FIAT. Het is in de jaren twintig van de vorige eeuw ontworpen door Giacomo Matté Trucco en gerestaureerd onder leiding van Renzo Piano in de jaren negentig.

Door middel van een interactieve display vertakt de tentoonstelling zich in diverse thema’s: Car Design, Architecture, Society en Kids. Bezoekers kunnen zich volledig onderdompelen in het FIAT-universum. Dat draait symbolisch rond de houten master van de carrosserie van de 500. De expositie vertelt het complete verhaal van FIAT, van de oprichting in 1899 tot aan recente ontwikkelingen. De tentoonstelling presenteert per decennium de sleutelmomenten in de geschiedenis van FIAT, zoals de productie van belangrijke auto’s als de Nuova 500 uit 1957 en Panda uit 1980, ontworpen door Giorgetto Giugiaro. Met deze tentoonstelling accentueert FIAT zijn geschiedenis, zonder de blik van de toekomst af te wenden.

Bron : Fiat / Stellantis Nederland

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait