Hyundai onthult IONIQ 9.

Hyundai heeft de IONIQ 9 onthuld, een volledig elektrische SUV met drie zitrijen en een zeer ruim interieur dat baanbrekend design combineert met innovatieve technologie. Met deze belangrijke uitbreiding van de IONIQ-lijn zorgt Hyundai voor een nieuwe ervaring op het gebied van elektrisch rijden en bouwt het voort op het succes van de bekroonde IONIQ 5 en IONIQ 6.

De IONIQ 9 werd gepresenteerd in het iconische Goldstein House in Los Angeles, een beroemd voorbeeld van modernistische architectuur uit het midden van de vorige eeuw. Deze unieke locatie weerspiegelt Hyundai’s visie om de IONIQ-lijn neer te zetten als een teken van innovatie en vooruitgang in de EV-markt. Bovendien symboliseert die de leidende rol van het merk op het gebied van elektrificatie en benadrukt Hyundai’s streven om rond 2030 maar liefst 23 EV-modellen aan te bieden. Na de IONIQ 5 en IONIQ 6, die respectievelijk in 2022 en 2023 elk drie onderscheidingen in de wacht sleepten tijdens de World Car of the Year Awards, wil Hyundai deze lijn met de IONIQ 9 voortzetten.

De wereldpremière van de IONIQ 9 begon met een toespraak van José Muñoz, President en Global Chief Operating Officer van Hyundai Motor Company. Na de onthulling van de auto volgde een uiteenzetting over het merk Hyundai en het bijzondere design en de enorme ruimte van de IONIQ 9. Daarnaast was er een tentoonstelling waar bezoekers konden zien hoe de IONIQ 9 is ontwikkeld.

De IONIQ 9 is gemaakt voor klanten die een elektrische SUV zoeken met drie zitrijen. De auto biedt plek aan maximaal zeven personen en combineert een indrukwekkende ruimte met slimme features die inspelen op individuele behoeften en tegelijkertijd een gevoel van verbondenheid bieden: Built to Belong. De IONIQ 9 is ontworpen om te voldoen aan de behoeften van consumenten die altijd online willen zijn, maar ook waarde hechten aan ruimte, rust en privacy.

‘De IONIQ 9 laat zien hoe toegewijd en zelfverzekerd Hyundai is als het gaat om de toekomst van elektrisch rijden’, aldus Jaehoon Chang, President en CEO van Hyundai Motor Company. ‘Met ons speciale platform voor elektrische auto’s, het Electric-Global Modular Platform (E-GMP), biedt de IONIQ 9 een uniek ruim interieur. Dit biedt onze klanten meerwaarde en versterkt onze positie als leider op de wereldwijde markt voor elektrische auto’s.’

De IONIQ 9 heeft een ruim interieur met drie zitrijen, waarop maximaal zeven inzittenden comfortabel plaats kunnen nemen. Het interieur onderscheidt zich door zijn ovale vormen en rustige kleuren, waardoor het voelt als een lounge. Door het panoramadak komt veel natuurlijk licht naar binnen, wat een rustige en aangename sfeer creëert.

Het toonaangevende Electric-Global Modular Platform (E-GMP) waarop de IONIQ 9 is gebouwd, maakt een flexibel interieur met een vlakke vloer mogelijk, wat de inzittenden veel bewegingsvrijheid biedt. De Relaxation Seats op de eerste en tweede rij kunnen volledig naar achteren worden gekanteld en hebben een beensteun voor extra comfort. Dit maakt het mogelijk dat maximaal vier personen tijdens het opladen optimaal kunnen ontspannen. De hoofdruimte op de tweede en derde zitrij bedraagt een ruime 1.042 en 1.008 mm en de beenruimte, wanneer de tweede en derde zitrij gecombineerd worden, 2.050 mm.

De Relaxation Seats5 zijn voorzien van een speciale Dynamic Body Care-functie6, een primeur voor Hyundai. Dit systeem biedt massage met druk en trillingen om de bloedcirculatie te verbeteren en vermoeidheid te verminderen tijdens lange ritten.

Ook handig zijn de draaibare stoelen7 op de tweede rij. Daarmee kunnen de passagiers op de tweede zitrij – wanneer de auto stilstaat – zich draaien naar de passagiers op de derde rij en kunnen ze elkaar aankijken. Dit maakt het makkelijker om met elkaar te praten en zo wordt de ruimte in de auto nog beter benut.

De IONIQ 9 is uitgerust met een Universal Island 2.0-console, die naar voren en achteren geschoven kan worden voor extra (opberg)ruimte en gemak. Bovendien kan een handige doorloopmogelijkheid worden gecreëerd tussen de voorstoelen. De armsteunen van de console kunnen van beide kanten geopend worden, zodat ook de passagiers op de tweede rij er makkelijk bij kunnen. De console kan over een afstand van 190 mm worden verschoven en heeft een opbergruimte van 5,6 liter in de bovenste lade en 12,6 liter in de onderste lade.

Wanneer de leuning van de derde zitrij is neergeklapt, is er in de kofferbak ruimte voor 1.323 liter bagage. Met alle rugleuningen omhoog is er plek voor 620 liter bagage8. Verder heeft de auto een kleine bagageruimte aan de voorkant, met een inhoud van 88 liter in de IONIQ 9 met achterwielaandrijving en 52 liter in de IONIQ 9 met vierwielaandrijving.

In de IONIQ 9 is volop gebruikgemaakt van duurzame materialen, waaronder milieuvriendelijk verwerkt leder9, garen van gerecyclede PET-flessen, wol, biologisch afbreekbare kunststoffen en lak gemaakt van gerecyclede banden10.

Verder zorgt het futuristische interieur van de auto voor een extra luxe gevoel. Dit komt door het gebogen panoramische display11, het zwevende dashboard, de slanke luchtroosters en de sfeerverlichting.

Het strakke ‘Aerosthetic’-design van de IONIQ 9 combineert aerodynamische prestaties met esthetische aantrekkingskracht. Aan de voorzijde valt de IONIQ 9 op door de unieke Parametric Pixels, het kenmerkende verlichtingsdesign van Hyundai voor zijn IONIQ-modellen. De Parametric Pixels zijn verwerkt in de LED-verlichting en de onderste grille, wat zorgt voor een verfijnde en opvallende uitstraling.

Het profiel van de IONIQ 9 wordt gekenmerkt door een vloeiende, gebogen daklijn die de auto een aerodynamische uitstraling geeft. Met een luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0,259 Cd12 (met digitale zijspiegels13) is de auto zeer gestroomlijnd.

Het energieverbruik wordt nog verder teruggedrongen door een efficiënte geleiding van de luchtstroom onder de auto en een verminderde rolweerstand van de banden. Hiervoor introduceerde Hyundai een nieuw systeem: de dual-motion actieve luchtklep (AAF). Andere aerodynamische verbeteringen zijn een 3D-vormige bodemplaat, aerodynamische wielen en verborgen antennes.

De indrukwekkende wielbasis van 3.130 mm, de langste wielbasis van alle Hyundai-modellen, resulteert in imposante proporties en een ruim interieur. De krachtig gevormde carrosserie en spatborden zorgen voor een stoer uiterlijk, terwijl verfijnde accenten diepte en dimensie toevoegen. De vloeiende karakterlijn van de achterste wielkast benadrukt het royale volume van de auto en draagt bij aan het dynamische uiterlijk.

De dynamische en elegante achterzijde van de IONIQ 9, geïnspireerd door de achtersteven van een boot (boat tail), toont pixels die naadloos in het design zijn verwerkt en helpt de aerodynamica te verbeteren. De gestroomlijnde daklijn en oplopende onderlijn creëren balans en geven het silhouet van de IONIQ 9 een strakke, dynamische look.

Een bijzonder kenmerk van de IONIQ 9 is dat dit het eerste Hyundai-model is zonder zichtbare dakantenne. De functies van de antenne zijn verdeeld over de voorruit (voor GPS en satellietradio), het dashboard (voor Connected Car Services) en de achterruit (voor FM/AM en digitale media), wat bijdraagt aan het strakke en minimalistische design.

De verlichting aan de buitenkant van de IONIQ 9 sluit aan bij de andere IONIQ-modellen. Het bevat de kenmerkende Parametric Pixel-lampen, met kleine kubusvormige projectielampen en Intelligent Front-lighting System (IFS)14 dat zorgt voor beter zicht zonder tegenliggers te verblinden. De achterzijde is voorzien van full LED-combinatielampen en voor extra zichtbaarheid zijn de deurgrepen voorzien van indirecte verlichting.

