Explosieven Opruimingsdienst Defensie

Het is voor veel volgers niet onbekend dat Defensie mij na aan het hart ligt. En als ik dan een mogelijkheid krijg om er een keer langs te gaan, dan ga ik er uiteraard ook vol voor. Na een nieuwsuitzending van een melding in Rotterdam drong het pas écht goed tot mij door dat ze bij de Explosieven Opruimingsdienst ook vrachtwagens hebben. Ik besloot de ‘stoute schoenen’ aan te trekken en een poging te wagen. Gelukkig kreeg ik uiteindelijk een “Wat leuk, je bent welkom” reactie. En voordat ik het wist, stond de datum al gepland. En stapte ik met een grote glimlach de auto in.

Een tikkeltje nerveus arriveerde ik op de kazerne, het blijft toch bijzonder dat ik dit kan én mag doen. Na de gegevensoverdracht bij de beveiliging, komt Joey mij breed glimlachend verwelkomen. We schudden elkaar de hand en rijden samen het terrein van de kazerne op. Op locatie worden de voertuigen geparkeerd en starten we met koffie.

Eén team
We zitten in een prachtige kantine en ik kijk mijn ogen uit, het is zo indrukwekkend. Joey heeft altijd wel iets met transport gehad, toch koos hij uiteindelijk voor Defensie en kwam via interne contacten bij de EOD uit. Hij heeft er tot op de dag van vandaag nog steeds geen spijt van. Zijn enthousiasme straalt van hem af, als hij over het werk praat. De EOD staat 24 uur per dag klaar om in Nederland explosieven te ruimen. Van explosieven uit de Tweede Wereldoorlog tot het onderzoeken van een verdacht pakketje op bijvoorbeeld een treinstation. Jaarlijks gaat het om +/- 2.500 meldingen van conventionele (traditionele) explosieven en diverse meldingen van verdachte pakketjes en geïmproviseerde explosieven. Dat is best wel veel!

Joey vertelt dat ze diensten draaien van 24 uur op en 48 uur af. Terwijl dat door mijn hoofd maalt en ik me afvraag hoe je door de 24 uur komt? Wat als er meerdere meldingen zijn? En heb je die 48 uur wel nodig? Dan moet Joey lachen en geeft aan dat er nog een extra team paraat staat. Dus dat ik mij geen zorgen hoef te maken.

Doorgaan waar anderen stoppen
De voorloper van de Explosieven Opruimingsdienst Defensie (EOD) ontstond tijdens de Tweede Wereldoorlog, op 6 november 1944. Het bevrijde deel van Nederland bleek bezaaid te liggen met onontplofte mijnen, bommen en andere munitie. Daarom besloot Nederland tot de oprichting van de Mijnopruimingsdienst. De oorsprong van de EOD gaat dus al terug tot ‘44. Maar de huidige EOD, zoals we die nu kennen, ontstond in 2009. En sinds 2011 zijn zij ondergebracht op de kazerne in Soesterberg. Ik kan nu het hele verhaal gaan vertellen over de verdeling met het blauwe en groene gedeelte, de verdeling tussen maritiem en de grondgebonden EOD, maar dat is best zware kost. Het is mij allemaal uitgelegd en dat neemt niet weg dat het interessant is. Dus voor wie dat alles in detail wil weten, verwijs ik naar de website van de landmacht.

Voertuigen
Iedereen kent wel de “standaardvoertuigen” van de EOD. De MAN TGE voertuigen die de Volkswagen Crafter vervangen. De Volkswagen Amarok die je eigenlijk nog veel ziet rijden. Maar ik ging deze ronde met een ander voertuig op pad, de IVECO Trakker 360 4×4. Dit voertuig wordt vaak op locatie gebruikt als overlegkantoor. Joey vertelt: “Wanneer er geen infrastructuur is voor overleg, kan het middendeel van de IVECO worden gebruikt als kantoor of vergaderruimte. De achterzijde wordt gebruikt voor het opslaan en vervoeren van o.a. wapens die gevonden zijn bij vliegtuigbergingen. Ook wordt de achterzijde ingezet voor het verplaatsen van bommen naar ploflocaties.” Ik mag het voertuig wel bekijken, maar uit veiligheidsoverwegingen, niet fotograferen. Dit respecteer ik uiteraard en kan jullie verzekeren dat het binnenin zeer indrukwekkend is.

De buitenzijde fotograferen is geen enkel probleem. Joey heeft daar een mooie locatie voor in gedachten, de Leusderheide. Zo kan ik zelf meemaken wat de IVECO kan in het ‘wild’. Het is mij duidelijk dat de EOD met dit voertuig écht op iedere locatie kan komen en waar dan ook kan worden ingezet. “De EOD heeft vrijstelling voor het rijden met ADR-borden. Dit kan voor de oplettende lezer een interessant weetje zijn”, aldus Joey. “Ook mogen wij met zwaailichten rijden, mits we daarvoor op dat moment toestemming hebben.”

Tot slot 
Teruggekomen op de kazerne, praten we nog even na. Daarna neem ik afscheid en rijd richting de uitgang. Ik besef mij maar al te goed, dat het voor deze mensen ‘gewoon’ hun werk is, maar voor mij blijft het bijzonder om daar als gast te mogen zijn. Het was een geweldige ervaring om mee te maken. Mijn dank gaat uit naar Joey en iedereen die ik (soms half) heb mogen ontmoeten. Bedankt voor jullie respect en vertrouwen. Ik ben een fantastische ervaring rijker!

Mocht jij nou denken ‘Gaaf, ik wil bij de EOD gaan werken’ weet dan dat het geen startersfunctie is. Je moet eerst bij een reguliere eenheid beginnen en militaire ervaring opdoen, voordat je kunt solliciteren als chauffeur bij de EOD. Maar het hoeft niet perse een chauffeursfunctie te zijn geweest. Meer weten? Kijk dan ook eens op de website Werkenbijdefensie.nl.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait