Wendbare IVECO X-WAY 8×4 met elektrische autolaadkraan voor Grondverzet Kerssies

Eddy Vetker van Grondverzet Kerssies uit De Krim, een dorp in de buurt van Hardenberg, heeft een nieuwe IVECO X-Way in gebruik genomen. Grondverzet Kerssies is al jaren een trouwe IVECO-klant. De relatie met het merk begon al in de tijd van Magirus Deutz, met luchtgekoelde vrachtwagens. Eigenaar Eddy Vetker bleef het merk en de dealer altijd trouw, wat plaatsvond in zijn derde nieuwe IVECO. 

Grondverzet Kerssies deed before al zaken met Magirus Deutz, en sinds ik in 1986 hier aan het werk ging, hebben we uitsluitend met Magirus en IVECO trucks gewerkt.” Eddy werkte effectief voor zijn schoonvader in het bedrijf, maar sinds 2002 is hij mede-eigenaar geworden in een VOF. Eddy vervolgt: “In 2009 heb ik het bedrijf zelf voortgezet, met mijn schoonvader als oproepkracht. Hij werkt niet regelmatig met de minigravers. Eén van onze activiteiten is het laden van vrachtwagens tijdens de aardappelcampagne, met een mobiele kraan. Dat doen we al 60 jaar!”

8×4 brede spreiding

Grondverzet Kerssies heeft al jaren één vrachtwagen, die meestal wordt ingezet voor wegenbouwer KWS. Eddy rijdt zelf op de vrachtwagen. “Onze vorige IVECO, een Trakker 8×6 Euro 5, was aan vervanging toe en ik wilde nog één keer een nieuwe. Ik ben nu 60, dus dit is mijn laatste auto.” Dat het opnieuw een IVECO zou worden, bestond eigenlijk al groot, maar de configuratie werd wel aangepast: “De voorwielaandrijving gebruikte ik feitelijk nooit, en ik wilde een truck die wat wendbaarder was. Daarom heb ik gekozen voor een 8×4 met een 10- ton naloopas in Wide Spread-opstelling. Die aanpassing wordt gedaan door Veldhuizen Trucks, waarbij de originele as wordt verplaatst.”

HVO en Hybride PTO

De nieuwe Euro 6 IVECO voldoet aan de steeds strengere milieueisen voor binnensteden, maar dat was niet genoeg. In overleg met opdrachtgever KWS werd besloten dat de truck op 100% HVO zou gaan rijden. Verder werd de autolaadkraan uitgerust met een hybride PTO van Wierda Hybrid Technologies (WHT). Eddy: “Dankzij dat elektrische pakket kan ik de hele dag elektrisch werken met de autolaadkraan. Dat werkt mooi stil en zonder enige uitstoot. Het mooie is dat de dieselmotor het automatisch overneemt als de accu ooit leeg raakt. Dat heb ik echter nog niet meegemaakt.” Het extra gewicht van het accupakket wordt gecompenseerd omdat de IVECO geen vooras of tussenbak heeft. Eddy: “Mede dankzij de Wide Spread-opstelling van de assen en de 10-tons vooras heeft deze auto een GVW van 39 ton. Dat betekent 19 ton laadvermogen, wat precies goed is voor het werk dat ik doe.”

Multifunctioneel

De IVECO X-Way is uitgerust met de 480 pk sterke Cursor 11-motor, die zijn werk doet zonder EGR. De dagcabine is voorzien van een uitgebreid camerasysteem, waarbij zowel in de laadbak, naar achteren als in de dode hoek gekeken kan worden. Alle functies worden weergegeven. Verder is de cabine voorzien van een handige doorgang naar de Palfinger Q170S ‘Z-kraan’ met ‘Easyfold’. De laadbak is een grote tweezijdige kipper van Vossebelt met aluminium milieukleppen. Daarnaast is de X-Way voorbereid voor gladheidsbestrijding, met een Din-montageplaat aan de voorzijde en extra verlichting voor de donkere maanden. Set heeft Grondverzet Kerssies een multifunctionele 8×4 op de weg gezet.

Bron : Iveco Nederland

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait