Nieuwe PEUGEOT E-408 completeert 100% elektrische line-up

PEUGEOT introduceert de volledig elektrische versie van de PEUGEOT 408. De nieuwe E-408 combineert een aantrekkelijk fastback-profiel met een krachtige, 157 kW (210 pk) sterke elektromotor en een actieradius tot 453 kilometer. De E-408 past in de ambitie van PEUGEOT om EV-leider in Europa te worden. Dit nieuwe elektrische model wordt gebouwd in de fabriek in het Franse Mulhouse en aangeboden met 8 jaar/160.000 kilometer Allure Care-garantie.

ALLURE: met zijn fastback-profiel en 100% elektrische aandrijving neemt de PEUGEOT E-408 een eigen positie in binnen de markt van elektrische auto’s.

EMOTION: het plezier van 100% elektrisch rijden wordt versterkt door de PEUGEOT i-Cockpit® en de geïntegreerde reisplanner.

EXCELLENCE: de PEUGEOT E-408 maakt het elektrische portfolio van de Franse fabrikant compleet, dat hiermee uitgroeit tot een van de breedste van alle volumemerken op de Europese markt. Het aanbod bestaat nu uit twaalf elektrische personenauto’s en bedrijfswagens.

Met de komst van de PEUGEOT 408 in juni 2022 bracht het merk de allure van een uniek fastback-profiel naar de top van het C-segment. De 408 valt op door zijn katachtige houding, dynamische lijnen, licht verhoogde rijpositie en verfijnde ontwerp tot in de kleinste details. De twee geëlektrificeerde aandrijflijnen, Plug-in HYBRID 180 e-EAT8 en Plug-in HYBRID 225 e-EAT8, markeerden een eerste stap in de elektrificatie van de PEUGEOT 408. Eerder dit jaar voegde de 48V HYBRID 136 e-DCS6 zich bij het aanbod. De nieuwe PEUGEOT E-408 maakt het elektrische aanbod compleet. Hij wordt aangedreven door een synchrone elektromotor van 157 kW (210 pk) met een koppel van 345 Nm. De elektrische energie wordt geleverd door een NMC-batterij met een bruikbare capaciteit van 58,2 kWh. De motor wordt geproduceerd in Frankrijk, in Trémery, door de STELLANTIS-NIDEC joint venture. De fabriek van STELLANTIS in Valenciennes (Frankrijk) produceert de transmissie.

Ontworpen voor een laag energieverbruik

De aerodynamica van de nieuwe PEUGEOT E-408 (SCx: 0,66) kreeg extra aandacht. De vorm van de bumpers, luchtinlaten aan de voorkant en de lagere spoilers voor de voorwielen verminderen de luchtweerstand en -wervelingen. De nieuwe E-408 heeft ook een specifieke aerodynamische bodembescherming die bijdraagt aan het lage stroomverbruik van 15,2 kWh/100 km en de riante actieradius tot 453 kilometer (WLTP gecombineerd).

De PEUGEOT E-408 is uitgerust met een hoogspanningsbatterij van 58,2 kWh (netto). Met NMC 811-technologie – 80% nikkel, 10% mangaan, 10% kobalt – profiteert de batterij van een hoge energiedichtheid met achttien geïntegreerde modules. Regeneratief remmen zorgt voor een soepelere rijervaring. Met de schakelpaddels achter het compacte stuurwiel kan de bestuurder gemakkelijk de remkracht van het regeneratieve systeem instellen. Er zijn drie regeneratieniveaus: laag (-0,6 m/s²) voelt als de vertraging bij gas los in een auto met een verbrandingsmotor. Gemiddeld (-1,3 m/s²) voor verhoogde vertraging bij het loslaten van het gaspedaal. Verhoogd (-2,0 m/s²) voor maximale vertraging bij het loslaten van het gaspedaal, wat maximale regeneratie oplevert. De laatste twee niveaus activeren automatisch de achterremlichten.

De bestuurder kan ook kiezen tussen drie rijmodi. Normal is de standaardmodus, waarbij het vermogen wordt ingesteld op 140 kW (190 pk) en het koppel op 300 Nm, wat een ideale balans biedt tussen dynamiek en actieradius. De Sport-modus (157 kW/210 pk en 345 Nm) is beschikbaar voor maximale prestaties en wordt automatisch en tijdelijk geactiveerd tijdens ‘kick-downs’. De ECO-modus (125 kW/170 pk, 270 Nm) bevordert de actieradius.

