Gecamoufleerde Škoda Elroq vergezelt Tour de France-peloton naar de meet in Nice
De 111e editie van de beroemdste wielerwedstrijd ter wereld, de Tour de France, bereikte gisteren zijn hoogtepunt met de slotetappe die eindigde in het Zuid-Franse Nice. Voor het eerst vond de finish buiten Parijs plaats, vanwege de naderende Olympische Spelen. Dat was echter niet de enige verrassing in de oudste etappekoers ter wereld. In de laatste etappe kreeg het peloton namelijk gezelschap van een gecamoufleerde Elroq. Het nieuwe, volledig elektrische model van Škoda beleeft dit najaar zijn officiële wereldpremière. Tijdens de slotceremonie ontving Tadej Pogacar, de winnaar van het algemeen klassement, een door Škoda Design ontworpen kristallen trofee. Biniam Girmay, de winnaar van het puntenklassement, kreeg de Groene Trui-trofee overhandigd uit handen van Klaus Zellmer, voorzitter van de Raad van Bestuur van Škoda Auto. Škoda support de Tour inmiddels al 21 jaar en deze samenwerking is nu verlengd tot en met 2028. Het merk is momenteel partner van twintig top-wielerevenementen, waaronder sinds 2022 de Tour de France Femmes avec Zwift, een uit acht etappes bestaande wielerronde voor vrouwen. De editie van 2024 gaat op 12 augustus van start in Rotterdam en eindigt op 18 augustus op de bekende Alpe d’Huez.
“Ik wil de winnaars feliciteren, evenals alle andere deelnemers die deze fascinerende ronde van bijna 3.500 kilometer met succes hebben volbracht”, verklaart Klaus Zellmer, bestuursvoorzitter van Škoda Auto. “Het is geweldig dat Škoda, al jarenlang hoofdpartner van dit evenement, hier deel van kon uitmaken door het officiële wagenpark te leveren. Het ging in totaal om 205 auto’s, inclusief de auto van de Tour-directeur. Het was ook geweldig om een bijdrage te kunnen leveren aan het duurzamer maken van Tour de France met onze elektrische en plug-in hybridemodellen. Ik weet zeker dat de fans wereldwijd hebben genoten van de editie van dit jaar en ik ben er trots op dat onze samenwerking met het topwielrennen tot en met 2028 is verlengd.”
Verrassing tijdens de laatste etappe: Škoda Elroq maakt zijn debuut
Als hoofdsponsor voorzag Škoda het organisatieteam van de Tour van 205 Škoda-modellen. Waaronder twee ‘red cars’, een Enyaq en een Superb die zoals gebruikelijk door Tour-directeur Christian Prudhomme werden gebruikt om het peloton te leiden. Een onverwachte bonus voor de toeschouwers was de gecamoufleerde auto die meereed tijdens de laatste etappe: de Elroq, het nieuwe, volledig elektrische model van Škoda. De Škoda Elroq is een compacte SUV in de momenteel populairste klasse in Europa. De auto is vormgegeven volgens de nieuwe Modern Solid designtaal, die het design van Škoda-modellen naar een nieuw niveau brengt. De auto die zich in de laatste etappe van de Tour de France bij het peloton voegde, was gecamoufleerd, omdat de officiële wereldpremière pas dit najaar plaatsvindt.
Met een ruim interieur, compacte buitenmaten en slimme opbergvakken is de Elroq perfect geschikt om in en rond de stad in te zetten. Vermogens van 125 kW tot 220 kW, een actieradius van maximaal 560 kilometer* (WLTP) en de mogelijkheid om de accu in 28 minuten van 10 tot 80 procent op te laden maken hem ook de perfecte metgezel voor lange reizen. De lancering van de Škoda Elroq markeert het begin van Škoda’s nieuwe elektrische offensief, waarbij het merk de komende jaren zes volledig elektrische modellen op de markt brengt.
Škoda en de Tour de France – een samenwerking die al 21 jaar standhoudt
Škoda Auto ondersteunt het grootste wielerevenement ter wereld sinds 2004 als Officieel Hoofdsponsor en als autoleverancier. Daarnaast is Škoda Design al 14 jaar verantwoordelijk voor het ontwerpen van kristallen trofeeën voor de winnaar van het algemeen klassement, de winnaars van de punten- en bergklassementen en de beste jonge renner. De Škoda-designers creëren de vorm en het ontwerp van de trofee van kristalglas, maar de productie vindt plaats bij Lasvit, een glasfabriek in het Tsjechische Nový Bor. De trofee is 60 cm hoog, weegt 5 kg en is elk jaar anders, omdat hij met de hand wordt uitgesneden. Daarnaast sponsort Škoda al tien jaar de Groene Trui-trofee voor de winnaar van het puntenklassement van de Tour de France.
Wielrennen op topniveau met ondersteuning van Škoda
Škoda Auto heeft de samenwerking met A.S.O. dit jaar uitgebreid en is nu partner van in totaal twintig internationale professionele en amateurcompetities. Het merk sponsort onder andere L’Étape Czech Republic by Tour de France, een lokale wielerronde voor amateurs, en sinds 2022 ook de Tour de France Femmes avec Zwift, een ronde voor vrouwen over acht etappes, waarvan de editie in 2024 op 12 augustus in Rotterdam start en op 18 augustus op de Alpe d’Huez eindigt.
Bron : Skoda Nederland