Flinke kwartaal groei voor fabrikant van waterstofvrachtauto’s Nikola, in de Verenigde Staten.
Na zware jaren is er eindelijk hoop voor de Amerikaanse fabrikant van emissievrije vrachtauto’s Nikola. De huidige generatie is zeer populair bij chauffeurs van het bedrijf IMC dat honderden vrachtauto’s heeft rijden in het havengebied van Los Angeles en Long Beach. “Niet allemaal op waterstof, maar de vrachtauto’s van Nikola worden door de chauffeurs wel de ‘Bently-trucks’ van onze vloot genoemd”, zegt Jim Gillis, president van het vervoersbedrijf.
En dat is een flinke opsteker voor Nikola. Het bedrijf heeft een valse start gemaakt met een serie batterij-elektrische trucks waarvan de batterijen spontaan in brand konden vliegen. Daarnaast is de oprichter van het bedrijf tot vier jaar cel veroordeeld voor het verspreiden van leugens over de ontwikkeling en afzetcijfers. Maar sinds het bedrijf eind vorig jaar begon met het leveren van waterstof aangedreven grote vrachtwagens, gaat het een stuk beter.
IMC uit Collierville, Tennessee, dat gespecialiseerd is in het vervoeren van vrachten tussen havens en magazijnen, is een van Nikola’s eerste en beste klanten. Momenteel exploiteert het transportbedrijf 50 waterstof TRE FCEV-trucks en zijn er nog eens 50 besteld. En de chauffeurs zijn zeer tevreden. “Als je er voor het eerst een bestuurder in zet zijn ze erg terughoudend. Maar als ze er eenmaal in stappen en een rit hebben gemaakt, willen ze niet meer terug. De gebruikerservaring is gewoon geweldig”, meldt het bedrijf aan het Amerikaanse Forbes.
De vrachtwagens op waterstof hebben verschillende voordelen. Ze zijn een stuk stiller dan bestaande ronkende dieseltrucks en er is geen sprake van trillingen. De brandstofcel doet geruisloos zijn werk. Het luide luchtremgeluid is verdwenen, want de voertuigen maken maximaal gebruik van het regeneratieve remsysteem. Door gebruik te maken van waterstof verdubbeld de actieradius ten opzichte van batterij-elektrische trucks en binnen 20 minuten is de tank weer vol.
Maar er zijn ook nadelen, ook aan de oostkust van de Verenigde Staten is waterstof duur. Ongeveer dubbel zo duur in verbruik dan traditionele diesel. En dan is de tankinfrastructuur ook nog niet goed ontwikkeld. Dit kost meer tijd dan aanvankelijk gedacht. In Los Angeles en Long Beach wordt dat opgelost door tijdelijk tankauto’s op parkeerplaatsen de stallen waar vrachtwagenchauffeurs kunnen tanken (foto). Niet ideaal, maar het systeem werkt. In Californië zijn tientallen waterstoftankstations voor personenauto’s, maar er zijn slechts enkele stations waar vrachtauto’s grote volumes H2 kunnen tanken.
Maar ondanks tegenvalleer heeft Nikola de weg naar boven gevonden. Deze week werd bekend dat de omzet in het tweede kwartaal van 2024 is gestegen tot 28 miljoen euro, een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar. Tegelijkertijd werd een verlies gemaakt van ruim 120 miljoen euro. In het tweede kwartaal werden er 72 vrachtauto’s uitgeleverd en het bedrijf verwacht in 2024 er maximaal 350 te verkopen.
Voor beleggers die er vertrouwen in hebben dat het allemaal goed komt met de waterstofeconomie is het misschien verstandig te overwegen nu in te stappen. Twee jaar geleden stond het aandeel bijna op 2000 euro, tegenwoordig rond de 7. Dat de overheid transportbedrijven dwingt om vooral minder emissie uit te stoten kan wel eens een gouden toekomst betekenen.
Bron : waterstof Magazine.nl