De nieuwe PEUGEOT E-408 is standaard uitgerust met een warmtepomp, evenals een verwarmbaar stuurwiel en stoelverwarming. Een 11 kW 3-fasen boordlader voor laden met wisselstroom (AC) is standaard. Snelladen (DC) kan met een vermogen tot 120 kW, waarmee de batterij in iets meer dan 30 minuten is op te laden van 20-80% (bij nominale batterijtemperaturen). Hiermee is elke 10 minuten snelladen goed voor 100 kilometer actieradius. Om het opladen te optimaliseren, kan de bestuurder de minimale en maximale oplaadniveaus programmeren via het centrale scherm. Bijvoorbeeld, van 20% minimale lading tot 80% maximale lading.

Copyright backplate Cédric Viollet @ ContinentalProductions Copyright car Chris Noltekuhlmann

Andere geëlektrificeerde uitvoeringen

De PEUGEOT 408 is er ook met keuze uit twee Plug-in HYBRID aandrijflijnen:

  • Plug-in HYBRID 225 e-EAT8: voorwielaandrijving / combinatie van een 132 kW (180 pk) turbobenzinemotor en een 81 kW (110 pk) elektromotor gekoppeld aan de e-EAT8 8-versnellingsbak / momenteel in homologatie.
  • Plug-in HYBRID 180 e-EAT8: voorwielaandrijving / combinatie van een 110 kW (150 pk) turbobenzinemotor en een 81 kW (110 pk) elektromotor gekoppeld aan de 8-versnellingsbak e-EAT8 / momenteel in homologatie.
  • De Li-ion batterij van beide Plug-in HYBRID-versies heeft een capaciteit van 12,4 kWh. Twee typen boordladers zijn beschikbaar: een 3,7 kW-lader als standaard en een optionele 7,4 kW-lader.

De PEUGEOT 408 is er ook als HYBRID:

  • HYBRID 136 e-DCS6: voorwielaandrijving / combinatie van een 100 kW (136 pk) turbobenzinemotor en 48V-batterij met starter/generator geïntegreerd in de 6-versnellingsbak e-DCS6.

Dankzij de batterij die tijdens het rijden wordt opgeladen, biedt de PEUGEOT HYBRID 48V-technologie extra koppel bij lage toeren en een vermindering van tot wel 15% in brandstofverbruik (5,2 l/100 km in de WLTP gecombineerde cyclus**). In stadsverkeer kan de 408 HYBRID 136 e-DCS6 gedurende enige tijd bij lage snelheid 100% elektrisch rijden.

Maximale veiligheid voor gemoedsrust

In de nieuwe PEUGEOT E-408 zorgt een uitgebreide selectie van de nieuwste generatie rijsassistentiesystemen – aangestuurd door informatie van vijf camera’s en drie radars – voor veilige en comfortabele ritten. Dat zijn:

  • Adaptieve cruise control met Stop & Go functie en instelbare afstand tussen voertuigen.
  • Autonomous Emergency Braking met een waarschuwingssignaal om het aanrijdingsrisico te beperken: detecteert voetgangers en fietsers, zowel overdag en ‘s nachts bij snelheden van 7 km/u tot 140 km/u, afhankelijk van de uitvoering.
  • Active Lane Departure Warning met koerscorrectie.
  • Driver Attention Alert die alertheidsproblemen detecteert tijdens lange ritten en bij snelheden boven 65 km/u door analyse van microbewegingen van het stuurwiel.
  • Verkeersbordherkenning en weergave op het digitale cluster: stopbord, verboden in te rijden, inhaalverbod, einde inhaalverbod en de gebruikelijke snelheidsgerelateerde borden.
  • Blind Sport Monitoring (75 meter).
  • Rear Traffic Alert: waarschuwt tijdens het achteruitrijden voor naderend gevaar in de buurt.

De nieuwe PEUGEOT E-408 is beschikbaar in twee uitvoeringen: ALLURE en GT.

Bron : Stellantis

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait