Toyota Motor Corporation en BMW Group versterken samenwerking voor een waterstofmaatschappij
Toyota Motor Corporation (Toyota) en de BMW Group (BMW) hebben een overeenkomst getekend om de samenwerking in de waterstofsector te versterken, met het oog op het creëren van een waterstofmaatschappij en het bereiken van algehele koolstofneutraliteit. Beide bedrijven zullen samenwerken aan de ontwikkeling van brandstofcelsystemen en de verbetering van de infrastructuur van waterstof.
De twee bedrijven ondertekenden in december 2011 een overeenkomst om een samenwerking op middellange termijn op het gebied van milieutechnologie op te zetten. Gezamenlijk hebben ze al ruim tien jaar de ontwikkeling van milieutechnologieën, waaronder brandstofcellen en sportauto’s, bevorderd. De twee bedrijven delen een gemeenschappelijke visie van ‘het realiseren van een waterstofmaatschappij’ en zullen de technologische innovatie in brandstofcelsystemen blijven versnellen.
Derde generatie brandstofceltechnologie
De twee bedrijven zullen klanten een breder scala aan opties bieden door meer personenauto’s uit te rusten met waterstof-brandstofcelsystemen.
Toyota en BMW werken samen aan de ontwikkeling van een brandstofcelsysteem van de derde generatie. Dit zal worden toegepast in de modellen van beide bedrijven, om klanten een breder scala aan brandstofcel-elektrische voertuigen (FCEV) te bieden. Als eerste stap wil BMW zijn eerste in serie geproduceerde FCEV in 2028 op de markt brengen.
Beide bedrijven zullen ook werken aan het creëren van synergie door samenwerking op het gebied van ontwikkeling en inkoop. Daarnaast zullen ze de kosten verlagen door aandrijflijnunits samen te voegen om de vraag naar bedrijfs- en personenauto’s uit te breiden. Door FCEV een toegankelijkere optie te maken, zal het partnerschap bijdragen aan de totstandkoming van een waterstofmaatschappij.
Duurzame waterstofnetwerken
Beide bedrijven geloven dat samenwerking met gelijkgestemde partners essentieel is voor het realiseren van een waterstofmaatschappij. In de vroege stadia, terwijl waterstof wint aan populariteit, zullen vraagclusters noodzakelijk zijn, waarbij Toyota en BMW duurzame waterstofvoorziening stimuleren door vraag te creëren en nauw samen te werken met waterstofproducerende bedrijven en distributie- en tankfaciliteiten om een stabiele waterstofvoorziening te garanderen en de kosten te verlagen.
‘Multi-pathway’ benadering
Koji Sato, president van Toyota: “We zijn blij dat de samenwerking tussen BMW en Toyota een nieuwe fase is ingegaan. In onze lange geschiedenis van partnerschap hebben we bevestigd dat BMW en Toyota dezelfde passie voor auto’s en hetzelfde geloof in ‘open technologie’ en een ‘multi-pathway’ benadering van koolstofneutraliteit delen. Op basis van deze gedeelde waarden zullen we onze samenwerking verdiepen bij inspanningen zoals de gezamenlijke ontwikkeling van brandstofcelsystemen van de volgende generatie en de uitbreiding van de infrastructuur, met als doel de realisatie van een waterstofmaatschappij. We zullen onze inspanningen samen met BMW en partners in verschillende industrieën versnellen om een toekomst te realiseren waarin waterstofenergie de maatschappij ondersteunt.”
Oliver Zipse, voorzitter van de Raad van Bestuur van BMW AG: “Dit is een mijlpaal in de geschiedenis van de auto-industrie: de allereerste brandstofcelauto die in serie wordt geproduceerd en wordt aangeboden door een wereldwijde premiumfabrikant. Aangedreven door waterstof en gedreven door de geest van onze samenwerking, zal het benadrukken hoe technologische vooruitgang de mobiliteit van de toekomst vormgeeft. En het zal een tijdperk inluiden van grote vraag naar elektrische voertuigen op brandstofcellen.”
Belangrijke energiebron op weg naar koolstofneutraliteit
Toyota heeft waterstof gepositioneerd als een belangrijke energiebron in zijn streven naar koolstofneutraliteit en heeft initiatieven ontplooid in samenwerking met vele partners op het gebied van “productie, transport, opslag en gebruik” van waterstof.
Toyota wil ‘best-in-town’ zijn door lokaal geworteld management te voeren dat is afgestemd op de marktkenmerken en klantbehoeften van elke regio. In de toekomst zullen we blijven inspelen op de behoeften van klanten in elke regio door ons te richten op een multi-pathway aanpak die FCEV-, BEV-, HEV- en PHEV-opties omvat. Dit alles terwijl we gestaag werken aan de vermindering van de CO2-uitstoot.
Bron : Toyota Nederland