De zelfverzekerde uitstraling van de IONIQ 9 wordt versterkt door indrukwekkende wielen. Er is keuze uit 19-inch velgen (standaard), 20-inch velgen en luxe 21-inch velgen, waaronder een versie met Calligraphy-design. Hiermee kunnen klanten de auto naar wens personaliseren.

De SUV is verkrijgbaar met keuze uit 16 kleuren, waaronder nieuwe tinten zoals Celadon Gray Matte, Celadon Gray Metallic, Ionosphere Green Pearl, Sunset Brown Pearl en Cosmic Blue Pearl15.

Voor het interieur kan de klant kiezen uit de kleur Obsidian Black en zes unieke combinaties van twee kleuren (bekijk voor meer details de specificaties onderaan het persbericht)16.

De IONIQ 9 is gebouwd op het innovatieve E-GMP-platform dat Hyundai’s nieuwe Power Electrical System (PE-systeem) herbergt, met een geoptimaliseerde overbrengingsverhouding voor het rijden in heuvelachtig gebied en de toepassing van een tweetrapsomvormer voor meer efficiëntie.

Het volledig ingekapselde PE-systeem helpt het motorgeluid te verminderen, terwijl ook de toepassing van verbeterd akoestisch gelaagd glas, driedubbele afdichtingen in alle gebieden en versterkt plaatwerk in het gebied rond de A-stijl geluiden van de weg, wind en trillingen in de cabine verder reduceert.

Het platform herbergt een hoogvoltagebatterij. Die zorgt niet alleen voor een grotere actieradius, maar maakt bovendien een ruim en flexibel interieur met een vlakke vloer mogelijk. Dat geeft de inzittenden veel bewegingsvrijheid. De robuuste carrosseriestructuur zorgt voor een optimale verdeling van de botsingsenergie en verhoogt de veiligheid bij een botsing.

De IONIQ 9 is het eerste Hyundai-model met aluminium spatborden en zijpanelen, wat bijdraagt aan een lichtere carrosserie en de efficiëntie verbetert. Het nieuwe dual-motion actieve luchtklepsysteem (AAF) verbetert niet alleen de afdichting, maar ook – dankzij vlakke carrosseriedelen – de uitstraling van de auto.

Het geavanceerde PE-systeem van de IONIQ 9 omvat een lithium-ion batterij met een capaciteit van 110,3 kWh. Dankzij zijn lage luchtweerstand, geavanceerde platform en batterijtechnologieën heeft de IONIQ 9 een indrukwekkend rijbereik van 620 km (volgens WLTP) en een energieverbruik van 194 Wh/km voor de Long-Range achterwielaangedreven variant met 19-inch velgen17 .

De IONIQ 9 laadt met een 350 kW-lader van 10 tot 80 procent op in slechts 24 minuten. De E-GMP-architectuur van de IONIQ 9 is geschikt voor opladen met zowel 400- als 800-voltinstallaties en dankzij de innovatieve V2L-functie (vehicle-to-load) kan de bestuurder de opgeslagen energie in de hoogspanningsbatterij gebruiken om allerlei apparaten te voeden, zelfs als het voertuig is uitgeschakeld.

De Long-Range achterwielaangedreven IONIQ 9 heeft een 160 kW sterke elektromotor op de achteras. De vierwielaangedreven versie voegt daar nog een 70 kW sterke elektromotor op de vooras aan toe. De vierwielaangedreven Hyundai IONIQ 9 Performance heeft op zowel de voor- als de achteras een 160 kW sterke elektromotor18 .

De Performance-versie19 accelereert van 0 naar 100 km/u in slechts 5,2 seconden, terwijl de vierwielaangedreven Long-Range-versie20 6,7 seconden nodig heeft en de achterwielaangedreven Long-Range-versie21 9,4 seconden. Voor tussensprints, bijvoorbeeld bij het inhalen van andere auto’s, heeft het Performance-model 3,4 seconden nodig om van 80 naar 120 km/u te versnellen. De vierwielaangedreven Long-Range IONIQ doet dit in 4,8 seconden en de achterwielaangedreven Long-Range-versie in 6,8 seconden.

Hyundai heeft tal van slimme verbeteringen toegepast in de IONIQ 9 om veelvoorkomende zorgen die leven onder EV-rijders het hoofd te bieden, zoals een verfijnde EV-routeplanner, verbeterde batterijconsistentie, een verbeterd koppelregelingsdisplay en uitgebreide energierapportage.

Bron : Hyundai Nederland

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait