Heebink speciale oldtimer editie

Oldskool of Newskool

Er zijn zoveel verschillende vrachtwagenmerken tegenwoordig en in de combinatie met de  bekende greendeals vanaf het nieuwe jaar zorgt het  voor veel roering in de huidige tijd. Het is soms best jammer maar ook wel begrijpelijk.. Want voor vele (en als ik heel erg terug ga naar mijn eerste keer kennismaking ook ) is het de interne  die diesel natuurlijk gaat  opwarmen bij het horen van het opstarten met de oldskool diesel trucks!  Iedereen met een beetje truck liefde , snapt direct wat ik bedoel!  Het werd daarom vond ik ook weleens weer tijd om een oldtimer op te zoeken voor reportage voor Trucksmagazine. Dus een oproep werd geplaatst , en er volgde meerdere taggs.. één die er getagd werd EN volgens verzoek in het bericht contact opnam was Karel Jilesen. Hij is werkzaam bij J Heebink in Veenendaal en hij wist een mooi project! Als het af was, dan moest ik er zeker maar eens langs!

Op de truckshow in Veenendaal !

Sinds 25 April rijd hij in zijn vrije tijd officieel rond op  de DAF 3600 Space cap uit 1987 !

Dit prachtige exemplaar heeft jaren in Frankrijk rond gereden en is zo`n 7 jaar geleden al gerestaureerd door Bart Schers. Nu 7 jaar later hebben ze bij Heebink deze vrachtwagen, in hun eigen huisstyle gespoten. En dat is vaakal handmatig gedaan dus tot aan de blanke lak!  En dat is wel wat anders dan tegenwoordig! Op het chassis na hebben ze alles in eigen beheer gedaan! Dat is echt heel gaaf! En men herkent het ook direct 

Kortom het is tot in de puntjes afgewerkt! Trots gaat Karel dan ook diverse truckshows af! Één ervan is de jaarlijkse truckshow in Veenendaal.  En het ideale moment om even met elkaar te gaan praten!

Van buiten naar binnen

Vanuit vestigingen en distributiecentra in Veenendaal, Manchester en Milton Keynes bedient J. Heebink Logistic Services de Europese markt. Een omvangrijk en veelzijdig wagenpark gaat samen met geavanceerde logistieke diensten. Een totaalconcept dat garanties biedt voor maatwerk. Van palletzendingen tot pakketjes, van stukgoederen tot lengtegoederen, van volumetransport tot geconditioneerd transport, en sinds kort verzorgen zij ook transportopleidingen.

Karel werkt inmiddels alweer 6,5 jaar bij Heebink en heeft het er goed naar zijn zin!  Karel is in 2018 begonnen op de transport administratie en sinds 2021 toen de Brexit een feit was begonnen op de douaneafdeling. Hiervoor heeft hij 2 opleidingen tot senior declarant voor gevolgd. Sinds z’n 18e (inter)nationaal chauffeur, maar na ruim 11 jaar wilde Karel iets anders. Het rijden kon hij niet helemaal los laten en na enkele maanden bij Heebink in dienst, begon hij een twee / drie avonden in de week te pendelen.. ( o.a. van de haven van Rotterdam naar Veenendaal )  Mede door dit pendelen , heeft hij het gevoel met  “buiten” nooit verloren.   Ik kan merken dat hij echt trots is op het bedrijf! Hij heeft niet alleen DAF hart , maar ook een hart voor Heebink! Karel kan dan ook veel vertellen over het bedrijf!  Vind ik mooi! 

BREXIT 

Iedereen weet dat Heebink op Engeland rijd en het was natuurlijk voor hun spannend tijdens de Brexit.. gaat het wel gebeuren of juist niet?  Directeur Cees Heebink  wist iig er moet iets gebeuren, want hij voelde het al goed aan, die Brexit die kwam!

Ze hebben dus niet stil gezeten ze hebben echt al strakke acties ondernomen. Want de chauffeur moest ten alle tijden zijn werk zo “stoorloos “door moet blijven doen!

Ze hebben een speciale afdeling opgericht en alle verantwoordelijken de juiste opleiding gegeven. Begin 2021 waren er 3 mensen actief op deze afdeling. Toch bleek algauw dat er meer medewerkers nodig waren om de beste service te blijven garanderen. Inmiddels werken er al 8 medewerkers op hun douaneafdeling. Elke dag garanderen zij een vlotte doorstroming van de goederen en vrachtwagens. Karel zegt er nog bij :” Ik was bij de kinderschoenen , ik heb de opstart meegemaakt en kijk wat er nu staat!  Dat is toch fantastisch! “

Hoe de DAF er kwam

Cees had altijd al een voorliefde voor het model 2800 / 3300 / 3600 en dan met name de space cab variant, misschien ook wel omdat deze nooit bij Heebink heeft gereden omdat in de tijd dat deze space cabs reden, ons bedrijf met topsleepers reed. Gelukkig zijn de tijden veranderd, door nieuwe regelgeving omtrent voertuig lengtes en kan er nu veel meer gedacht worden aan het comfort van de chauffeur.. Cees heeft altijd gezegd als het kan.. Dan komt er één .. en in 2023 was het dan zover! Karel kwam in contact met de vorige eigenaar, Bart Schers, en toen ging het balletje snel rollen. Bart had inmiddels een nieuw DAF 3600 project en was bereid zijn DAF 3600, die hij 7 jaar geleden al compleet gerestaureerd had te verkopen. Dus Karel heeft daarop gelijk een bericht naar Cees gestuurd, hem daardoor een slapeloze nacht bezorgd en de aankoop was snel beklonken.

Karel heeft dan wel een DAF hart, maar ook een mooi tikje met oldtimers , en vroeg aan Cees , allemaal heel leuk en wil met liefde voor je onderdelen verder zoeken, maar je gaat er wel mee rijden toch? Of wie krijgt die eer?  De eer om met de DAF te rijden kwam toe aan Karel , want hij heeft niet alleen de passie zoals elke oldtimer rijder heeft hij kan er ook nog mee omgaan!  Want helaas kan niet iedereen meer schakel rijden, en deze beauty moet toch blijven rijden!  Want stil staan is letterlijk achteruit gaan en dat zou toch wel heel erg zonde zijn! 

Cees rijd er zelf ook soms mee, en Karel mag hem mee nemen naar een show zoals bijvoorbeeld de truckshow Veenendal , dan is dat natuurlijk de glimlach waard!  En die gaat ook niet van het gezicht af ! En dat is alleen maar te begrijpen!
Inmiddels heeft Karel er zelf ook 1 gekocht. Een DAF 75 van 26 jaar oud. met dit model heeft hij in zijn chauffeurs carrière veelal mee gereden, dus hij heeft heel veel met dit model. Misschien zien wij Cees en Karel binnenkort wel samen op een truckshow hier.

DAF is meer dan alleen een oldtimer

De DAF 3600 Space cap uit 1987, is niet alleen prachtig om mee te rijden, maar stilstaand is ze natuurlijk ook een prachtig aanzicht  , en mede daardoor is ze ook een trigger voor de nieuwe generatie!

Helaas durft men niet tegenwoordig zo een bedrijf binnen te stappen , want dat is toch net even anders.. Sta je daar en tegen op een truckshow en er loopt net één jongen of dame die graag wil werken bij het  bedrijf en zien jou wagen daar staan.  Het is laagdrempeliger om dan met ons in gesprek te gaan voor heel veel mensen!  Dat is toch super !  Aldus een vrolijke Karel. Verder zegt hij nog vol trots :” Ik mag er met toestemming mee rijden,  Ik heb een top weekend en ik maak mensen blij!  Dat is toch super!En gelijk heeft hij!  En een mooie vierde prijs gewonnen in de categorie oldtimer op het VTV Feest, mooier kan het toch niet worden!  Iets zegt mij dat ik deze DAF nog wel eens voorbij zal zien rijden! Karel, dank je wel voor je tijd, je enthousiasme en dat je jou passie voor deze prachtige oldtimer wilde delen met mij ! 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait