DS N°8: het nieuwe vlaggenschip van DS Automobiles
De meest serene elektrische auto is een creatie van DS Automobiles. Na de DS 3, DS 4, DS 7 en DS 9 markeert de DS N°8 het begin van een nieuw tijdperk. De DS N°8 is het eerste model van het merk – en binnen de Stellantis-groep in Europa – dat uitsluitend met 100% elektrische aandrijving leverbaar is.
Olivier François, CEO van DS Automobiles: “In een tijd waarin onze industrie een revolutie doormaakt, loopt DS Automobiles voorop door zijn elektrificatiestrategie versneld uit te voeren. Met de DS N°8 biedt het merk duurzame en compromisloze mobiliteit in een setting die geïnspireerd is door de French Art of Travel. De medewerkers van DS Automobiles hebben materialen en technologie gekozen die de DS N°8 in een hogere dimensie plaatsen.”
Met de onthulling van de DS No8 introduceert DS Automobiles ook een nieuwe naamgevingsfilosofie. ‘N°’ verwijst naar de Franse notatie voor ‘nummer’ (‘numero’) en belichaamt elegantie en tijdloosheid. Bovendien is de ‘°’ op de achterzijde van de auto vormgegeven als de punt van een diamant, een verwijzing naar het DNA van DS Automobiles. Deze aanpak koppelt de namen van de huidige modellen aan die van toekomstige modellen – doordat de nummers behouden blijven. De 8 was nog ongebruikt bij DS Automobiles. De vorm van het cijfer, dat lijkt op het oneindigheidssymbool, wordt geassocieerd met balans en sereniteit. Om de merkidentiteit te versterken, draagt de achterkant van de auto het opschrift ‘DS AUTOMOBILES’ aangevuld met de typeaanduiding ‘N°8’.
DS N°8: EEN ‘AERO-EFFICIËNT’ MODEL
De DS N°8 is geïnspireerd door de conceptauto DS AERO SPORT LOUNGE en toont de progressieve benadering van de gerenommeerde Franse carrosseriebouw. De DS N°8 is gericht op aerodynamische efficiëntie. Dat heeft in het ontwerp nadrukkelijk geleid tot strakke, licht gebogen lijnen. De DS N°8 sluit volledig aan bij de avant-gardestijl van de originele DS die in 1955 verscheen, de SM uit 1970 en de pioniersgeest die DS Automobiles sinds de oprichting in 2014 drijft.
Met verfijning en technologie als kernwaarden is het ontwerp van de DS N°8 een projectie naar de toekomst en een uiting van de French Art of Travel. De vorm van de DS N°8 nodigt uit tot het maken van lange reizen door zijn ongeëvenaarde aerodynamica. Met een Cw-waarde (luchtweerstandscoëfficiënt) van slechts 0,24 en een CdA-waarde (weerstandsoppervlak) van 0,64 behoort het model tot de beste in zijn klasse. De aerodynamische kenmerken zijn duidelijk zichtbaar door de vloeiende lijnen die de luchtstroom rondom de carrosserie optimaliseren. De ingenieurs van DS Automobiles hebben elk onderdeel van de carrosserie in de windtunnel geanalyseerd. Alle inspanningen op aerodynamisch gebied vertegenwoordigen een winst van 60 kilometer actieradius extra (WLTP) en 75 kilometer extra op alleen snelwegen. Dit is bereikt zonder concessies te doen aan de het fraaie exterieurdesign.
Thierry Metroz, Design Director van DS Automobiles: “De DS N°8 combineert het beste van twee werelden: charisma met een krachtige, herkenbare voor- en achterzijde en pure elegantie in zijn fastback-profiel, benadrukt door een vloeiende, doorlopende daklijn. Met de DS N°8 hebben onze ontwerpers de evolutie van SUV-coupés voortgezet met efficiënte, elegante vormen met een spectaculaire en hightech lichtsignatuur.”
De afmetingen van de DS N°8 geven de auto een sterke uitstraling en perfecte balans: hij is 4,82 m lang, 1,90 m breed en slechts 1,58 m hoog.
Spectaculaire lichtsignatuur
De voorzijde van de DS N°8 is voorzien van een geavanceerde en in het oog springende LED-lichtsignatuur. De koplampen bestaan uit drie horizontale modules met elk acht LEDs in het Clous de Paris-ruitpatroon – een verwijzing naar het reliëfpatroon in de interieurbekleding. De DS LUMINASCREEN – het verlichte frontpaneel – is een innovatie in de autowereld en komt tot leven met verticale lijnen. Het DS-logo is voor het eerst op een productiemodel verlicht.
De DS N°8 is het eerste model in het DS-assortiment met ook aan de achterzijde een verticale lichtsignatuur. Ook die is geïnspireerd door de DS AERO SPORT LOUNGE en weerspiegelt de verticale signatuur van de voorzijde. Daarmee is de DS N°8 ook ’s nachts al van meer dan honderd meter afstand herkenbaar. De driehoekige vorm van de LIGHT BLADE-achterlichten verbetert de luchtstroming achter de auto. De binnenzijde van de taps toelopende achterlichten is verfraaid met een driedimensionaal schubbenpatroon voor een nog opvallender uitstraling.
Carrosserie in twee kleuren
De DS N°8 heeft een subtiele balans tussen gladde en sensuele oppervlakken aan de zijkanten en scherpe lijnen aan de voor- en achterzijde. De carrosserie is uitgevoerd in ‘duo-tone’, met diep zwart op het dak en de motorkap tot aan het front, net als bij de DS AERO SPORT LOUNGE. Dit kleurenschema versterkt het karakter en de elegantie van de auto en is een knipoog naar de hoogtijdagen van de Franse carrosseriebouw. De zogenoemde ‘Paintjet’-spuittechniek die DS Automobiles gebruikt om het zwarte oppervlak van de motorkap is een wereldprimeur in massaproductie. Voor dit proces is geen bakfase vereist en beperkt bovendien de uitstoot van broeikasgassen.
Er is keuze uit vijf kleuren in combinatie met het zwarte dak en de zwarte motorkap: drie nieuwe tinten, TOPAZ BLUE, PALLADIUM GREY en ALABASTER WHITE, en twee bestaande kleuren, CRYSTAL PEARL en PERLA NERA BLACK.
Vorm gericht op aerodynamische efficiëntie
De DS N°8 heeft een strak, gestrekt profiel dat wordt geaccentueerd door de daklijn die doorloopt tot aan de achterklep, die is uitgerust met een spoiler. Die optimaliseert de luchtstroom en zorgt voor toename van de actieradius met 12 kilometer (WLTP) en 15 kilometer op snelwegen.
De verfijnde vorm van de carrosserie van de DS N°8 helpt de luchtweerstand te minimaliseren. Met een royale wielbasis van 2,90 m en een bodemvrijheid van slechts 15,5 cm is de luchtweerstand geoptimaliseerd en biedt de DS N°8 een indrukwekkende actieradius tot wel 750 km. De elektrische, verzonken grepen van de voorportieren zijn uitgevoerd in de carrosseriekleur, terwijl de achterste deurgrepen in de deurstijlen zijn geïntegreerd.
Geavanceerde onderdelen als de CONTROLLED AIR INTAKES verhogen de ‘aero-efficiëntie’. Het zijn luchtinlaten met een beweegbare klep, geïntegreerd in de voorbumper. Als ze zijn gesloten, geeft dat een aerodynamisch voordeel van 95% ten opzichte van traditionele luchtinlaten en 40% ten opzichte van concurrerende systemen. Dat komt neer op een 18 kilometer grotere actieradius (WLTP) of 22,5 kilometer alleen op snelwegen. Die winst is vooral aan de voorwaartse positie van de inlaten in de bumper te danken, wat luchtstroming onder de motorkap vermijdt.
De grote wielen (740 mm in diameter inclusief band) geven de auto een unieke uitstraling. De gesmede 21-inch velgen zijn ontworpen voor een combinatie van lichtheid en robuustheid, met een gewichtsbesparing van 6 kilogram ten opzichte van 20-inchexemplaren. De 19-inchvelgen zijn bijzonder efficiënt met aerodynamische inserts die een winst opleveren van 4 kilometer actieradius (WLTP) en 5 kilometer op snelwegen.
De beplating van de bodem van de DS N°8 optimaliseert de luchtweerstand nog verder en levert een extra bereik op van 14 kilometer (WLTP) of 18 kilometer op snelwegen.
Bron : Stellantis / ds automobiles